Sous skrev 2015-07-08 19:30:14 följande:
Det finns all anledning att vara försiktig om barn reagerat starkt på vaccin, men att vacvinationsprogrammet skulle kosta mer än vården av de som annars skulle bli sjuka är rent påhitt och bara löjligt. Har du missat vad kostnaden blir för ex en difteriepidemi? Där upp emot 10% av de som får sjukdomen avlider? Polio med livslånga handikapp, ökad risk för tidig alzheimers osv? Mässling med hjärnhinneinflammationer?
Vi vaccinerar för att samhällskostnaden naturligtvis vore högre utan! Kostnaden i mänskligt lidande ska vi inte prata om...
My mistake, men tänkte mer vad det kostar för ett barn att vaccinera sig kontra risken att behöva behandlas på sjukhus vilken är väldigt liten i vårt samhälle idag. Detta förutsätter ju givetvis att alla som kan vaccinerar. Och att man låter bli av medicinska orsaker och inget annat. Som du kanske kan förstå är jag less på att bli utpekad som ett svart får utan att folk egentligen vet vad dom pratar om.
Har läst hela antivaccinationsdebatten och har koll på rätt mycket från båda håll. Och vårt beslut grundar sig i vår sons reaktion samt att även min syster reagerat kraftigt på vaccin och risken är stor att det är någon ärftlig allergi mot någon av komponenterna i vaccinet. Svårt att veta innan man vaccinerar om nästa barn också är allergisk och jag vågar helt enkelt inte chansa eftersom risken för allergin är högre än risken för sjukdomen i dagsläget. Förändras prognosen för dessa sjukdomar så är det ju en ny situation och nytt beslut får tas då..