• Otit

Fler yngre som planerar barn till hösten?

Hej!

Är 22 år och nybakad sjuksköterska, min sambo (24 år) är också nyutexaminerad och nu planerar vi äntligen barn på allvar. Vi har pratat länge om barn men nu till hösten blir det antagligen på riktigt. Är ute efter att prata av mig med fler yngre som också planerar barn om några månader. Berätta om er själva och barnplanerna!

• Svar på tråden Fler yngre som planerar barn till hösten?
  • Otit
    Entjej93 skrev 2015-07-15 21:39:44 följande:

Jag har inte heller haft en längtan efter att backpacka jorden runt eller säsongsjobba i rhodos som bartender haha

Vi har pratat om det länge men mest bara "drömmande" liksom, men sen blev jag gravid av misstag i december förra året. Hade precis påbörjat min provanställning och visste att min pengakåta chef aldrig skulle anställt mig om hon visste att jag skulle bli hemma med barn inom närmsta framtiden. Så då blev det ju plötslig allvar av alla drömmar/skojande och vi båda kände direkt att vi ville ha barn tillsammans men att det inte var en bra tidpunkt just då.. Så vi gjorde abort och sen dess har vi pratat på allvar om det och längtar enormt ni då?

Nej det måste ju kännas rätt när det väl är dags. Då vet ni ju att ni kan bli gravida ju! Måste ju kännas jätteskönt :) jag blev gravid när jag var 16 med en annan kille. Så kunde bli gravid då iaf. Men vet ju inte om jag ocj sambon kan bli gravida....

Du kanske skrev det förut, men hur länge har du jobbat på ditt jobb då? Sedan december? Jag har räknat ut att om jag blir gravid i september/oktober så hinner jag jobba ganska precis ett år innan bebin kommer. Men det enda är att jag är fast anställd på sjukhuset, men på stället jag jobbar har jag bara ett vik till januari. Hoppas jag får fortsätta där sen :(
  • Otit
    Mbmw skrev 2015-07-16 00:06:39 följande:

Hej! Jag hoppas in här! Är en tjej på 20 år som längtar som faaaaaaan efter ett barn :) pojkvännen (21 år) och jag har varit tillsammans i 4,5 år och bott ihop i typ 2 år.

Har pratat om barn i över ett år nu men då ekonomin inte alltid varit den bästa så har vi väntat. Men nu har jag fått fast jobb och pojkvännen snart börjat nytt jobb så vi har bestämt oss för att börja försöka i april nästa år :D vi känner att båda ska hinna jobba ett tag innan vi börjar försöka men jag önskar verkligen att det va april NU!!!! Hur ska man orka vänta???

Va kul att kunna följa andra yngre som planerar :D

Hur går pratet hemma hos er, är era pojkvänner lika exalterade som ni? Min pojkvän säger att han längtar och han skiner upp när det är barn i närheten men när Jah försöker prata om bebissaker med han ät han inte lika engagerad :/ tror dock det blir annat när det är dags :)

Oj va långt detta blev, sorry ;)

Hej! Välkommen!

Förstår verkligen hur du känner, men tiden flyger iväg. Sambon och jag pratade för ca ett år sen om barn nu till hösten. Kändes ju som en evighet, men nu är vi här! Du får försöka sysselsätta dig med annat för att inte tänka så mycket på det ;)

Vad roligt att din pojkvän också längtar lika mycket. Min sambo pratar inte så mycket om de spontant, men vi pratar ganska mycket om vår framtida bebis tillsammans. Men jag är väl den som är mest drivande i konversationen. Men han tröttnar ibland när det blir för mycket bebisprat :)

Har du/ni många runt i kring er som planerar eller har barn?
  • Entjej93
    Otit skrev 2015-07-16 06:19:25 följande:
    Nej det måste ju kännas rätt när det väl är dags. Då vet ni ju att ni kan bli gravida ju! Måste ju kännas jätteskönt :) jag blev gravid när jag var 16 med en annan kille. Så kunde bli gravid då iaf. Men vet ju inte om jag ocj sambon kan bli gravida....

Du kanske skrev det förut, men hur länge har du jobbat på ditt jobb då? Sedan december? Jag har räknat ut att om jag blir gravid i september/oktober så hinner jag jobba ganska precis ett år innan bebin kommer. Men det enda är att jag är fast anställd på sjukhuset, men på stället jag jobbar har jag bara ett vik till januari. Hoppas jag får fortsätta där sen :(
    Jo precis Glad men varför har ni bestämt att börja till just hösten?

Jag har jobbat totalt i lite mer än ett år, sen fick jag fast i november men var provanställd tills i maj. Om du trivs med jobbet och är omtyckt bör det ju inte vara några problem.. Det är ju inte direkt överflöd av oss vårdpersonal Flört
  • Otit
    Entjej93 skrev 2015-07-16 22:26:11 följande:

Jo precis men varför har ni bestämt att börja till just hösten?

Jag har jobbat totalt i lite mer än ett år, sen fick jag fast i november men var provanställd tills i maj. Om du trivs med jobbet och är omtyckt bör det ju inte vara några problem.. Det är ju inte direkt överflöd av oss vårdpersonal

För att sambons yrkeskategori inte får jobb lika lätt som min :) jag fick fast jobb flera månader innan jag tog examen, men inte han. Så han ville ha fast jobb och jag ville hinna jobba i alla fall ett år innan bebisen föds. Nu har sambon blivit lovad en fast tjänst till hösten där han vikarierar över sommaren.

Vad skönt att du har hunnit jobba ett tag i alla fall :)) Du känner fortfarande inget konstigt i kroppen?
  • Entjej93
    Otit skrev 2015-07-17 06:39:13 följande:
    För att sambons yrkeskategori inte får jobb lika lätt som min :) jag fick fast jobb flera månader innan jag tog examen, men inte han. Så han ville ha fast jobb och jag ville hinna jobba i alla fall ett år innan bebisen föds. Nu har sambon blivit lovad en fast tjänst till hösten där han vikarierar över sommaren.

Vad skönt att du har hunnit jobba ett tag i alla fall :)) Du känner fortfarande inget konstigt i kroppen?
    Förstår, låter ju perfekt. Ni har ju jättebra förutsättningar! Färdigpluggade och fast jobb. Själv tar jag det i omvänd ordning haha Glad tänkte börja plugga efter, när barnet blivit lite äldre.

Har PMS symptom nu, och gravtest var negativt. Så nu inväntar jag mensen.. Blir ett nytt försök nästa gång!
  • lillajag1994

Är 21 och jag och sambon har börjat prata om att skaffa barn på riktigt nu . Han har fast jobb sen ett År tillbaka och och jag timvikarierar som undersköterska ! Köpte en trea i december (så plats för en liten har vi ????) Pluggar just nu till USKA och är klar i december i år ! Längtan efter barn är enorm och flera av mina vänner har fått ???? vi velat lite med om vi ska vänta tills jag har fast jobb eller om vi ska skaffa innan ! Inte lätt det här , men kul att följa jämnåriga med samma planer nu när vi pratar om det på allvar ! ????

• Otit
    Entjej93 skrev 2015-07-17 12:34:13 följande:

Förstår, låter ju perfekt. Ni har ju jättebra förutsättningar! Färdigpluggade och fast jobb. Själv tar jag det i omvänd ordning haha tänkte börja plugga efter, när barnet blivit lite äldre.

Har PMS symptom nu, och gravtest var negativt. Så nu inväntar jag mensen.. Blir ett nytt försök nästa gång!

Ja det är skönt att vara färdigpluggad :) men huvudsaken är ju faktiskt att man får en okej mammapeng så att man slipper stressen vid mammaledigheten, tycker jag. Att plugga på uni med barn är nog inga problem. Man går korta dagar, nästan allt är frivilligt och man har väldigt mycket fritid. Vet du vad du vill plugga?

Okej!! Håller tummarna!!
  • Otit
    lillajag1994 skrev 2015-07-18 11:58:10 följande:

Är 21 och jag och sambon har börjat prata om att skaffa barn på riktigt nu . Han har fast jobb sen ett År tillbaka och och jag timvikarierar som undersköterska ! Köpte en trea i december (så plats för en liten har vi ????) Pluggar just nu till USKA och är klar i december i år ! Längtan efter barn är enorm och flera av mina vänner har fått ???? vi velat lite med om vi ska vänta tills jag har fast jobb eller om vi ska skaffa innan ! Inte lätt det här , men kul att följa jämnåriga med samma planer nu när vi pratar om det på allvar ! ????

Hej! Välkommen :) vad kul med ännu en ung tjej! Jag känner igen din längtan. Har längtar så fruktansvärt sedan flera år tillbaka. Känns så overkligt att sambon och jag pratar om det på allvar. Hur gammal är din sambo och längtar han lika mycket som du?

Jag har haft en enorm längtan under alla mina tre år på högskolan. Är glad att min sambo fått mig att vänta tills vi är färdigpluggade och har jobb. Mammapengen kommer bli nästan tredubbel plus tryggheten att ha ett jobb efteråt.

Dock gör alla som dom vill, menade inte så. Och vet inte hur det fungerar med timvikariat. Det är ju ändå ett jobb liksom :))
  • lillajag1994

Han är 21 han med , vi har varit tillsammans sen 6 år tillbaka O vart förlovade i 2 :D vi har pratat om barn länge , han vill också ha barn och vi vill båda ha tidigt , det är ju klart att det är tidigt även om 2 år men vi känner oss så redo det är bara det här med min jobbsituation som rör till det , Slutade med mina p-piller i december men har skyddat oss på annat sätt ????

• Otit

Hur går det för dig entjej93??

Själv är min mens försenad (fast vi har inte försökt med något) Brukar få den runt dag 28-30. Är på dag 32 nu och ingen mens i sikte. Tror dock bara att den är försenad, men kan inte låta bli att hoppas lite....

Svar på tråden Fler yngre som planerar barn till hösten?