Aupendi skrev 2015-07-15 16:04:34 följande:
Jag håller inte helt med om att förtroende inte kan innebära konsekvenser. Jag tycker att man inger förtroende genom att ta kontroll över en situation, och att vara lugn i sitt beteende när man gör det. Det skadar inte relationen att du väljer vilka moment som är absolut nödvändiga att hunden lyder alltid, så länge du gör det på ett bra sätt. Snarare anser jag att det är viktigt att vara tydlig med vad man vill, och att man kan gå in och hantera de situationer som behövs. Detta visar ju att man vet var man står och att det man säger gäller. Inga dubbla
signaler
.
Sedan ska man givetvis inte fya och neja hela tiden, men då låter man bara bli att kalla in/vad man nu tränar på - oftare än vad man faktiskt kallar in och fullföljer.
Jag tror vi menar samma sak men tänker olika :) Jag har 3 kommandon när det gäller inkallning på mina hundar, vardag, tävling & akut. Vardags är det väldigt lugnt kommande till mig, tävling går illa kvickt att komma till mig & akut då gäller det verkligen att lyssna på och vända på en 50 öring. Men vägen dit är lång, när min ungdåre var valp fick han lära sig vardagliga och sen akuta men utan konsekvenser :P Det hade han inte klarat av och klarar inte av det nu heller, det är ju väldigt individuellt om en hund klarar konsekvenser eller inte det beror helt enkelt på deras psyke :) Men en valp på 14 veckor bör inte ha några större konsekvenser då allt är nytt och allt inte sitter 100 % på dessa små liven då dom har en hel värld att undersöka samtidigt som dom ska lära sig en massa nya saker :)