• Adria77

    Vaccinera eller ej?

    Hej!

    Vet att det är många diskusioner om detta här. Själv har jag nu 3 barn en är snart 3 månadet och ångest växer för varje dag. Vad skall jag göra?

    Ena barnet hade enorma biverkningar kramper allt möjligt . Utredning det ena och det andra. Bla bla jobbigt och sen tänker man att man gjorde så mot sitt barn.

    Sonen inga bekymmer alls utöver feber och skrik och smärta.

    Okej det är också jobbigt.

    Eftersom jag själv har medicinsk utbildning så skär det litet mot det jag har läst om. Men mycket blev fel ändå under historiska data trots att människor trodde sig veta bäst.

    Nu är det så jobbigt.

    Vet att många kommer skriva och jag vill kanske dela upp bacciner gr polio och ev stelkramp. Och sen mässling när hon är 15 om hon inte får det.

    Har sett många vuxna på mitt jobb vara vaccinerade och ändå fick de dessa sjukdomar så man undrar lite...

    Nää svårt ....

    Jag hade feber in5 månader efter en vacin jag fick 2013 hepatit A/B. Den vaccin fick jag under min utbildning 2005 men den gav ingen skydd. Fast det var 3 sprutor.

    Nä svårt att veta.

  • Svar på tråden Vaccinera eller ej?
  • chokladgroda

    Jag hade kunnat skrivit ditt inlägg TS. Jag har medicinsk utbildning och mitt första barn fick samma symtom som ditt barn. Han tappade även talet och blev som en helt annan person. Har varit på otaliga utredningar och när det sen visade sig att min syster har fått liknande symtom (något som min mamma aldrig berättat förrän mitt uppe i utredningen) så har vi valt att inte vaccinera syskonen så länge som dom är små.

  • Santin

    Visst vänta om du vill tills de är lite äldre men jag tycker det är oerhört egoistiskt gentemot samhället att låte bli att vaccinera då sjukdomarna man vaccinerar mot ger långt fler biverkningar än vaccinet i sig ger.

  • Adria77

    Chokladgroda hur gammla är dina barn nu?

    Hur har det gått på BVC?

    Träffade du en läkare eller ?

  • Adria77

    Santin

    Jag förstår vad du menar

    Men läkare sa att mina barn kan reagera likadant och det måste jag själv avgöra vaccinera eller inte.

    Dessutom så vet man inte hur hon skall reagera mot mässling eller annat men om det blir som med min andra barn då testar jag annan slternativ. Vågar inte annat.

  • chokladgroda
    Adria77 skrev 2015-07-08 14:58:20 följande:

    Chokladgroda hur gammla är dina barn nu?

    Hur har det gått på BVC?

    Träffade du en läkare eller ?


    Ett och snart tre. Väntar tredje nu. Har mött olika reaktioner på BVC men stått fast vid vad jag sagt. Nu har vi flyttat så går på nytt BVC och han som är vår sköterska där är helt fantastisk och förstående! Den som skötte utredningen är överläkare på infektion i mitt län och han sa att han inte hade vaccinerat om det vore hans barn. Något som stämde med vad jag kände.

    Och alla som nu är rädda för sjukdomarna vaccinerar ju sig och sina barn så dom behöver ju inte oroa sig=inte alls orättvist mot samhället eftersom att om nu vaccinpropagandan stämde så skulle bara ovaccinerade barn bli sjuka och deras föräldrar har ju gjort det valet.
  • chokladgroda

    Och talar man om kostnader så kostar vaccinprogrammet långt mycket mer än vad det skulle kosta att vårda de få som blir sjuka så där belastar man inte samhället något särskilt heller.

    Ledsen om jag låter hård i tonen men jag har blivit ganska less på all skit man får möta från folk som inte har en aning om situationen. Få har svårt att föreställa sig att ens barn blir kraftigt sjukt av ett vaccin, tappar talförmågan och blir totalt apatisk. Vaknar varje natt av kramper i flera månaders tid. När en läkare sen säger att han inte hade vaccinerat sina barn i min situation avgör saken ganska lätt. Och när person efter person kallar mig för en belastning för samhället eller orättvis mot samhället vill jag bara skrika. Månader av oro och timmar av utredning har lett fram till ett beslut som är det bästa för mina barn och jag hade alla dagar i veckan bytt med er alla. Så hade era barn kunnat bli så dåliga och mina inte regera alls. Inte mig emot!

  • sextiotalist

    Det dom förvånar mig det är att du skriver att dina vuxna kolleger trots vaccination fått sjukdomarna. Kan du berätta mer vilka sjukdomar det rör sig om.

  • modsey

    också medicinskt utbildad ( narkossjuksköterska) och jag skulle aldrig i livet låta bli att vaccinera.
    Möjligtvis vänta om det finns medicinska skäl till det, men inte annars.
    Sjukdomarna dödar ( eller skadar) långt fler barn än vad vaccinet gör.
    Har en väninna vars barn dog som bebis av kikhosta.
    En annan som fick sin ena tvilling gravt skadad av Heamofilus ( vi pratar sitta i rullstol och inte kunna kommunicera skadad)
    Jag har två gamla släktingar skadade av polio
    Nyligen i Spanien dog förresten en 6 åring av difteri, efter en ca månads lång kamp på i,IVA...
    Barn har dött eller skadats av den " banal" åkomman mässlingen i rika länder som bland annat Holland, Frankrike och Irland.

    Förvisso inget vetenskapligt fakta baserat på så få fall, men börjar du titta på statistiken så ser du tydligt vad som är rätt.
    I vår bekantskapskrets har vi barnläkare och infektionsläkare, INGEN av dem skulle drömma om att välja bort att vaccinera sina egna barn.

  • Santin
    modsey skrev 2015-07-08 18:46:54 följande:

    också medicinskt utbildad ( narkossjuksköterska) och jag skulle aldrig i livet låta bli att vaccinera.
    Möjligtvis vänta om det finns medicinska skäl till det, men inte annars.
    Sjukdomarna dödar ( eller skadar) långt fler barn än vad vaccinet gör.
    Har en väninna vars barn dog som bebis av kikhosta.
    En annan som fick sin ena tvilling gravt skadad av Heamofilus ( vi pratar sitta i rullstol och inte kunna kommunicera skadad)
    Jag har två gamla släktingar skadade av polio
    Nyligen i Spanien dog förresten en 6 åring av difteri, efter en ca månads lång kamp på i,IVA...
    Barn har dött eller skadats av den " banal" åkomman mässlingen i rika länder som bland annat Holland, Frankrike och Irland.

    Förvisso inget vetenskapligt fakta baserat på så få fall, men börjar du titta på statistiken så ser du tydligt vad som är rätt.
    I vår bekantskapskrets har vi barnläkare och infektionsläkare, INGEN av dem skulle drömma om att välja bort att vaccinera sina egna barn.


  • Sous
    chokladgroda skrev 2015-07-08 15:45:50 följande:

    Och talar man om kostnader så kostar vaccinprogrammet långt mycket mer än vad det skulle kosta att vårda de få som blir sjuka så där belastar man inte samhället något särskilt heller.

    Ledsen om jag låter hård i tonen men jag har blivit ganska less på all skit man får möta från folk som inte har en aning om situationen. Få har svårt att föreställa sig att ens barn blir kraftigt sjukt av ett vaccin, tappar talförmågan och blir totalt apatisk. Vaknar varje natt av kramper i flera månaders tid. När en läkare sen säger att han inte hade vaccinerat sina barn i min situation avgör saken ganska lätt. Och när person efter person kallar mig för en belastning för samhället eller orättvis mot samhället vill jag bara skrika. Månader av oro och timmar av utredning har lett fram till ett beslut som är det bästa för mina barn och jag hade alla dagar i veckan bytt med er alla. Så hade era barn kunnat bli så dåliga och mina inte regera alls. Inte mig emot!


    Det finns all anledning att vara försiktig om barn reagerat starkt på vaccin, men att vacvinationsprogrammet skulle kosta mer än vården av de som annars skulle bli sjuka är rent påhitt och bara löjligt. Har du missat vad kostnaden blir för ex en difteriepidemi? Där upp emot 10% av de som får sjukdomen avlider? Polio med livslånga handikapp, ökad risk för tidig alzheimers osv? Mässling med hjärnhinneinflammationer?

    Vi vaccinerar för att samhällskostnaden naturligtvis vore högre utan! Kostnaden i mänskligt lidande ska vi inte prata om...
Svar på tråden Vaccinera eller ej?