• anonymtjej1

NOLL rutiner vid 14 månader. Hjälp mig! Vi Mår dåligt av det.

Vet inte vart jag ska börja. Men innan vår dotter föddes har jag aldrig haft rutiner och när dottern föddes så var det skönt att gå efter henne och imed vi gillar vara hemma mycket själva (jag o sambon o dottern) så behövdes de inga rutiner. Men nu när hon är 14 månader så känner jag att det behövs verkligen och de känns ibland som att dottern mår lite dåligt med NOLL rutiner. Men jag vet inte vart jag ska börja? Känner mig så dålig. Jag har jätte svårt med rutiner. Visst, jag vet ungefär vilken tid hon brukar sova/bli trött men inte mer än så. Vi gör ju inte så mycket om dagarna och träffar knappt barn eller vuxna då jag klarar inte av att vara i större folkmägder osv. Upplever att dottern är uttråkad oxå för hon börjat skrika (inte gråta) som in i utan nån anledning och är skit arg många gånger och dunkar sitt huvud i saker o ting med vilje.

Men iallafall, hur ska jag göra? Jag har provat skriva ett litet schema men de funkar i nån dag men sen är det nått som förstör det tex att vi ska va borta en hel dag osv. Har dåligt samvete och jämför mig med andra mammor/föräldrar hela tiden. Kan de bero på att jag kanske mår dåligt, lite deppig kanske? Som gör att jag har svårt att få in rutiner osv???

• Svar på tråden NOLL rutiner vid 14 månader. Hjälp mig! Vi Mår dåligt av det.
  • Mellanmjölkens land

Rutiner behöver ju inte vara så avancerade.

Vakna på morgonen. Frukost.
    Leka, hemma eller gå iväg till någon lekplats.
    Beroende på när barnet vaknar så äter ni mellanmål eller skippar det, går utmärkt att ta med om man ska iväg.
    Lunch mellan 11 och 13
    Sömn (bra att få in den rutinen om barnet ska börja på förskola)
    Mellanmål
    Leka, samma som ovan.
    Kvällsmat
    Läggdags direkt eller leka en stund till först beroende på när barnet är trött.

Jag skulle gissa på att ni gör nått liknande redan?

• Elsis

Varför inte utgå ifrån måltiderna? Försök att äta dem vid ungefär samma tider varje dag, blir det inte den tid du tänkt dig så försök att strunta i det och återgå till rutinen för nästa måltid. Planera för utelek/promenad varje dag, det gör inget att ni går/leker på samma ställen ofta, det ökar barnets trygghet att utforska platsen.

När du känner att mat och sömnrutiner känns ok kan du ju försöka införa lite andra rutiner om du vill, tex olika aktivitet olika dagar, eller tider på dagen som passar för utelek, läsning eller annat.

• anonymtjej1

Tack för era svar. Mycket bra måste jag säga, enkelt men bra. Alla andra svar har låtit så komplicerade i andra inlägg.

Ja jag gör ungefär så som " Mellanmjölkens land " skrev. Men har aldrig haft några fasta tider men fick lite tips på tider :)

• LinaSofia

Dagis brukar ha bra rutiner, försök följa ett typiskt dagis rutiner. 8 frukost, 11 lunch, 12 vila, mellis 14. (Middag 17, sova 19)

• Alexi

Jag tycker som övriga skrivit att rutinerna kommer av sig själva om man äter på ungefär samma tid varje dag.

Och försök att gå ut lite varje dag, det behöver både du och dottern.

• Drottningen70

Fast just "rutiner" kommer ju inte att lösa ert problem. Det verkar ju mer handla om att du inte erbjuder ditt barn den stimulans som ett barn behöver. Det är betydligt allvarligare än "brist på rutiner"

• LinaSofia
    Drottningen70 skrev 2015-07-08 21:50:03 följande:

Fast just "rutiner" kommer ju inte att lösa ert problem. Det verkar ju mer handla om att du inte erbjuder ditt barn den stimulans som ett barn behöver. Det är betydligt allvarligare än "brist på rutiner"

Kan ligga något i det du skriver.
  • sextiotalist
    Drottningen70 skrev 2015-07-08 21:50:03 följande:

Håller med. Vi har inte haft rutiner, men en rytm och vanor.

Skillnaden för mig är att rutiner är konstruerada och bör inte brytas, vanor kommer av sig självt.

Men i ts fall behöver hon mig rutiner, för att hon behöver det stödet i föräldraskapet.
  • sextiotalist

Och en sak till, om man försöker skapa en rytm behöver man inte följa den slaviskt. Utan, eftersom du behöver det, försök skapa en rytm under de dagar då ni inte har något inbokat.

• Amanda84

Eftersom dottern verkar uttråkad så tycker jag att du skall göra upp en schema på aktiviteter som ni försöker att hålla er till. Ägna en stund varje förmiddag och eftermiddag åt att göra något tillsammans där du som vuxen har hundra procent fokus - utan mobiltelefon eller andra störande saker.

Lägg fokus på sådant som hon tycker är intressant och roligt. Vad tycker hon om att göra och leka med?

Man kan exempelvis bestämma att varje måndag förmiddag så målar ni med vattenfärger och varje tisdag så får hon stå och diska plastbunkar under kranen i köket, och andra "fasta" aktiviteter varje dag som ni sedan gör varje vecka. Dessutom bör ni gå ut en sväng varje dag. Man måste inte alltid gå till en lekplats, man kan plocka pinnar och stenar, ta med en boll, plocka blommor, mata änder, titta på fåglar tillsammans, titta på bilar som kör förbi.

Saker som ni kan göra tillsammans kan vara att:

- läs minst en bok varje dag
    - blås såpbubblor (inomhus går jättebra - se bara till att torka efter er på golvet så att ni inte halkar i såpan)
    - bygg torn av klossar eller kapplastavar
    - kör runt med bilar på golvet
    - rita på stora papper som ni rullar ut på golvet
    - knyckla ihop pappersbitar som ni doppar i klister och klistrar fast på färgat papper
    - blanda rågmjöl med lite matolja och häll i en plastback ( det blir som sand, man kan forma bollar och göra sandkakor av det.)
    - dansa tillsammans till musik
    - riv papper och kasta upp i luften
    - hoppa i vattenpölar (tillsammans givetvis)
    - lägg kottar, stenar och pinnar i en låda och sortera dem tillsammans. Lägg ut dem i rader på golvet eller stoppa dem i olika lådor eller burkar
    - plaska i badbalja (stänk vatten på varandra!)
    - dansa tillsammans till musik
    - blanda filmjölk med karamellfärg och använd som fingerfärg (helt luktfritt när det har torkat)
    - rita med gatukritor på marken
    - måla med vattenfärg tillsammans på fönstret i hennes rum. (Blir fint och går lätt att torka av när man inte vill ha dekorerade fönster längre)
    - lägg ett lakan över ett bord och kryp in i kojan tillsammans
    - rulla en boll till varandra eller spela fotboll (funkar ute och inne)
    - om solen skiner: uppmärksamma henne på att hon har en skugga och gör skuggteater tillsammans genom att göra olika rörelser med händerna (detta kan man sedan ta in inomhus med en stark lampa och ett lakan.

Svar på tråden NOLL rutiner vid 14 månader. Hjälp mig! Vi Mår dåligt av det.