• Mellanmjölkens land

nästan-2åring i knät en hel flygresa, erfarenheter?

Jag tänkte fråga om hur ni upplevt det att flyga med en nästan-2åring i knät?

Alternativen vi har är 2 säten som är bredvid ett crew-seat och ett 3e säte på andra sidan gången (vi betalar alltså för 3 säten men får antagligen 4 säten)

ELLER

3 säten bredvid varandra och yngsta barnet i knät hela resan.

Nackdelarna med första alternativet vet vi redan: En vuxen blir i stort sett själv med bägge barnen, man kan turas om men det är svårt att hjälpas åt. Man får heller inget fönster vilket äldsta barnet uttryckt önskan om att få nästa gång vi flyger. Frågan är om fördelen (alla får eget säte förutom vid start/landning) överväger?

Att boka platser med extra benutrymme så att yngsta barnet ev kan vara lite på golvet fungerar inte eftersom de stolarna är för smala.

Barnet kommer antagligen vara vaket hela den ca 4h långa flygresan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-16 20:29
    Det handlar alltså INTE om att betala för ett eget säte till yngsta utan att välja platser som med största sannolikhet ger ett ledigt säte bredvid oss. Kostnad: 3x90kr

• Svar på tråden nästan-2åring i knät en hel flygresa, erfarenheter?
  • Trippelmamma76

Dubbelkollade just detta med familjens flygvärdinna som säger att det inte stämmer. Du har alltid möjlighet att köpa egen sittplats även till barn.

Klexane skrev 2015-07-16 11:28:31 följande:

Nu missförstår du. De flesta bolag har inte att man får köpa eget säte till små barn utan de beräknas sita i knät. Platsbiljett får man köpa men de har ingen egen plata.

• Mellanmjölkens land
    Tallen skrev 2015-07-16 23:11:56 följande:

Jag hade bokat där chansen är störst att få ett extra säte. Vet inte helt var i planet crew sätet är men tänk på att om det är vid nödutgången så kan ni troligtvis inte boka dem då jag har för mig att barn ej får sitta vid nödutgången.

De är precis framför där man boardar planet på Arlanda, rad 11 har jag för mig.

När vi bara hade ett barn som dessutom inte fyllt 2 var det självklart att boka de platserna. Alla fick varsitt säte förutom vid start/landning men vi behövde bara betala för 2 säten. Nu är det lite svårare.
  • Klexane
    Trippelmamma76 skrev 2015-07-17 08:53:18 följande:

Dubbelkollade just detta med familjens flygvärdinna som säger att det inte stämmer. Du har alltid möjlighet att köpa egen sittplats även till barn.

Då verkar inte din flygvärdinnevän riktigt veta vad som gäller....
  • Trippelmamma76

Ok. Vilka flygbolag är det som inte tillåter att man köper egen sittplats till småbarn? Den jag frågade jobbar på Lufthansa och har även jobbat på flera andra bolag under många år, men hon kan ju förstås ha fel ändå.

Klexane skrev 2015-07-17 22:30:03 följande:

• Sous
    Klexane skrev 2015-07-17 22:30:03 följande:
    Jag har flugit med småbarn över halva världen och det har alltid gått att boka eget säte till dem, oavsett flygbolag, förutsatt att man betalar för det. Skulle aldrig ha en ettåring i knät på en elvatimmarsflygning.
  • En glad tjej

Vi åkte till Thailand när vårt barn var strax under två år. Hon sov på golvet nedanför våra stolar, vi bullade upp med filtar och kuddar, gick hur bra som helst. Under tiden hon var vaken satt hon uppe hos oss, gick i gången och var även och hälsade på vårt resesällskap flera gånger.

• Mellanmjölkens land

Tack för alla svar! Det lutar åt att vi bokar så att vi har platserna bredvid Crew-seat på vägen ut. På hemvägen är det ett nyare plan med ett annat upplägg på säten så där finns inte alternativet. Istället kommer vi nog att boka så att vi får fönsterplats då.

Även vi har bokat flygstol till barn under 2 vid en längre flygning. 12h nattflygning med barn i knät kändes inte som ett alternativ. Vi flög med Ving vid det tillfället. Däremot fick barnet ju inte sitta i stolen vid start/landning utan då var det extrabälte i knä på förälder som gällde.

• Dixie
    En glad tjej skrev 2015-07-18 08:38:19 följande:

Vi åkte till Thailand när vårt barn var strax under två år. Hon sov på golvet nedanför våra stolar, vi bullade upp med filtar och kuddar, gick hur bra som helst. Under tiden hon var vaken satt hon uppe hos oss, gick i gången och var även och hälsade på vårt resesällskap flera gånger.

det funkar ju så länge det inte är någon turbulens - risken finns ju att man måste flytta upp barnet i knät så det är fastspänt. 
  • Sophie13

Flög med en nästan 2-åring i knät i våras, 5h flyg var det. Ångrade rejält att vi inte bokat stol till henne. Men kan ni välja bra platsen så gör det. Skulle adrig göra om den resan. Flög även i somras strax efter henns 2-årsdag. Gick väldigt mycket bättre!!

• Dixie
    Klexane skrev 2015-07-15 22:24:16 följande:

På många flygbolag får man inte köpa eget säte till barn under 2-3 år.

Barn över 2 år måste ju ha egen plats, så självklart får man köpa plats de de över 2 år  - och är man villig att betala får man på alla (?) - i alla fall alla flygbolag jag känner till betat för egen plats även till de under 2 år! 
  • wiizz

Nu är inte vårt barn så gammal bara 10 månader men flög i förra veckan ångrade att vi inte tog en egen plats till honom trots att han var så liten. Vi tänkte att vi kunde lägga honom på golvet o natta honom med filtar o dyl men vi fick inte ha honom där.

• Mellanmjölkens land

Liten rapport: På vägen ned hade vi extrastol men på hemvägen fanns inte det alternativet utan barnet satt i knät vilket gick över all förväntan. Enda problemet var väl vid maten men annars gick det jättebra.

Svar på tråden nästan-2åring i knät en hel flygresa, erfarenheter?