Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Valp 14v!

Aupendi skrev 2015-07-14 19:01:45 följande:

Testa därefter igen att kalla in medans du har släppt taget om henne och går bort från henne. BELÖNA när hon kommer. Kommer hon inte så upprepa att ta tag och säga nej. Gå iväg, ropa, och så vidare. Men belöningen vid lyckad inkallning är nyckeln. "Nej"-et är konsekvensen av att inte lyda till 100% vid inkallning. Här MÅSTE hon bara lyda. Aldrig välja om hon vill komma eller inte.

Men vilken 14veckorsvalp kan och förstår innebörden i en inkallning? Ska man använda nej och korrigeringar måste ju hunden förstå till 100% vad ägaren menar och man bör ju även ha tränat förbudsträning så hunden kan innebörden av ett -Nej.
    Låt valpen vara valp och jobba med positiva upplevelser och att man som ägare är rolig,trygg och nån valpen frivilligt kommer till.
  • Dexter dot com
    Aupendi skrev 2015-07-15 15:37:56 följande:

Men jag har ju inte sagt emot er heller, jag menar bara att om hunden VET med säkerhet vad inkallningen betyder så ska man ha en konsekvens då den väljer att inte lyda. Vet den inte det så är det ju givetvis det man måste jobba med. Det är väl lite olika när polletten trillar ner, men i början är det självklart så att man tränar inkallning när man vet att hunden inte är distraherad. Då kan man ju kalla in när den redan är påväg emot en, eller om man ska ge mat osv. Då ska det vara kul och resultera i belöning av passande slag.

Det är ju en annan situation om huden inte har kopplat vad inkallningen betyder, men jag uppfattade det som att den visste vad den skulle göra, men valde att inte lyda.

Men inte tror du på allvar att en 14 veckors valp kan och vet vad en inkallning betyder till 100% ? Att ge råd om korrigeringar och konsekvenser till en hundägare utan någon erfarenhet är alltid riskfullt då TS kanske tar dig på allvar och helt förbrukar valpens tillit och kör dess självförtroende i botten.
    Det är ju en nackdel med forum- att man verkligen behöver vara övertydlig i sin text så det inte kan missuppfattas.
    När jag tänker efter tror jag ingen av mina hundar fattat och kunnat kommandon till 100% i alla situationer innan 1-1,5 års ålder.
Svar på tråden Valp 14v!