• elinomhus

Föräldraledighet HJÄLP

Behöver lite tips och råd tack! Fick vår tjej nu i juni och tänker redan nu lite på framtiden. Jag skulle gärna vilja jobba ca 2 dagar/vecka från och med januari till och med maj, och de 2 dagarna kommer min sambo vara pappaledig. Juni-augusti föräldraledigt heltid igen och då börja inskolning någon gång där i augusti för att sedan börja jobba kanske 75%. Kan man göra så?

Å andra sidan, tar jag från FK juni-aug kommer sambon ej kunna ta föräldradagar då antar jag, eftersom dubbeldagar bara är okej före barnet fyllt ett år?

Vad har ni för tips och råd, ni som varit i denna sits redan?

• Svar på tråden Föräldraledighet HJÄLP
  • Annelie 76

Låter som en bra plan. Ni kan ju varva föräldraledighet och semester nästa sommar så båda kan vara hemma. Spara några dagar bara till inskolningen, du kan ju inte vara fl när barnet är på dagis.

• Alexi

Det är ju guld värt att kunna vara sommarlediga länge tillsammans. Ni kan ju nästa sommar varva föräldradagar med semester båda två, så kan ni vara lediga rätt länge tillsammans.

• elinomhus

Tack tack :) visst måste det vara smartast att ta ut lågdagarna medan man kan jobba litegrann va? Så inte inkomsten blir så himla låg..

• Alexi

Lågdagarna är perfekta att skydda sin SGI med när man jobbar deltid.

• elinomhus

Hur menar du Alexi?:)

Hur funkar det förresten, kan vi båda säga till arbetet att vi ska vara FL till exempel juni månad och bara en tar ut från FK? Eller spelar inte det någon roll?

• Alexi
    elinomhus skrev 2015-07-08 20:51:21 följande:

Hur menar du Alexi?:)

Hur funkar det förresten, kan vi båda säga till arbetet att vi ska vara FL till exempel juni månad och bara en tar ut från FK? Eller spelar inte det någon roll?

Om man jobbar deltid men har en SGI baserad på heltidsinkomst vill ju de flesta skydda sin SGI och alltså behålla rätten till ersättning baserat på heltidsinkomst. Och om man då jobbar deltid måste man ta ut fp för att skydda den.

Läs här:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/barnet_ett_ar

Sen är det olika regler för det där med att vara ledig. Fram tills barnet är 18 månader kan inte arbetsgivaren kräva att ni tar ut fp, utan ni kan vara vara hemma som ni vill (fast föräldraledighet måste begäras 2 eller 3 månader innan, beroende på ditt kollektivavtal). Däremot för att få behålla sin SGI efter att barnet fyllt ett år (återigen, läs länken ovan) krävs att båda har sysselsättning på heltid (vilket om man är föräldraledig innebär 5 fp dagar per vecka) för att behålla sin SGI.
  • elinomhus

Tack Alexi :) Du verkar ha bra koll! :) ska läsa på lite om deltidsjobb samtidigt som man tar från FK!

• elinomhus

Alexi! Fråga igen ;) om jag jobbar 2 dagar i veckan måste jag ta ut 3 i föräldapenning för att behålla min SGI och om min sambo är hemma de dagarna och jobbar resterande måste han göra samma sak? Vad händer om man inte lyckas behålla sin SGI?

Fick man vara föräldraledig och ta ut föräldrapenning under inskolning?

• Kasperina

Under inskolningen får du ta SGIdagar om du är tillsammans med barnet hela tiden, lämnar du barnet en stund måste du ta LNdagar

• Alexi

Från barnets ettårsdag måste ni båda två ha sysselsättning fem dagar per vecka. Dvs två arbetsdagar och 3 fpdagar tex. Men arbetar man deltid varje vecka blir inte SGI noll utan sänks till deltiden, typ.

Om du förlorar din SGI helt kan du inte få sjukpenning eller vab alls. Din fp behåller samma nivå tills barnet är två år, sen sänks den också.

• Alexi

Alltså innan barnet blir ett år kan ni göra vad ni vill, SGI:n är skyddad ändå.

• mammalovis

Om ni vill spara dagar så är det innan barnet fyller 1 år som ni kan välja att ta ut 0-7 dagar per vecka. Efter barnet fyllt 1 år måste ni få ihop 5 dagars heltidssysselsättning per vecka för att skydda din sgi vid t ex fl eller framtida vård av sjukt barn.

Så jobbar du 2 dagar med 16 timmar, så tar du ut 3 dagar med fp på heltid, sedan kan du ju välja om det ska vara på lägstanivå eller sgi-nivå efter du tagit 180 sgi-dagar vill jag minnas. Jag har jobbat 75% och tagit fp 25% uttaget på lördag och söndag som lägstadagar.

Möjligheten till dubbeldagar försvinner ju efter barnet fyllt ett år.

Svar på tråden Föräldraledighet HJÄLP