• Anonym (No bride)

Förlovning utan tankar på bröllop?

Har läst en del om detta med förlovningar utan tankar på äktenskap och har sett att det finns många åsikter i frågan.

Vad tycker du?

Vissa anser att man är förlovad efter ett frieri även utan ringar, andra tycker att det inte behövs något frieri utan att det räcker med att man växlar ringar.
    Vissa planerar äktenskap, andra gör det inte.

Vissa planerar barn andra gör det inte.
    Vissa vill ha "säkerheten" som äktenskapet innebär, andra vill det inte.
    Den säkerheten är inte så säker för en del, man kanske inte vill ha försörjningsplikt för en annan vuxen människa?

Själv är jag förlovad sedan x antal år och tänker definitivt inte gifta mig.

Så vad tycker du?
    Berätta gärna hur gammal du är också då jag fått för  mig att det är en generationsfråga. De yngre har återupptagit de gamla traditionerna?

Jag är född på 60-talet.

• Svar på tråden Förlovning utan tankar på bröllop?
  • sextiotalist

Det är vi gamlingar mot de unga moralisterna. Jag delar helt din uppfattning. Men vi tillhör den degenererade generationen enligt tonåringen hemma ;)

• Anonym (Hoj)

Förlovad blir man när man kommit överens om att gifta sig, man är "lovade" till varandra, så är det enligt all vedertagen tradition.

Sen att många i modern tid ser det som något sorts äktenskap "light" är väl okey ändå, man gör ju som man vill, typ... Men det är ju litegrann att ta något som betyder en sak och låta det betyda något annat.

• Anonym (No bride)
    sextiotalist skrev 2015-07-08 20:45:45 följande:

Det är vi gamlingar mot de unga moralisterna. Jag delar helt din uppfattning. Men vi tillhör den degenererade generationen enligt tonåringen hemma ;)

Ja, så är det nog.
    Det är den uppfattningen jag har fått när jag läser här.

En av mina söner, född på 80-talet, har bott ihop som förlovad med sin sambo i ca tio år. Inga äktenskapsplaner så vitt jag vet. Så det finns undantag. Solig

Jag respekterar hur andra gör men blir lite less på att få höra hur fel jag har, av människor som är yngre än mina egna ungar.
  • Fjäril kär

Ingen ring på mitt finger om det inte innebär giftermål.

Jag är 38 år. ( är gift)

• Anonym (No bride)
    Anonym (Hoj) skrev 2015-07-08 20:48:44 följande:

Förlovad blir man när man kommit överens om att gifta sig, man är "lovade" till varandra, så är det enligt all vedertagen tradition.

Sen att många i modern tid ser det som något sorts äktenskap "light" är väl okey ändå, man gör ju som man vill, typ... Men det är ju litegrann att ta något som betyder en sak och låta det betyda något annat.

"Tidigare talade man även om trolovning, som fram till 1915 hade en juridisk innebörd och var ett bindande löfte om framtida äktenskap. Detta är nu avskaffat och en förlovning kan mer ses som en romantisk gest och ett frieri kan bli ett fint minne. Tidigare sade man att bröllopet skulle ske inom ett år från förlovningen, men idag brukar man bortse ifrån detta och en förlovning kan pågå i flera år. Man kan även välja att inte gifta sig, utan leva sitt liv tillsammans som förlovade"

Saxat från www.lag24.se/a/%C3%A4ktenskap.

Har de fel för att du tycker det?
  • sextiotalist
    Anonym (Hoj) skrev 2015-07-08 20:48:44 följande:

Denna moderna tid har varit i 100 år.

Jag vet de som varit förlovade innan jag föddes (jag är 50+). Och de flesta av mina endast förlovade vänner har nog varit det innan du föddes

Det är nog så att numera har man gått tillbaka till 50-talets moral och kryddat upp det med lite amerikansk tradition
  • Anonym (No bride)
    Fjäril kär skrev 2015-07-08 20:50:26 följande:

Ingen ring på mitt finger om det inte innebär giftermål.

Jag är 38 år. ( är gift)

Helt ok så länge du har respekt för dem som inte håller med.

Bra att du skrev din ålder!
  • Anonym (Hoj)
    sextiotalist skrev 2015-07-08 20:45:45 följande:

Man gör ju som man vill förstås, men per definition är en förlovning det som inträder efter ett frieri eller överenskommelse om giftermål. Jag tycker att man gör som man vill, men jag har ändå lite svårt att förstå att man tar något som betyder en sak och låter det betyda något annat.

Varför inte hitta på ett nytt ord för att byta ringar men inte vilja gifta sig?
  • Varit där

Jag är 21, har varit tillsammans med min sambo i 5 år och har 2 barn tillsammans. Vi förlovade oss för 5 veckor sen vi båda har ringar men vi ser det mest som att ringarna är en ssymbol för det vi lovat varandra när man går in i ett förhållande. Vi tänker gifta oss men inte än på några år då vi dels behöver spara pengar och så vill vi inte det just nu.

• sextiotalist
    Anonym (Hoj) skrev 2015-07-08 20:56:11 följande:

Man gör ju som man vill förstås, men per definition är en förlovning det som inträder efter ett frieri eller överenskommelse om giftermål. Jag tycker att man gör som man vill, men jag har ändå lite svårt att förstå att man tar något som betyder en sak och låter det betyda något annat.

Varför inte hitta på ett nytt ord för att byta ringar men inte vilja gifta sig?

Vidga din uppfattning och lägg till ett kan

Så vi gamlingar ska smällas på fingrarna av de som inte ens var födda innan dr förlovade sig.

Förlovning för mig är när man tar förhållande till nästa steg
Svar på tråden Förlovning utan tankar på bröllop?