• Alexi

Ni föräldrar 30+, hur ofta sover ni middag?

Jag är lite nyfiken på hur pigga eller trötta andra småbarnsföräldrar är. Sover ni middag lediga dagar, sällan, ibland, ofta?

Är ni trötta på kvällarna?

Känner ni skillnad om ni tänker tillbaka innan ni får barn?

Jag undrar främst om föräldrar som är kanske över 30 år men också har barn som sover hela nätterna.

• Svar på tråden Ni föräldrar 30+, hur ofta sover ni middag?
  • Natulcien
    Alexi skrev 2015-07-06 20:03:55 följande:

Jag undrar för att jag tycker jag är så trött numera. Tröttare nu sen ett par år tillbaka när jag hade bebisar. Trött på jobbet, lägger mig ofta halv tio på vardagarna, sover middag de flesta lediga dagar om jag kan. Det gjorde jag sällan för fem år sedan. Och det stör mig! Jag förstår inte varför jag är så trött. Så jag vill jämföra med andra i samma livssituation.

Hm. Då skulle jag snarare tippa på att det är något annat som gör dig trött? Stress? Oro? Infektion i kroppen? Depression? Etc?
  • Natulcien
    Alexi skrev 2015-07-06 21:10:54 följande:

Jag tycker det är så trist att vara trött. Är idag mycket bättre och mer van att gå upp tidigt än för 15 år sedan men lägger mig tidigare också, fattar ofta inte hur folk orka festa halva natten och sen gå till jobbet.

Var väldigt fascinerad när jag läste i media om festerna i samband med prinsbröllopet. Brudparet inkl alla gäster festade till fem på morgonen dagen innan bröllopet. Sen sitta hos frisör och andra förberedelser hela bröllopsdagen och sen festa hela natten. Inkl kungaparet som är runt 70 år. Jag hade kunnat däcka vid midnatt...

Att festa så funkar ju om det sker någon enstaka gång. Dessutom har nog de personer du nämner ganska goda förutsättningar att slippa göra en massa "måsten" dagen före och efter som gör att de kan orka mer.
  • MammAmma

Det är ytterst sällan jag sover på dagen. Oftast när det händer är jag sjuk. Upplever ingen skillnad mot innan jag fick barn, däremot hände det att jag kunde somna en stund under amning när barnen var bebisar. När jag var tonåring var det dock inte ovanligt att jag sov middag efter skolan :P

• MammAmma
    Alexi skrev 2015-07-06 18:01:10 följande:

För att förtydliga frågeställningen. Jag är ute efter svar från föräldrar 30 och uppåt (eftersom jag tror att det är stor skillnad mellan 20-åringar och 40-åringar) och jag undrar inte om sömnbehovet under bebisåret mm när man har hackad nattsömn utan mer vad som är normalt och genomsnittligt när barnen sover hela nätterna.

Okej. Jag är 32 år och min yngsta är nu 3 år och han har sovit utan uppvak sedan drygt ett år tillbaka, men jag blev mamma första gången som 18-åring. Jag sov varken mer eller mindre som 20-åring än vad jag gör nu. Är kvällsmänniska så är oftast inte vidare trött om kvällarna heller. Tror jag sover oftast 6-8 h per natt/dygn.
  • Penida

Är 34 år och sover väldigt sällan middag numera. Får jag sova tills jag vaknar av mig själv är jag nöjd, gillar sovmornar och sena kvällar och avskyr alarmklockor;) När barnen som idag är 8 och 6 år vaknade nattetid och då främst som spädbarn kände jag däremot ett behov, kroppsligt och psykiskt, att sova middag de gånger som natten innan inte hade varit sambons natt. Är väldigt känslig för för lite sömn under någon längre period och har alltid varit även om jag lättare valde att ignorera kroppens signaler som ung. Det skulle väl skillnaden då mot nu, som 20-åring trodde jag under nån period där när jag jobbade i bar att jag kunde jobba 12 eller fler timmar per dygn, sedan festa och sova minimalt och så samma sak dagen efter. Idag vet jag mina gränser på ett annat sätt och självklart vill annat för mig själv. Idag går jag väl på nån fest var tredje månad där klockan närmar sig morgonen innan den är slut och sedan sover jag då dagen efter. Har väl varit på någon fest de senaste åren som slutade riktigt sent och då jag gick till jobbet morgonen efter men det gillar jag inte alls idag.
    Hur många timmar sover du totalt vanligtvis om du tar bort luren på eftermiddagen och hur många timmar brukade du behöva? Vaknar du till nattetid, har svårt att somna om? Oro i kroppen? Stress? Själv tänker jag att jag hade besökt en läkare om den totala sömnen från kväll till morgon inte var nog trots att jag la mig i tid för mig och vad jag behöver och vaknade i tid för mig och vad jag behöver och det hade pågått ett tag och jag omöjligt kunde se vad det bottnade i. Om jag var orkeslös trots bra med sömn helt enkelt. Det kan finnas flera orsaker men behöver inte vara något allvarligt, om jag var du skulle jag rådgöra med en läkare. Kram på dig.

Avskyr CIO-metoder
  • M r a u

Jag har sovit middag fram till att jag var 30 ungefär, de senaste åren har jag inte haft det behovet.

• M r a u
    M r a u skrev 2015-07-06 22:26:23 följande:

Jag har sovit middag fram till att jag var 30 ungefär, de senaste åren har jag inte haft det behovet.

Eller rättare sagt, de senaste åren har jag haft en smartphone..
  • Penida
    Alexi skrev 2015-07-06 21:10:54 följande:

Jag tycker det är så trist att vara trött. Är idag mycket bättre och mer van att gå upp tidigt än för 15 år sedan men lägger mig tidigare också, fattar ofta inte hur folk orka festa halva natten och sen gå till jobbet.

Var väldigt fascinerad när jag läste i media om festerna i samband med prinsbröllopet. Brudparet inkl alla gäster festade till fem på morgonen dagen innan bröllopet. Sen sitta hos frisör och andra förberedelser hela bröllopsdagen och sen festa hela natten. Inkl kungaparet som är runt 70 år. Jag hade kunnat däcka vid midnatt...

Jag blir också trött av tanken men då för att jag skulle tvingas gå upp tidigt för alla förberedelser och allt, hade gärna varit utvilad för det. Samtidigt är det säkert väldigt mycket fjärilar osv och sådant gör en ju pigg många gånger. Jag tror som Natulcien säger att de kanske har få andra måsten. Jag är gärna uppe till framåt småtimmarna ibland på fest eller tillsammans med en vän men då är vi barnfria eller vanligast är att jag själv åker iväg en helg för att hälsa på någon. Inga måsten när det kommer till barn eller jobb då alltså.

Avskyr CIO-metoder
  • Studentpappa

34 år, sover inte middag och sover sällan längre än till sju på en ledig dag. Äldsta dottern vaknar oftast 0530 - 0600, då brukar jag gå upp och låta sambon sova som ammar yngsta. Lägger mig mellan 2230-2330. Brukar ofta träna efter 20 på kvällen, men det är också träningen som håller mig pigg. Det är jag helt övertygad om.

Tränar du inte börja med det, det ger mycket energi.

• Kim Possible

Be att de kollar upp vitaminerna. Själv har jag haft brist på B och D, och då blivit väldigt mycket tröttare. Nu har jag annat som gör att jag ibland är trött, men jag klarar väldigt sällan av att sova dagtid ändå. Min man däremot har på senaste tiden sovit nästan extremt mycket, så nu har han fått prover tagna. Han kunde förut ta sig en tupplur även när han var yngre, men aldrig så att han egentligen kände sig utmattad utan bara lite småtrött. 

Det ska inte ha med åldern att göra när man är 30-40, utan då är det något annat som är knas. Behöver inte vara farligt, men kolla upp det!

• Alexi

Tack för era svar! Jag har nu ringt och bokat tid för koll, fick inte tid förrän i mitten på augusti men det är ju väntat så här års. Var väldigt bra att få inse här att jag nog är tröttare än genomsnittet småbarnsföräldrar.

Vilka värden bör jag se till att få kollade och vilka av dem brukar läkare se som självklara att kolla och vilka måste man kanske tjata sig till?

• Gladskit

Aldrig. Inte numera.
    Men när min son var yngre hände det att man somnade själv när han skulle sova middag. Han är 9 nu så det var ett tag sen

• Voodoodoll

Nu är ju jag visserligen 30 om ett halvår, men tar mig friheten att svara ändå. Jag sover aldrig middag. Har en (nästan) tvååring och en 4-månaders bebis som ammas ca varannan timme på natten. Hinner inte helt enkelt, och är för stressad för att kunna.

• Mascaraklumpar

Jag är lite nyfiken på hur pigga eller trötta andra småbarnsföräldrar är. Sover ni middag lediga dagar, sällan, ibland, ofta?

Nej, inte lediga dagar, däremot om jag pluggar eller jobbar så händer det rätt ofta. Jag funkar bättre mentalt om jag delar upp dygnsvilan på mer än 1 tillfälle.

Är ni trötta på kvällarna?

Ja, helt slut. Sover som en stock.

Känner ni skillnad om ni tänker tillbaka innan ni får barn?

Nej, jag var nog lika trött få fast av andra anledningar. Då för att jag var inaktiv, drack för mycket och inte tog hand om min kropp, och nu för att jag håller igång hela dagarna och prioriterar annat framför sömn.

• Butterscotch
    Studentpappa skrev 2015-07-06 22:43:32 följande:

34 år, sover inte middag och sover sällan längre än till sju på en ledig dag. Äldsta dottern vaknar oftast 0530 - 0600, då brukar jag gå upp och låta sambon sova som ammar yngsta. Lägger mig mellan 2230-2330. Brukar ofta träna efter 20 på kvällen, men det är också träningen som håller mig pigg. Det är jag helt övertygad om.

Tränar du inte börja med det, det ger mycket energi.

Jag håller med om träningen. Jag brukade sova en stund på eftermiddagen när jag var ledig, bara för att det är skönt , men nu när jag kommit igång med lite träning igen har jag slutat med det. Inte för att jag inte längre tycker att det är skönt att ta en tupplur utan helt enkelt för att jag är för pigg för att kunna somna.
  • Margaux

Är 36 och har 2 barn under 6. Sover aldrig middag om jag inte är sjuk. Sover i genomsnitt 7h per natt. Tränar 4 dagar/vecka.
    Se över matvanor, träning och hälsa....

• mammalovis

Jag tillhör väl också den tröttare sorten. Nu är jag visserligen gravid så då behöver jag mer sömn, så jag tar gärna och sover middag med yngsta de dagar jag är ledig. Å andra sidan vaknar jag runt 4-5 varje morgon och sover sämre fram tills barnen eller väckarklockan ringer. Jag har ett dåligt hb nu, ligger normalt på runt 145 och nu när jag legat under 130 har jag känt av det jättemycket. Dock har jag inte lagt mig efter middagen det sistone. Sedan är jag nog slöare överlag då jag inte gett mig tid att motionera efter ett intensivt jobb och få timmar med barnen på kvällen så prioriteras det bort. Det blir lätt att man hamnar vid datorn eller telefonen när man är seg på kvällen.

I början kompenserade jag nog ikapp för de första 2 åren med dålig sömn p g a dotterns många uppvak. Andra sover mycket bättre och vaknar bara ibland för att hitta nappen. De nätter barnen är sjuka är jag ett vrak efteråt, så jag är nog mer sömnkänslig. Å andra sidan är det svårare att kompensera ikapp förlorad sömn då jag vaknar med barnen och sambon gärna sover till 10, halv 11 när han är ledig ... Barnen vaknar från 6 till 7.30 oftast. Sommartid är det svårare att komma i säng i tid, då det är ljust ute.

Svar på tråden Ni föräldrar 30+, hur ofta sover ni middag?