• Alexi

Ni föräldrar 30+, hur ofta sover ni middag?

Jag är lite nyfiken på hur pigga eller trötta andra småbarnsföräldrar är. Sover ni middag lediga dagar, sällan, ibland, ofta?

Är ni trötta på kvällarna?

Känner ni skillnad om ni tänker tillbaka innan ni får barn?

Jag undrar främst om föräldrar som är kanske över 30 år men också har barn som sover hela nätterna.

• Svar på tråden Ni föräldrar 30+, hur ofta sover ni middag?
  • Santin

Jag är 31 och har ett barn på snart ett år. Sover sällan middag. Beror helt på hur natten varit. I början sov jag alla hennes sovstunder nu sover jag ingen av dem om hon sovit bra på natten dvs.

• sextiotalist

Jag var 35+ när jag blev förälder och vårt barn somnade strax före midnatt och vaknade vid fem första halvåret och nog hände det att jag passerade på att sova middag någon gång i veckan.

5-6 timmars sömn per dygn nja, det fixade jag ännu sämre som 25-åring.

Men jag hade inga problem med att gå upp på morgonen.

• Natulcien

Jag är förvisso 40+, men jag är småbarnsförälder (son 4,5 år).

Jag sov en kort tupplur på dagtid ibland när sonen var 0-3 månader, men därefter i princip aldrig. Han sov hela nätter från 3 månader så behovet att sova på dagen har inte existerat efter det.
    Och jag känner mig inte tröttare än innan vi fick barn. Visst kan jag väl bli trött i perioder, men det beror inte på att jag har barn utan i så fall på andra saker (vintertrötthet, förkylningar etc). Men jag är aldrig så trött att jag behöver sova på dagtid.

• Hypokondrikern

Jag är "bara" 27år. Jag sov på dagen både innan och efter jag fick barn. Har en son på 1,5 år. Är ganska aktiv så innan brukade jag jobba/studera på dagen. Sova 16-17 och sen jobba/eller gå på möten/träna/festa osv. Sover ändå minst 8h/natt. Älskar att sova på dagen! Nu sover jag oftast 12-13 när sonen sover. Han har sovit rätt kasst hela tiden. Min man kallar mig för skalman haha som tar fram sin mat-och sovklocka.

• Alexi

För att förtydliga frågeställningen. Jag är ute efter svar från föräldrar 30 och uppåt (eftersom jag tror att det är stor skillnad mellan 20-åringar och 40-åringar) och jag undrar inte om sömnbehovet under bebisåret mm när man har hackad nattsömn utan mer vad som är normalt och genomsnittligt när barnen sover hela nätterna.

• Christi38

Jag är 40+ och har två barn på 2.5 år och 3.5 år. Äldsta barnet har sedan starten alltid haft en mer "orolig" nattsömn och vaknar än idag ett par gånger minst varje natt då han drömmer livligt och återupplever dagen och alla intryck. (Han är dock glad som en lärka och det tycks inte påverka honom märkvärt). Jag själv försöker när vi är lediga ta igen lite sömn iom detta och vi försöker dela upp oss så vi tar varannan natt då vi båda jobbar. Yngsta sonen sover i princip hela nätter sedan han var ett par månader.

Jag är betydligt tröttare än innan vi fick barn.

.

• Jill 79

Börjar jobba 5.30 och jobbar ofta 6 eller fler dagar i veckan så har sällan en en sovmorgon. Därför brukar jag passa på att sova middag på onsdagar, då jag jobbar halvdag, och på helgen om jag jobbat på förmiddagen. Jag skulle aldrig orka annars.

• Sisisisi

Om jag hinner så sover jag gärna middag, dock händer det sällan. Jag är väldigt kvällstrött och orkar mer på kvällarna om jag sover lite på dagen. Innan jag fick barn så powernappade jag oftast på eftermiddagen.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Guapa

Jag är 32 år och har en ettåring. Sover aldrig middag. Som student sov jag gärna en timme efter skolan så sömnbehovet har klart minskat med åren.

• Natulcien
    Alexi skrev 2015-07-06 18:01:10 följande:

För att förtydliga frågeställningen. Jag är ute efter svar från föräldrar 30 och uppåt (eftersom jag tror att det är stor skillnad mellan 20-åringar och 40-åringar) och jag undrar inte om sömnbehovet under bebisåret mm när man har hackad nattsömn utan mer vad som är normalt och genomsnittligt när barnen sover hela nätterna.

Ok. Men mitt svar är då att: jag är 40+, min son sover hela nätter, och jag sover aldrig middag.
    Jag blir lite nyfiken på varför du undrar?
Svar på tråden Ni föräldrar 30+, hur ofta sover ni middag?