• nervousteen

hjälp! Hypotyreos?

Hejsan! Jag är en tjej på 17 år snart 18. Jag har länge känt mig dålig och har nyligen har någon märkt att jag har en sorts svullnad på halsen som kan vara struma(det finns inom släkten. Jag har alltid trott att det var vanligt då jag haft det länge. Men min hälsa har försämrats och jag började läsa in på vad struma är. Mina symptomer är att jag har varit deprimerad i ett tag nu, ont i leder, trötthet, humörsvängningar, utebliven mens, tappar rösten rätt ofta, låg temperatur, ingen ork, blir sjuk väldigt ofta och går upp i vikt. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag undrar om det är någon som har detta och ge mig lite råd. Jag är ju ändå ung och hypotyreos sägs vara vanligare för äldre personer. Ska jag söka vård?
  • Svar på tråden hjälp! Hypotyreos?
  • Anonym (:))

Gå till vc och ta ett blodprov, så får du veta :) Du har det ju i släkten och det är ärftligt. Klart att du ska söka hjälp, lycka till :)

• Anonym (Anonyma jag)

Jag har själv hypotyreos (underfunktion av sköldkörteln) och har haft det sen jag var ca 7 år, så det kan även drabba barn och ungdomar. Speciellt om det finns i släkten.

Om du misstänker att du har hypotyreos så kontakta omedelbart din vårdcentral och be att få ta blodprov för det. De prover som ska tas heter TSH, T3 och T4.
    Om du har underfunktion så ska du få recept av läkaren på Levaxin. Man brukar börja på en låg dos och senare trappa upp till lämplig underhållsdos.

Denna medicinering är sedan oftast livslång. dvs at du måste ta tabletter varje dag i resten av ditt liv.

Så mitt råd är kontakta din vårdcentral så du får svar på
    om det är detta du har eller inte.

Här kan du läsa mer:
    http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypotyreos--brist-pa-skoldkortelhormon/

• nervousteen

Anonymajag: Tack. Är det svårt att leva med hypotyreos? Jag är nervös att det är hypotyreos då jag inte vill veta av att jag har mer sjukdomar.

• lövet2
    nervousteen skrev 2015-07-08 14:07:00 följande:
    Anonymajag: Tack. Är det svårt att leva med hypotyreos? Jag är nervös att det är hypotyreos då jag inte vill veta av att jag har mer sjukdomar.
    Om det är hypotyreos, så blir du antagligen av med de flesta av dina krämpor, när du har ätit Levaxin ett tag. Viktigast är att gå till doktorn i tid, så du inte hinner börja få vitaminbrister och så.

Har just fått veta att jag har hypotyreos (januari).... Har börjar med levaxin och för mig har det funkat klockrent :) Fryser inte längre och är inte trött :)
  • Maramina

Många av de symptom som du har har jag pga just hypotyreos. Gå till din vårdcentral och be om att få ta prover på det.

Att leva med hypotyreos är som att leva "som vanligt" så länge medicindosen är justerad. Är den inte det kommer symptomen, för mig är det i första hand ledvärk. Det problem som jag stött på är att hitta en läkare som inte bara tittar på värdena på proven utan även på hur man mår. Och att gå ner i vikt. Men i övrigt så är det en rätt enkel sjukdom

• nervousteen
    Är det lätt att fastställa om man har hypotyreos? Jag har redan gått ienom flera felbedömningar vilket har lett till dåliga konsekvenser som till exempel operation. Jag har läst lite och det verkar som om det ibland kan vara svårt att säga om man har det eller inte
  • Anonym (Anonyma jag)

Om det är svårt att leva med sjukdomen? Tja, både och skulle jag säga.

Det kan blir riktigt jobbigt båe fysiskt och psykiskt om man ligger för lågt
    i Levaxin dos, då påverkar det humöret (depressioner) trötthet och sånt. Sen får man ofta med denna sjukdom problem med onormalt torr hud så man måste smörja in sig regelbundet. Det tråkigaste med att ha en autoimmun sjukdom som detta är, att har man en autoimmun sjukdom så kan man lätt få flera enligt vad min endokrinolog sagt.

En autoimmun sjukdom är när kroppens immunsystem attackerar sig själv.

Men ligger man rätt i dos och inte slarvar med sina tabletter så kan man leva i stort sett som vanligt. Se till att skaffa en Dosett från Apoteket som du lägger din medicin i så ser du om du tagit dagens dos eller inte.

Det gäller att hitta en bra läkare som sköter dina blodprovskontroller och mediciner. I vissa fall går man hos en läkare på vårdcentralen och annars ber man om en remiss till endokrinologen.

Vilka andra sjukdomar har du?
  • nervousteen

Jag har svårt med att magen producerar för mycket syra, kikhosta och för högt eller för lågt blodtryck.

• Anonym (Anonyma jag)
    nervousteen skrev 2015-07-08 15:01:47 följande:
    Är det lätt att fastställa om man har hypotyreos? Jag har redan gått ienom flera felbedömningar vilket har lett till dåliga konsekvenser som till exempel operation. Jag har läst lite och det verkar som om det ibland kan vara svårt att säga om man har det eller inte

Hur diagnosticerar man hypotyreos?

Hos vissa patienter där själva sköldkörteln är problemet så höjs blod-halten av TSH som hypofysen utsöndrar eftersom hypofysen försöker få sköldkörteln att producera mer hormon utan att lyckas. Detta händer inte hos alla patienter. TSH-halten i blodet har aldrig heller i forskning visats ha samband med hur allvarliga symptom man har: person A med TSH på 35 kan ha mindre allvarliga och långvariga symptom än person B med TSH på 5.

Hos vissa patienter sjunker blod-halterna av två av sköldkörtelhormonen: fritt T3 och/eller fritt T4 under referens. Det gör de inte hos alla patienter heller ? det är därför läkare försöker använda TSH blod-prov för att visa på hypotyreos.

Autoimmun hypotyreos kan påvisas genom finnålsundersökning: man sticker en nål i sköldkörteln och analyserar cellerna för att se om immunsystemet har angripit dem. Vissa personer - men inte alla - med autoimmun hypotyreos har antikroppar mot sköldkörteln i blodet: TPO-ak eller Tg-ak eller TRAK. Man kan ha alla eller bara en av dem. TRAK anses mest förekomma vid autoimmun hypertyreos, men förekommer ibland vid autoimmun hypotyreos.

Med ultraljud eller scintigrafi kan man undersöka sköldkörteln för att se om den är missbildad: förstorad (?struma?) eller förminskad (?atrofi?) eller om det finns knölar.

Ärftlig resistens mot sköldkörtelhormon finns det vissa genetiska prov som kan visa på men de används nästan aldrig i praktiken i Sverige.

Man kan indirekt visa sänkt ämnesomsättning genom ett prov på ämnesomsättning (/syreförbrukning) i vila: sk resting metabolic rate. Det används aldrig i Sverige för att visa på hypotyreos.

Uppgifter om familjen är viktigt för diagnos: har farmor och pappa hypotyreos så är det extremt sannolikt att man själv har det om hypotyreos-symptom finns.

Prov-medicinering med sköldkörtelhormon kan vara av nytta i diagnos av hypotyreos ? mår man bättre då är det sannolikt att man har hypotyreos.

http://skoldkortelforeningen.se/sjukdomsfakta/hypotyreos/diagnos

nervousteen skrev 2015-07-08 15:01:47 följande:
    Med ett blod prov där dom tar TSH, t3, t4 och antikroppar.... Sen kan det ju vara så att man har symtom men det ger inge utslag på testerna en... Då får man göra om dom efter ett tag.
  • Anonym (Anonyma jag)

Här kan du läsa mer:

http://www.hemmetsjournal.se/Experterna/doktorn/Varfor-ar-tilltron-sa-liten-for-Levaxin/

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=702

http://hypotyreos.se/symtom.html

http://www.hypotyreos.se/

http://skoldkortelforeningen.se/sjukdomsfakta/hypotyreos/symptom

Har någon läkare tagit TSH, T3 och T4 på dig?
    Vad fick du för provsvar?

Det finns vissa som hävdar att det finns en sjukdom som heter Hypotyreos2,
    när man har symptom men man kan inte se något konstigt i dessa tre blodprov.
    Om du har en sådan situation kanske inte vårdcentralen kan hjälpa dig.
    Läs mer på denna sida i så fall:

http://skoldkortelforeningen.se/

Lycka till !

Svar på tråden hjälp! Hypotyreos?