• Ebbagr

Valp 14v!

Hejsan! Jag har en finsklapphunds tik på 14v! Hon är jätteduktig och väldigt lättlärd men en sak jag märkt är när hon är ute på gården och gör sina behov och busar lite så kommer hon inte när jag ropar vilket är förståeligt för hon är en valp men när jag sen ska gå ut för att hämta in henne så tror hon att vi ska busa så hon springer alltid iväg, vi har kompostgaller runt ett stort område på bakgården. På morgonen när hon är trött går de hur bra som helst att gå och ta in henne men senare på dagen och på kvällen när hon har mer energi är de nästan omöjligt! Har börjat gå med henne i koppel på bakgården så hon inte kan springa iväg så att säga men vill ju såklart att hon ska kunna tassa runt där själv! Har någon nå tips på vad jag kan göra?

När vi miljötränar dvs åker till skogen så släpper jag henne lös och där går de ganska bra, hon kommer när man ropar eller om vi är för långt bort men hon är ganska vågad, hon har inga problem att springa långt bort från oss och de kom som en chock för mig för trodde hon skulle vara mycket mer kontakt sökande men de är hon inte.

• Svar på tråden Valp 14v!
  • Anonym (Spets)

Hundar kan inte inkallning automatiskt, utan det måste läras in precis som sitt, ligg, tass osv.

Själv har jag använt mig utav en target-hand på inkallningarna. Krävs en del träning men ett kul sätt att lära in!

Vad händer om du struntar i valpen och springer åt andra hållet, eller gömmer dig?

• Trassel14

Hundar kan inte inkallning automatiskt.
    Göm dig, spring ifrån henne medan du kallar på henne. Tänk på att DU ska alltid vara ROLIGARE än det hunden hittar. Just nu är det mer intressant att undersöka bakgården än vad du är varav att hon inte lyssnar. Du ska definitivt inte gå efter henne eller springa efter henne då sätter du igång lek och det är roligt men då lär du aldrig få inkallning att fungera. 

• Trassel14
    Ebbagr skrev 2015-07-14 13:02:47 följande:

När vi miljötränar dvs åker till skogen så släpper jag henne lös och där går de ganska bra, hon kommer när man ropar eller om vi är för långt bort men hon är ganska vågad, hon har inga problem att springa långt bort från oss och de kom som en chock för mig för trodde hon skulle vara mycket mer kontakt sökande men de är hon inte.

Sen när det gäller kontakt sökandet så kommer det delvis komma automatiskt genom att ni gömmer er eller ändrar plötsligt riktning när ni är ute och går. Då lär sig valpen att den måste hålla koll på er. 
    Sen får man lära en hund kontakten också, inget som kommer gratis.
    Gå en valpkurs till hösten.
  • Fzbll

Bara för att din hund är 14 veckor och en valp så är det ingen godtagbar ursäkt för att i te lyda. Visst detta är inlärningsperioden och man kan förstå att det kan ta en stund innan man lärt in hunden det önskade beteende. Du ska behandla henneoch ha samma regler nu som hon kommer att ha som vuxen. Att hon är valp kan du inte använda som ursäkt eftersom hon klart och tydligt vet vad inkallad betyder hon vill bara inte komma till dig för du är inte så rolig som omvärlden. Lapp hundar är rätt självständiga av sig så inte konstigt att hon utforskar själv.

Hon har lärt sig dina rutiner och kopplar inkallad med något tråkigt. Kopplar du ofta henne när du kallar in? Ändra dina rutiner koppla ibland och gå en kort bit och släpp igen, ge godis eller busa med henne, göm dig m.m. börjar hon springa iväg från dig när du ska hämta in henne håll inte på å jaga för då leker du med henne. Utan tvären och gå ifrån henne. Du kan även sätta å leka med något som hon tycker är jätteintressant men du total ignorerar henne när hon kommer. Efter ett tag kan du bjuda in i leken

• Ebbagr
    Fzbll skrev 2015-07-14 16:52:02 följande:

Bara för att din hund är 14 veckor och en valp så är det ingen godtagbar ursäkt för att i te lyda. Visst detta är inlärningsperioden och man kan förstå att det kan ta en stund innan man lärt in hunden det önskade beteende. Du ska behandla henneoch ha samma regler nu som hon kommer att ha som vuxen. Att hon är valp kan du inte använda som ursäkt eftersom hon klart och tydligt vet vad inkallad betyder hon vill bara inte komma till dig för du är inte så rolig som omvärlden. Lapp hundar är rätt självständiga av sig så inte konstigt att hon utforskar själv.

Hon har lärt sig dina rutiner och kopplar inkallad med något tråkigt. Kopplar du ofta henne när du kallar in? Ändra dina rutiner koppla ibland och gå en kort bit och släpp igen, ge godis eller busa med henne, göm dig m.m. börjar hon springa iväg från dig när du ska hämta in henne håll inte på å jaga för då leker du med henne. Utan tvären och gå ifrån henne. Du kan även sätta å leka med något som hon tycker är jätteintressant men du total ignorerar henne när hon kommer. Efter ett tag kan du bjuda in i leken

Nej jag kopplar inte när jag inkallar! Jag brukar åka till en stor hockeyrink och träna inkallning där, och hon är jätte duktig och kommer till 90% om hon inte hittat hundgodis på backen vilket de finns mycket utav där, när vi ska åka där ifrån så går jag och tar upp henne för jag vet att man inte ska inkalla om de vankas något tråkigt! Men detta som att vara ute! Hon älskar att vara ute och de är väldigt sällan hon vill komma in självmant, och många gånger brukar jag ropa in henne för mat och då kommer hon ibland! Men när är det en inkallning längre ej är "rolig", det ska ju alltid vara roligt att komma till matte men asså en inkallning ska ju vara en självklar sak och inget hon senare ska få välja om hon vill komma eller inte! Förstår du? :)

När vi är i skogen så brukar vi leka kurragömma, och hon kommer alltid springandes, de tar dock inte så jätte snabbt att inse att matte är borta utan hon kan strosa på ett bra tag! ;) Men just på baksidan så är de väldigt öppet och hon är van att vara där ute själv, så att gå in går inte!
  • Ebbagr
    Anonym (Spets) skrev 2015-07-14 15:21:25 följande:

Hundar kan inte inkallning automatiskt, utan det måste läras in precis som sitt, ligg, tass osv.

Själv har jag använt mig utav en target-hand på inkallningarna. Krävs en del träning men ett kul sätt att lära in!

Vad händer om du struntar i valpen och springer åt andra hållet, eller gömmer dig?

Om vi är ute i skogen och jag springer åt andra hållet springer hon med, och samma om jag gömmer mig, efter ett tag kommer hon springandes till mig men de är just på  bakgården, och hon skulle aldrig komma till mig om en annan hund fanns i närheten! :)
  • Ebbagr
    Trassel14 skrev 2015-07-14 15:27:31 följande:
    Sen när det gäller kontakt sökandet så kommer det delvis komma automatiskt genom att ni gömmer er eller ändrar plötsligt riktning när ni är ute och går. Då lär sig valpen att den måste hålla koll på er. 
    Sen får man lära en hund kontakten också, inget som kommer gratis.
    Gå en valpkurs till hösten.
    Det gör vi, eller på de korta turer vi är ute försöker jag hastigt byta håll när hon är lös och när hon är långt framför eller bakom gömmer jag mig!
    Har tänkt gå en valpkurs om det finns någon här jag bor! :)
  • Aupendi

Har inte läst allt, men om ni tränat inkallning så pass att hon VET att det betyder att hon ska komma så får du ta tag i henne när hon inte lyder. Dvs ha lång lina på, gå ut och kalla in, struntar hon i följer du linan fram till henne och tar tag någonstans i henne och säger till på skarpen "nej". Säg gärna åt så pass att du inte behöver upprepa. Var alltså inte elak/slå hunden, men var tydlig med att hon MÅSTE komma vid inkallning. Linan är till för att du alltid ska kunna få fatt i henne utan att behöva jaga som lätt blir en lek istället.

• Aupendi

Testa därefter igen att kalla in medans du har släppt taget om henne och går bort från henne. BELÖNA när hon kommer. Kommer hon inte så upprepa att ta tag och säga nej. Gå iväg, ropa, och så vidare. Men belöningen vid lyckad inkallning är nyckeln. "Nej"-et är konsekvensen av att inte lyda till 100% vid inkallning. Här MÅSTE hon bara lyda. Aldrig välja om hon vill komma eller inte.

• Anonym (håller inte alls med)
    Aupendi skrev 2015-07-14 18:58:39 följande:

Har inte läst allt, men om ni tränat inkallning så pass att hon VET att det betyder att hon ska komma så får du ta tag i henne när hon inte lyder. Dvs ha lång lina på, gå ut och kalla in, struntar hon i följer du linan fram till henne och tar tag någonstans i henne och säger till på skarpen "nej". Säg gärna åt så pass att du inte behöver upprepa. Var alltså inte elak/slå hunden, men var tydlig med att hon MÅSTE komma vid inkallning. Linan är till för att du alltid ska kunna få fatt i henne utan att behöva jaga som lätt blir en lek istället.

Med din taktik så blir ju hunden rädd för henne!

Jag körde inkallning när jag till 100% va säker på att han skulle komma. Väntade tills han tittade på mig sen kallade jag, kom han han inte så sprang jag iväg (även när han såg) och ropade och va jätterolig. Onödigt att träna inkallning när han sniffar på ngt gott. Sen får man ju såklart se till att där är fritt från andra hundar osv. Ju bättre det går desto svårare tränar man på. Lycka till
  • Dexter dot com
    Aupendi skrev 2015-07-14 19:01:45 följande:

Testa därefter igen att kalla in medans du har släppt taget om henne och går bort från henne. BELÖNA när hon kommer. Kommer hon inte så upprepa att ta tag och säga nej. Gå iväg, ropa, och så vidare. Men belöningen vid lyckad inkallning är nyckeln. "Nej"-et är konsekvensen av att inte lyda till 100% vid inkallning. Här MÅSTE hon bara lyda. Aldrig välja om hon vill komma eller inte.

Men vilken 14veckorsvalp kan och förstår innebörden i en inkallning? Ska man använda nej och korrigeringar måste ju hunden förstå till 100% vad ägaren menar och man bör ju även ha tränat förbudsträning så hunden kan innebörden av ett -Nej.
    Låt valpen vara valp och jobba med positiva upplevelser och att man som ägare är rolig,trygg och nån valpen frivilligt kommer till.
  • Floffeen
    Aupendi skrev 2015-07-14 18:58:39 följande:

din taktik passar inte på så små valpar.  på en syngelhund JA möjligtvis.
    de fick jag göra med min 11månaders som brallade iväg på planen flera gånger.
    men en valp nä då kommer den ju inte få förtroende för en.

håller faktiskt med anonym här.
    kör samma taktik som hon skriver och de fungerar utmärkt.
    har gjort sedan han var 8 veckor och är 5 månader nu...
    DET FUNGERAR, han lyssnar 
    (undantag just nu då han är i spökåldern och har hål i huvudet)

• Aupendi

Men jag har ju inte sagt emot er heller, jag menar bara att om hunden VET med säkerhet vad inkallningen betyder så ska man ha en konsekvens då den väljer att inte lyda. Vet den inte det så är det ju givetvis det man måste jobba med. Det är väl lite olika när polletten trillar ner, men i början är det självklart så att man tränar inkallning när man vet att hunden inte är distraherad. Då kan man ju kalla in när den redan är påväg emot en, eller om man ska ge mat osv. Då ska det vara kul och resultera i belöning av passande slag.

Det är ju en annan situation om huden inte har kopplat vad inkallningen betyder, men jag uppfattade det som att den visste vad den skulle göra, men valde att inte lyda.

• Trassel14
    Aupendi skrev 2015-07-15 15:37:56 följande:

Men jag har ju inte sagt emot er heller, jag menar bara att om hunden VET med säkerhet vad inkallningen betyder så ska man ha en konsekvens då den väljer att inte lyda. Vet den inte det så är det ju givetvis det man måste jobba med. Det är väl lite olika när polletten trillar ner, men i början är det självklart så att man tränar inkallning när man vet att hunden inte är distraherad. Då kan man ju kalla in när den redan är påväg emot en, eller om man ska ge mat osv. Då ska det vara kul och resultera i belöning av passande slag.

Det är ju en annan situation om huden inte har kopplat vad inkallningen betyder, men jag uppfattade det som att den visste vad den skulle göra, men valde att inte lyda.

Fast en valp som är 14 veckor som ev. har lärt sig inkallning eller något annat moment så ska man inte ge någon form utav konsekvens då det skadar förtroendet. När dom är så pass unga så ska man bygga upp ett förtroende. När min hund var 14 veckor och han inte kom på inkallning eller satt sig vid "sitt" så tänkte jag bara "jag har gjort något fel nu eller så har han inte riktigt lärt sig det än". Samma som när dom hamnar i slyngelåldern och hormonerna flödar för fullt, då gäller det att backa i träningen. För mycket "fyande" och "nejande" kan skada förtroende hos hunden och det kan ta tid att bygga upp det igen om det ens går att bygga upp. 
  • Aupendi
    Trassel14 skrev 2015-07-15 15:53:55 följande:
    Fast en valp som är 14 veckor som ev. har lärt sig inkallning eller något annat moment så ska man inte ge någon form utav konsekvens då det skadar förtroendet. När dom är så pass unga så ska man bygga upp ett förtroende. När min hund var 14 veckor och han inte kom på inkallning eller satt sig vid "sitt" så tänkte jag bara "jag har gjort något fel nu eller så har han inte riktigt lärt sig det än". Samma som när dom hamnar i slyngelåldern och hormonerna flödar för fullt, då gäller det att backa i träningen. För mycket "fyande" och "nejande" kan skada förtroende hos hunden och det kan ta tid att bygga upp det igen om det ens går att bygga upp. 
    Jag håller inte helt med om att förtroende inte kan innebära konsekvenser. Jag tycker att man inger förtroende genom att ta kontroll över en situation, och att vara lugn i sitt beteende när man gör det. Det skadar inte relationen att du väljer vilka moment som är absolut nödvändiga att hunden lyder alltid, så länge du gör det på ett bra sätt. Snarare anser jag att det är viktigt att vara tydlig med vad man vill, och att man kan gå in och hantera de situationer som behövs. Detta visar ju att man vet var man står och att det man säger gäller. Inga dubbla signaler.

Sedan ska man givetvis inte fya och neja hela tiden, men då låter man bara bli att kalla in/vad man nu tränar på - oftare än vad man faktiskt kallar in och fullföljer.
  • Dexter dot com
    Aupendi skrev 2015-07-15 15:37:56 följande:

Men inte tror du på allvar att en 14 veckors valp kan och vet vad en inkallning betyder till 100% ? Att ge råd om korrigeringar och konsekvenser till en hundägare utan någon erfarenhet är alltid riskfullt då TS kanske tar dig på allvar och helt förbrukar valpens tillit och kör dess självförtroende i botten.
    Det är ju en nackdel med forum- att man verkligen behöver vara övertydlig i sin text så det inte kan missuppfattas.
    När jag tänker efter tror jag ingen av mina hundar fattat och kunnat kommandon till 100% i alla situationer innan 1-1,5 års ålder.
  • Aupendi
    Dexter dot com skrev 2015-07-15 16:20:22 följande:
    Men inte tror du på allvar att en 14 veckors valp kan och vet vad en inkallning betyder till 100% ? Att ge råd om korrigeringar och konsekvenser till en hundägare utan någon erfarenhet är alltid riskfullt då TS kanske tar dig på allvar och helt förbrukar valpens tillit och kör dess självförtroende i botten.
    Det är ju en nackdel med forum- att man verkligen behöver vara övertydlig i sin text så det inte kan missuppfattas.
    När jag tänker efter tror jag ingen av mina hundar fattat och kunnat kommandon till 100% i alla situationer innan 1-1,5 års ålder.
    Nej, jag tror såklart inte att en så ung hund kan det till 100%, men eftersom TS förväntade sig att det skulle funka bättre så antog jag att de tidigare tränat inkallning en hel del, och jag står fast vid att jag anser det vara okej att tillrättavisa och korrigera även unga hundar när det gäller avgörande saker, såsom inkallning. Aldrig skrämma eller göra illa, men att tala om vad som är okej och vad som inte är det tycker jag är hälsosamt. Det om något tyder på att man är en trygghet för hunden, enligt mig.

Och jag kan åter igen påpeka att man då inte ska kalla in hunden ofta, för att den sedan misslyckas och blir nej-ad, utan man ska välja sina tillfällen, och det ska ju alltid vara en situation där man faktiskt tror/vet att hunden kommer. När det dock händer att den inte lyder så anser jag att man kan säga till även en 14-veckors valp på ett lämpligt vis att det är meningen att den inte själv ska bestämma just där och då om den vill komma eller inte. I min tankegång så kan man börja med sådana viktiga kommandon tidigt, för att det ska vara konsekvent under hundens uppväxt.
  • Trassel14
    Aupendi skrev 2015-07-15 16:04:34 följande:
    Jag håller inte helt med om att förtroende inte kan innebära konsekvenser. Jag tycker att man inger förtroende genom att ta kontroll över en situation, och att vara lugn i sitt beteende när man gör det. Det skadar inte relationen att du väljer vilka moment som är absolut nödvändiga att hunden lyder alltid, så länge du gör det på ett bra sätt. Snarare anser jag att det är viktigt att vara tydlig med vad man vill, och att man kan gå in och hantera de situationer som behövs. Detta visar ju att man vet var man står och att det man säger gäller. Inga dubbla signaler.

Sedan ska man givetvis inte fya och neja hela tiden, men då låter man bara bli att kalla in/vad man nu tränar på - oftare än vad man faktiskt kallar in och fullföljer.
    Jag tror vi menar samma sak men tänker olika :) Jag har 3 kommandon när det gäller inkallning på mina hundar, vardag, tävling & akut. Vardags är det väldigt lugnt kommande till mig, tävling går illa kvickt att komma till mig & akut då gäller det verkligen att lyssna på och vända på en 50 öring. Men vägen dit är lång, när min ungdåre var valp fick han lära sig vardagliga och sen akuta men utan konsekvenser :P Det hade han inte klarat av och klarar inte av det nu heller, det är ju väldigt individuellt om en hund klarar konsekvenser eller inte det beror helt enkelt på deras psyke :) Men en valp på 14 veckor bör inte ha några större konsekvenser då allt är nytt och allt inte sitter 100 % på dessa små liven då dom har en hel värld att undersöka samtidigt som dom ska lära sig en massa nya saker :)
Svar på tråden Valp 14v!