• Anonym (Nyfiken)

    Barnlängtan och ung

    Godmorgon familjeliv!

    Har funderat en hel del på det här med barn. Känner att jag har gjort mycket av det jag vill nu har jag börjat komma in i stadiet att vilja ha barn. Känns lite dumt kanske med tanke på min ringa ålder men folk drömmer om pengar, berömmelse, äventyr vad tänker jag på att få vara med att skapa en mänsklig varelse till denna gjord som jag kan ge all min kärlek till och de bästa förutsättningar för att få ett så bra liv som möjligt. 

    Pengar har jag helt enkelt lärt mig att det bara är tillfälligt och inte något som gör mig lyckligare under förutsättning att de grundläggande behoven såsom mat, tak över huvudet, vatten, räkningar är betalda. 

    Prestationer har jag gott om i många hänseende som inte är särskilt intressanta egentligen däremot är lärdomarna från dem och erfarenheterna ovärderliga.

    Rest har jag gjort mycket och fått uppleva mycket dessutom.

    Nu kommer vi till frågan jag skulle vilja ställa er andra här på familjeliv. Vad skulle ni ge mig för råd? Jag är varken en person som tycker om att söka efter folk utan tror på ödet dock känns det som att det går för långsamt om jag låter ödet göra sitt.

    Tackar för er tid. 

  • Svar på tråden Barnlängtan och ung
  • Anonym (Vänta)

    Det låter lite naivt att tro att ekonomin inte påverkar ett barns livskvalitet och uppväxt. För att ge ett barn de bästa förutsättningarna så krävs det lite pengar ;)

    Med minsta fp så kan du vara hemma knappt ett år med bebisen innan dagis tar över uppfostran 9h om dagen :(

    Vi har sparat innan så vi var hemma båda två samtidigt första tiden, sedan delade vi på resten av tiden och barnet behöver inte börja på dagis innan han är 3 år vilket vi tyckerär mer lagom.

    Ekonomin spelar även roll i andra avseende. Det ska ju gärna finnas en rejäl buffert så barnet slipper flytta eller uppleva barnfattigdom om mamma och/eller pappa blir sjukskriven en längre tid eller liknande. Det är inte heller roligt att se sitt barn drömma om att få börja rida eller spela fotboll men att aldrig ha råd.

    Eller att hela livet få bo i en liten lägenhet när man egentligenskulle vilja bo på landet och ha hästar och höns ... Eller iallfall skulle vilja ge sitt barn ett eget rum eller nån resa ibland.

    DU skulle bli lycklig av minsta möjliga föräldraledighet, boende osvmen skulle det vara det bästa för ert barn?

    Vadväger tyngst? Din längtan eller att kunna ge ditt barn de bästa förutsättningarna?

  • Anonym (Vänta)

    Fast det viktigaste och största du kan ge ditt barn är att vara noga med pappan och er relation.

    Ditt barn kommer vara en del av sin pappa och kommer alltid att ha kontakt med honom.

    En genomtänkt familjebildning kommer förhindra att ert barn växer upp med separationer, gräl, varannan vecka boende och styvmamma och styvpappa.

    Genom att leva ihop med din partner i många år så lär du känna denna ordentligt och kan bättre avgöra om han blir en bra pappa. Det krävs även många år i hop för att blir ordentligt samkörda och upptäcka om värderingarna är lika osv. Kommer ni ha passion och ett gott samarbete efter 5 år ihop så är risken stor att ni har det om 10 år.

    Nästan alla tror att dom hittat den stora kärleken när man bara varit tlillsammans ett år eller så. Det krävs några år ihop för att göra en bra bedömning av en person.

Svar på tråden Barnlängtan och ung