Dexter dot com skrev 2015-07-15 16:20:22 följande:
Men inte tror du på allvar att en 14 veckors valp kan och vet vad en inkallning betyder till 100% ? Att ge råd om korrigeringar och konsekvenser till en hundägare utan någon erfarenhet är alltid riskfullt då TS kanske tar dig på allvar och helt förbrukar valpens tillit och kör dess självförtroende i botten.
Det är ju en nackdel med forum- att man verkligen behöver vara övertydlig i sin text så det inte kan missuppfattas.
När jag tänker efter tror jag ingen av mina hundar fattat och kunnat kommandon till 100% i alla situationer innan 1-1,5 års ålder.
Nej, jag tror såklart inte att en så ung hund kan det till 100%, men eftersom TS förväntade sig att det skulle funka bättre så antog jag att de tidigare tränat inkallning en hel del, och jag står fast vid att jag anser det vara okej att tillrättavisa och korrigera även unga hundar när det gäller avgörande saker, såsom inkallning. Aldrig skrämma eller göra illa, men att tala om vad som är okej och vad som inte är det tycker jag är hälsosamt. Det om något tyder på att man är en trygghet för hunden, enligt mig.
Och jag kan åter igen påpeka att man då inte ska kalla in hunden ofta, för att den sedan misslyckas och blir nej-ad, utan man ska välja sina tillfällen, och det ska ju alltid vara en situation där man faktiskt tror/vet att hunden kommer. När det dock händer att den inte lyder så anser jag att man kan säga till även en 14-veckors valp på ett lämpligt vis att det är meningen att den inte själv ska bestämma just där och då om den vill komma eller inte. I min tankegång så kan man börja med sådana viktiga kommandon tidigt, för att det ska vara konsekvent under hundens uppväxt.