• Anonym (No bride)

Förlovning utan tankar på bröllop?

Har läst en del om detta med förlovningar utan tankar på äktenskap och har sett att det finns många åsikter i frågan.

Vad tycker du?

Vissa anser att man är förlovad efter ett frieri även utan ringar, andra tycker att det inte behövs något frieri utan att det räcker med att man växlar ringar.
    Vissa planerar äktenskap, andra gör det inte.

Vissa planerar barn andra gör det inte.
    Vissa vill ha "säkerheten" som äktenskapet innebär, andra vill det inte.
    Den säkerheten är inte så säker för en del, man kanske inte vill ha försörjningsplikt för en annan vuxen människa?

Själv är jag förlovad sedan x antal år och tänker definitivt inte gifta mig.

Så vad tycker du?
    Berätta gärna hur gammal du är också då jag fått för  mig att det är en generationsfråga. De yngre har återupptagit de gamla traditionerna?

Jag är född på 60-talet.

• Svar på tråden Förlovning utan tankar på bröllop?
  • Lavish

Det tycker jag är löjligt och pinsamt. Vad betyder förlovningen om den inte syftar till äktenskap? Ingenting.

Ett frieri och accepterande av sådant bör innebära att man planerar att gifta sig inom en överskådlig framtid. 

Man behöver såklart inte ha bröllopet planerat redan innan förlovningen, men så fort förlovningen ingåtts tycker jag att en plan för när och hur bröllopet ska ske borde börja ta form. Och överlag tycker jag man bör respektera regeln om att gifta sig inom ett år, viss dispans från det kan väl "tillåtas" men 10 år kan man fan inte gå och vara förlovade utan att ens planera för bröllop. 

• Coccolina
    sextiotalist skrev 2015-07-09 09:26:14 följande:
    Alltså, vi som är vana vid att man förlovar sig utan att gifta sig blir nog lika förvånade att man måste ha ett ytterligare hittepånamn för ett fenomen som varit OK  i en jädrans massa år, endast för att de yngre generationen anser att man tar bort betydelsen för dom.
    Dvs det du föreslår, passar bättre för tonåringar som förlovar sig hit och dit, men är patetiskt förslag för etablerade par som är kring 50-60 år som troligen levt längre ihop än många av er har levt

Jag är uppvuxen med att det är så man ser på en förlovning, något man gör som löfte om ett äktenskap. Det är vad min mor, min farmor och vad alla andra äldre kring mig har lärt mig, och dessutom, jag är själv ingen tonåring. Tror inte 36 ens går att räkna som direkt ung längre... 

För mig handlar det inte om hittepå-namn, utan om hittepå-fenomen... Måste man ha ett namn på sitt förhållande?? Vad hände med om man är sambo? Räcker inte det? Det är inget fel i att inte vilja gifta sig, men varför man måste ha ett till namn på att vara tillsammans med någon när det redan finns, tillsammans, partner, sambo... Förlovning är ett löfte om äktenskap och har så alltid varit även om du tycks tro något annat. 

Jag kommer dessutom ifrån kretsar där man tar det där med förlovning seriöst, alla som jag känner som förlovat sig har gift sig inom året eller i undantagsfall inom två år (pga av barnafödsel som kom i vägen). För mig är det därför väldigt konstigt med påfundet att förlova sig och sen när jag frågar när den lyckliga dagen skall stånda svara med "Öööh nej vi skall inte gifta oss" för då har man i mina ögon inte förlovat sig, man har köp sig ett gäng ringar helt enkelt!

Förlovning är helt enkelt ett tillkännagivande om stundande bröllop, att någon frågat den andra om den vill gifta sig och att den andra sagt ja!

Förlovning är ett tillkännagivande av, man eklaterar, att en parrelation avser att leda tilläktenskap eller registrerat partnerskap. Efter att ena partnern friat till den andre, och denne svarat ja, är paret förlovade fram till dess att vigseln eller registreringen har fullbordats. Av tradition växlar man vid förlovning förlovningsringar. Förlovning kan firas som en familjehögtid.

Detta är taget från Wiki...

Och enligt texten nedan från vigselring.nu och Bröllopsportalen så påpekas det också att det där med att förlova sig men inte gifta sig är en nyare sedvänja. 

FÖRLOVNING

En förlovning kan ses som ett tillkännagivande av att ett pars relation avser leda till äktenskap eller registrerat partnerskap. Förr var i alla fall traditionen sådan att förlovningen högst skulle vara ett år innan man sedan gifte sig. Idag har dessa regler suddats ut och vi ser både par som endast förlovar sig, de som hoppar över förlovning och direkt gifter sig samt de som följer traditionen.

Förlovning

Tanken med en förlovning är egentligen att man ska gifta sig så småningom. Förr i tiden sa man att förlovningen högst skulle vara ett år, sen skulle man gifta sig. Idag finns det naturligtvis inga regler för det. Idag är det lika vanligt att man bara förlovar sig utan att gifta sig överhuvudtaget. Lika vanligt är det också att man inte alls förlovar sig utan gifter sig på en gång.

Enligt gamla seder är en förlovning en inledning till ett kommande äktenskap. Idag bryr man sig inte om det på samma sätt. Rent legalt är det stor skillnad på att vara förlovad och att vara gift. Därför är det bra att ta sig en extra funderare över om man ska avstå från äktenskapet och bara vara förlovade.

Så som du ser är mitt synsätt mer traditionellt och ditt mer modernt, vilket ju kanske kan vara bra för dig då det ju gör dig mer ungdomlig är mig och mina vänner.........

Är iallafall glad att min pojkvän ser det på samma sätt... Hoppas att vi en dag förlovar oss och gifter oss, men då han inte är sugen på äktenskap så kan det hända att vi "bara" är sambos istället...

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (onödigt)

Det enda jag ser som positivt med att gifta sig är vilka lagar och regler man "skyddas" av vid evt dödsfall eller separation.

Rent mentalt ser jag ingen skillnad mellan att vara förlovad eller gift. Ring som ring.

Öht tycker jag ringar mer är ett tecken på ägande än kärleksbevis.

"Karlen är ringmärkt - håll tassarna borta"

• sextiotalist
    Coccolina skrev 2015-07-09 10:37:25 följande:

Jag är uppvuxen med att det är så man ser på en förlovning, något man gör som löfte om ett äktenskap. Det är vad min mor, min farmor och vad alla andra äldre kring mig har lärt mig, och dessutom, jag är själv ingen tonåring. Tror inte 36 ens går att räkna som direkt ung längre... 

För mig handlar det inte om hittepå-namn, utan om hittepå-fenomen... Måste man ha ett namn på sitt förhållande?? Vad hände med om man är sambo? Räcker inte det? Det är inget fel i att inte vilja gifta sig, men varför man måste ha ett till namn på att vara tillsammans med någon när det redan finns, tillsammans, partner, sambo... Förlovning är ett löfte om äktenskap och har så alltid varit även om du tycks tro något annat. 

Jag kommer dessutom ifrån kretsar där man tar det där med förlovning seriöst, alla som jag känner som förlovat sig har gift sig inom året eller i undantagsfall inom två år (pga av barnafödsel som kom i vägen). För mig är det därför väldigt konstigt med påfundet att förlova sig och sen när jag frågar när den lyckliga dagen skall stånda svara med "Öööh nej vi skall inte gifta oss" för då har man i mina ögon inte förlovat sig, man har köp sig ett gäng ringar helt enkelt!

Förlovning är helt enkelt ett tillkännagivande om stundande bröllop, att någon frågat den andra om den vill gifta sig och att den andra sagt ja!

Förlovning är ett tillkännagivande av, man eklaterar, att en parrelation avser att leda tilläktenskap eller registrerat partnerskap. Efter att ena partnern friat till den andre, och denne svarat ja, är paret förlovade fram till dess att vigseln eller registreringen har fullbordats. Av tradition växlar man vid förlovning förlovningsringar. Förlovning kan firas som en familjehögtid.

Detta är taget från Wiki...

Och enligt texten nedan från vigselring.nu och Bröllopsportalen så påpekas det också att det där med att förlova sig men inte gifta sig är en nyare sedvänja. 

FÖRLOVNING

En förlovning kan ses som ett tillkännagivande av att ett pars relation avser leda till äktenskap eller registrerat partnerskap. Förr var i alla fall traditionen sådan att förlovningen högst skulle vara ett år innan man sedan gifte sig. Idag har dessa regler suddats ut och vi ser både par som endast förlovar sig, de som hoppar över förlovning och direkt gifter sig samt de som följer traditionen.

Förlovning

Tanken med en förlovning är egentligen att man ska gifta sig så småningom. Förr i tiden sa man att förlovningen högst skulle vara ett år, sen skulle man gifta sig. Idag finns det naturligtvis inga regler för det. Idag är det lika vanligt att man bara förlovar sig utan att gifta sig överhuvudtaget. Lika vanligt är det också att man inte alls förlovar sig utan gifter sig på en gång.

Enligt gamla seder är en förlovning en inledning till ett kommande äktenskap. Idag bryr man sig inte om det på samma sätt. Rent legalt är det stor skillnad på att vara förlovad och att vara gift. Därför är det bra att ta sig en extra funderare över om man ska avstå från äktenskapet och bara vara förlovade.

Så som du ser är mitt synsätt mer traditionellt och ditt mer modernt, vilket ju kanske kan vara bra för dig då det ju gör dig mer ungdomlig är mig och mina vänner.........

Är iallafall glad att min pojkvän ser det på samma sätt... Hoppas att vi en dag förlovar oss och gifter oss, men då han inte är sugen på äktenskap så kan det hända att vi "bara" är sambos istället...

Och jag är uppvuxen och har i min omgivning många som är endast förlovade utan att gifta sig.
    Det är inget hittepåfenomen, utan det är en utveckling, förlovning har under tidens gång blivit något som omfattas mer än att vara förstadiet till äktenskap. Det stod ju även så i Wikipedia, eller missade du att läsa den biten också.
    Nu kommer detta igen, vi som är uppvuxna med att man endast kan förlova sig, eller att man inte behöver förlova sig för att gifta sig, vi ser det inte som något konstigt, Vi ser det som helt OK.
    Än en gång, varför påstår folk att det är en hittepågrej, som ändå förekommit långt innan vissa av er var födda. Har alla dessa levt i en falsk värld under alla dessa år innan ni levererar "sanningen"?
    Det är detta jag kallar för pekpinnar. Det kommer ett gäng (huvudsakligen under 30) och talar om för oss äldre att vi har så fel, det stämmer inte alls, för det vet ni bäst.
    Och än en gång, jag anser inte att ni gör fel som vill förlova er och hela konceptet, det är rätt för er och ska absolut göra det som känns bäst för oss.
    Men sluta med att tala om för oss andra att vi gör fel, våra val tar inte bort betydelsen för ert val.

• Coccolina
    sextiotalist skrev 2015-07-09 10:24:51 följande:
    Men det är så för DIG, bara för att du anser att du är förlovad när ni bestämt er för at gifta er, så är det inte något som gäller alla.
    Min sambo har varit gift, men aldrig förlovad, för honom (och för mig och även andra) är det två saker som kan hänga ihop, men måste inte hänga ihop.
    Man kan förlova sig utan att vara gift (vedertaget, inget tyckande, utan det är så), man kan gifta sig utan att förlova sig (vedertaget, inget tyckande).
    Man kan i denna fråga anse vad som gäller för en själv, men inte för andra
    Man kan gifta sig utan offentlig förlovning, men från det att man bestämt sig att man ska gifta sig, om det så är 5 minuter för att man gifter sig totalt spontant, så är man förlovad i mina ögon. Man kan dock vara utan att vara officiellt förlovad. 

Och hoppas verkligen man inte är gift när man förlovar sig... 

Men i övrigt så ja man kan förlova sig utan att gifta sig, idiotiskt i mina ögon och ett modernare fenomen, och ja man kan gifta sig utan att vara officiellt förlovad.
  • sextiotalist
    Coccolina skrev 2015-07-09 10:57:24 följande:
    Man kan gifta sig utan offentlig förlovning, men från det att man bestämt sig att man ska gifta sig, om det så är 5 minuter för att man gifter sig totalt spontant, så är man förlovad i mina ögon. Man kan dock vara utan att vara officiellt förlovad. 

Och hoppas verkligen man inte är gift när man förlovar sig... 

Men i övrigt så ja man kan förlova sig utan att gifta sig, idiotiskt i mina ögon och ett modernare fenomen, och ja man kan gifta sig utan att vara officiellt förlovad.
    I dina ögon, men det är vad du tycker och ingen sanning och ditt tyckande får du gärna applicera på dig själv, men blanka sjutton i att applicera det på andra. Jag lovar, hade du yppat de orden inför min svåger (gift tre gånger utan förlovning och är inte den mest finkänsliga personen som finns) då hade du fått ett gapflabb av honom och en upplysning (med inte alltför vackra ord) att du har ingen som helst rätt att bestämma om han varit förlovad eller inte.
    Än en gång, pekpinne, ni sitter inne med sanningen och ska frälsa världen
  • Coccolina
    sextiotalist skrev 2015-07-09 10:51:05 följande:
    Och jag är uppvuxen och har i min omgivning många som är endast förlovade utan att gifta sig.
    Det är inget hittepåfenomen, utan det är en utveckling, förlovning har under tidens gång blivit något som omfattas mer än att vara förstadiet till äktenskap. Det stod ju även så i Wikipedia, eller missade du att läsa den biten också.
    Nu kommer detta igen, vi som är uppvuxna med att man endast kan förlova sig, eller att man inte behöver förlova sig för att gifta sig, vi ser det inte som något konstigt, Vi ser det som helt OK.
    Än en gång, varför påstår folk att det är en hittepågrej, som ändå förekommit långt innan vissa av er var födda. Har alla dessa levt i en falsk värld under alla dessa år innan ni levererar "sanningen"?
    Det är detta jag kallar för pekpinnar. Det kommer ett gäng (huvudsakligen under 30) och talar om för oss äldre att vi har så fel, det stämmer inte alls, för det vet ni bäst.
    Och än en gång, jag anser inte att ni gör fel som vill förlova er och hela konceptet, det är rätt för er och ska absolut göra det som känns bäst för oss.
    Men sluta med att tala om för oss andra att vi gör fel, våra val tar inte bort betydelsen för ert val.
    Jag sa att för mig är det ett hittepå-fenomen... Jag sa även att det är något modernare att förlova sig utan att gifta sig, du hävdade förut att det var ett modernt påfund att förlovning skulle leda till äktenskap, jag bara påpekade att du fått det om bakfoten då det är tvärtom...... 

Jag kan inte se behovet av att förlova sig om man inte tänkt gifta sig, att man hör ihop ändras ju inte? Och en ring kan man väl köpa utan att det skall till något extra.... 

I övrigt ta och tagga ner lite, jag säger inte att det är fel, jag säger att det är ett modernt påfund och att omkring mig så är det ingen som gör så, och att jag aldrig skulle göra så. Men du skall inte komma och påstå att ditt sätt är det traditionella, för det är det inte! Och att försöka med härskarteknik och försöka domdera med att du minsann har rätt för du är äldre hade bara funkat om du ju faktiskt hade rätt......

Och jo, folk som förlovar sig utan att ha tänkt gifta sig gör att begreppet förlovning blir urvattnat.. Jag vill att den dagen jag berättar att jag är förlovad så skall mina vänner fråga mig när dagen skall stånda, men nu istället verkar det som om de flesta tar en förlovning med en axelryckning för hey vem som helst kan förlova sig när som och det innebär egentligen inget. Det blir mindre värt för det är inget som förpliktigar något längre. Att vara sambo betyder mer för då bor man iallafall ihop och har lagliga band, så varför inte nöja sig med det om man nu är tillsammans och bor ihop? Att vara sambo, varför vill man så gärna ha en annan titel på det? För att man vill köpa/få en dyr ring?? Sist jag kollade var det ingen som tvingade en att förlova sig för att köpa en ring..... 

Men ja, tiderna förändras och sederna med dem, så nej det är inte FEL att förlova sig utan att gifta sig, onödigt, men inte fel... Men kom inte och försök verka som om ålder = rätt... för det håller inte, framförallt när du i sakfrågan har fel...
  • Butterscotch
    sextiotalist skrev 2015-07-09 11:03:30 följande:

I dina ögon, men det är vad du tycker och ingen sanning och ditt tyckande får du gärna applicera på dig själv, men blanka sjutton i att applicera det på andra. Jag lovar, hade du yppat de orden inför min svåger (gift tre gånger utan förlovning och är inte den mest finkänsliga personen som finns) då hade du fått ett gapflabb av honom och en upplysning (med inte alltför vackra ord) att du har ingen som helst rätt att bestämma om han varit förlovad eller inte.

Pekpinnarna flyger in från alla håll, tycker jag... Varför inte bara låta det vara så att alla tycker olika, inget blir mer rätt bara för att det upprepas till leda.
  • Regndamen

För mig personligen betydde förlovning att giftermål skulle ske.

Vad andra gör ger jag blanka fan i. Men jag tycker det är lite trist att äldre verkar se ner på de som är yngre. Nymoralister? Ja, ungefär som den äldre damen som ansåg att vi var så konservativa för vi inte ansåg att våldtäkt inom förhållanden var okej. Men visst. Om det är att vara nymoralist, så är jag nymoralist.

• Coccolina
    sextiotalist skrev 2015-07-09 11:03:30 följande:
    Din svåger hade fått flabba bäst han vill.. hade inte rört mig ett spår att han är okunnig är hans problem och inte mitt... 

Det jag säger är sanning... sen om du inte vill förstå är ditt problem... Sen om du tycker det är en pekpinne när någon förklarar för dig att du har missuppfattat något, missförstått meningen, och helt enkelt är okunnig i ämnet, ja det kan jag inte göra något åt... Hoppas för din egen skull att du inte reagerar så varje gång du har fel, vara ödmjuk är en ganska så bra egenskap, och att istället kanske stanna upp och säga "Oj då tänkte jag fel, jag trodde det var något modernt men nu fattar jag, förlovning har haft en viss betydelse mängder av år men med tiden har den förändrats och tanken på förlovning= äktenskap är den ursprungliga tanken och så som jag tänker är den mer nya och moderna tanken, nu vet jag, tack!"  hade varit en trevligare inställning...

Märk också väl.. jag säger inte att det är fel att förlova sig men inte gifta sig, säger att det är onödigt, och att det vattnar ut betydelsen lite, vilket inte måste vara något dåligt alltid. Jag säger också att har man bestämt att man skall gifta sig så är man de facto förlovad, om än inte officiellt förlovad, och rent tekniskt så betyder det ju inget om det inte är officiellt. För när något inte är officiellt så är det ju ingen som vet det ändå så då spelar det väl föga roll eller??
Svar på tråden Förlovning utan tankar på bröllop?