Inlägg från: Trassel14 |Visa alla inlägg
  • Trassel14

Valp 14v!

Hundar kan inte inkallning automatiskt.
    Göm dig, spring ifrån henne medan du kallar på henne. Tänk på att DU ska alltid vara ROLIGARE än det hunden hittar. Just nu är det mer intressant att undersöka bakgården än vad du är varav att hon inte lyssnar. Du ska definitivt inte gå efter henne eller springa efter henne då sätter du igång lek och det är roligt men då lär du aldrig få inkallning att fungera. 

• Trassel14
    Ebbagr skrev 2015-07-14 13:02:47 följande:

När vi miljötränar dvs åker till skogen så släpper jag henne lös och där går de ganska bra, hon kommer när man ropar eller om vi är för långt bort men hon är ganska vågad, hon har inga problem att springa långt bort från oss och de kom som en chock för mig för trodde hon skulle vara mycket mer kontakt sökande men de är hon inte.

Sen när det gäller kontakt sökandet så kommer det delvis komma automatiskt genom att ni gömmer er eller ändrar plötsligt riktning när ni är ute och går. Då lär sig valpen att den måste hålla koll på er. 
    Sen får man lära en hund kontakten också, inget som kommer gratis.
    Gå en valpkurs till hösten.
  • Trassel14
    Aupendi skrev 2015-07-15 15:37:56 följande:

Men jag har ju inte sagt emot er heller, jag menar bara att om hunden VET med säkerhet vad inkallningen betyder så ska man ha en konsekvens då den väljer att inte lyda. Vet den inte det så är det ju givetvis det man måste jobba med. Det är väl lite olika när polletten trillar ner, men i början är det självklart så att man tränar inkallning när man vet att hunden inte är distraherad. Då kan man ju kalla in när den redan är påväg emot en, eller om man ska ge mat osv. Då ska det vara kul och resultera i belöning av passande slag.

Det är ju en annan situation om huden inte har kopplat vad inkallningen betyder, men jag uppfattade det som att den visste vad den skulle göra, men valde att inte lyda.

Fast en valp som är 14 veckor som ev. har lärt sig inkallning eller något annat moment så ska man inte ge någon form utav konsekvens då det skadar förtroendet. När dom är så pass unga så ska man bygga upp ett förtroende. När min hund var 14 veckor och han inte kom på inkallning eller satt sig vid "sitt" så tänkte jag bara "jag har gjort något fel nu eller så har han inte riktigt lärt sig det än". Samma som när dom hamnar i slyngelåldern och hormonerna flödar för fullt, då gäller det att backa i träningen. För mycket "fyande" och "nejande" kan skada förtroende hos hunden och det kan ta tid att bygga upp det igen om det ens går att bygga upp. 
  • Trassel14
    Aupendi skrev 2015-07-15 16:04:34 följande:
    Jag håller inte helt med om att förtroende inte kan innebära konsekvenser. Jag tycker att man inger förtroende genom att ta kontroll över en situation, och att vara lugn i sitt beteende när man gör det. Det skadar inte relationen att du väljer vilka moment som är absolut nödvändiga att hunden lyder alltid, så länge du gör det på ett bra sätt. Snarare anser jag att det är viktigt att vara tydlig med vad man vill, och att man kan gå in och hantera de situationer som behövs. Detta visar ju att man vet var man står och att det man säger gäller. Inga dubbla signaler.

Sedan ska man givetvis inte fya och neja hela tiden, men då låter man bara bli att kalla in/vad man nu tränar på - oftare än vad man faktiskt kallar in och fullföljer.
    Jag tror vi menar samma sak men tänker olika :) Jag har 3 kommandon när det gäller inkallning på mina hundar, vardag, tävling & akut. Vardags är det väldigt lugnt kommande till mig, tävling går illa kvickt att komma till mig & akut då gäller det verkligen att lyssna på och vända på en 50 öring. Men vägen dit är lång, när min ungdåre var valp fick han lära sig vardagliga och sen akuta men utan konsekvenser :P Det hade han inte klarat av och klarar inte av det nu heller, det är ju väldigt individuellt om en hund klarar konsekvenser eller inte det beror helt enkelt på deras psyke :) Men en valp på 14 veckor bör inte ha några större konsekvenser då allt är nytt och allt inte sitter 100 % på dessa små liven då dom har en hel värld att undersöka samtidigt som dom ska lära sig en massa nya saker :)
Svar på tråden Valp 14v!