Valp 14v!
Hejsan! Jag har en finsklapphunds tik på 14v! Hon är jätteduktig och väldigt lättlärd men en sak jag märkt är när hon är ute på gården och gör sina behov och busar lite så kommer hon inte när jag ropar vilket är förståeligt för hon är en valp men när jag sen ska gå ut för att hämta in henne så tror hon att vi ska busa så hon springer alltid iväg, vi har kompostgaller runt ett stort område på bakgården. På morgonen när hon är trött går de hur bra som helst att gå och ta in henne men senare på dagen och på kvällen när hon har mer energi är de nästan omöjligt! Har börjat gå med henne i koppel på bakgården så hon inte kan springa iväg så att säga men vill ju såklart att hon ska kunna tassa runt där själv! Har någon nå tips på vad jag kan göra?
När vi miljötränar dvs åker till skogen så släpper jag henne lös och där går de ganska bra, hon kommer när man ropar eller om vi är för långt bort men hon är ganska vågad, hon har inga problem att springa långt bort från oss och de kom som en chock för mig för trodde hon skulle vara mycket mer kontakt sökande men de är hon inte.