• Dunderochbrak

Billigaste maten!!

Pga dålig ekonomi måste jag under några månader komma ner på 2-2500kr/månad i mat. Jag har två barn i lågstadieåldern. De äter ju bra mat inskolat, så egentligen är det frukost och kvällsmat/middag i veckorna och alla mål på helgen. Jag har med mig matlåda till jobbet. Hjälp mig!!!! Jag kan leva på havregrynsgröt men vill ju helst inte att barnen ska behöva göra det...

• Svar på tråden Billigaste maten!!
  • En PantherTant

Soppor; kött, fisk, korv, grönsaks. Variera kryddningen så blir det inte så enformigt.

Gröt till frukost.

Köp kött på erbjudande, frys ner tills behövs.

• Åsa

Kommer säkert med några självklarheter, men: Bygg maten på säsongsvaror. (Snart kommer rotfrukter t ex). Laga mat utifrån veckans erbjudanden i de affärer du handlar. (Köp kycklingen när den är på extrapris etc.) Koka gryta i större mängd och frys in. Havregrynsgröt till frukost är nyttigt (och gott). Utgår från att du redan utesluter onödiga onyttigheter av typ läsk/energidryck. I många butiker säljer man ut varor med kort datum till halva priset - utmärkt vare sig de ska de ätas snart eller ska frysas.
    Om du inte har en svindyr liten butik som enda tillgängliga och inget av barnen behöver dyrare specialkost borde det funka bra med den budget du nämner.

Något grundläggande men ofta glömt är annars att äta det du köper. Vet inte hur du har det med vettiga affärer på nära avstånd men särskilt den som storhandlar köper ofta "för mycket" som blir dåligt och slängs och det kan fungera bättre att "småhandla" några gånger i veckan även om den närmaste affären är något dyrare överlag.

Googlar du på "billig mat" får du för övrigt många tips på mat som ser god ut.

• nnnnnnnn

Definitivt gröt till frukost, lite kanel på och lite mjölk. 3 port/dag i en månad kan inte kosta många kronor (max 50 kr?) om man är lite restriktiv med mjölken.

Drick alltid vatten! Även till frukost, fika osv.

1 dag = soppa. Hemlagad såklart! Ärtsoppa (både gul och grön), linssoppa, grönsakssoppa, potatis och purjolök/gul lök-soppa eller liknande billig mat. Försök hålla det till max 10-20 kr för 3 portioner. Lägg till knäckebröd. Ev. pannkaka eller våfflor till efterrätt, skippa grädda/glass och tag bara lite sylt eller frukt/bär/rivet äpple till.

1 dag = vegetarisk dag. Hemlagad mat såklart, gå loss på linsgrytor eller bönor. Skippa dyr ersättning för kött som quorn.

1 dag = "kött på erbjudande"-dag. Är det billig fläskkotlett? Kycklingfilé? Köttfärs?

1 dag = fisk/skaldjur. Leta erbjudanden! Gör gärna gratäng, då kan man göra mycket potatismos och lite fiskfilé.

1 dag = festdag. Leta erbjudande! Billig köttfärs = hemgjorda hamburgare eller tacos. Gör egen pizza, med egengjord deg. Ta på sådant som är bra pris på.

1 dag = buffé, det betyder att man äter alla rester!

1 dag = rotsaksdag. Planera maten utifrån rotsaker som är billigt och bra. gör tex rostade rotsaker, rotsaksgratäng, rotmos eller annat. Lägg till LITE kött eller kör vego!

TÄnk på att ifall ni ska äta det snart så kan man fynda till halva priset om det är kort datum. Ofta kan man frysa in det direkt och ta fram det om några dagar = förlänger hållbarheten lite.

Lycka till!

• Linda5

Köp mat som har kort datum. Kolla erbjudanden. Bunkra när det är superbilligt. Ex denna vecka har netto hotdogs 400 g för 4:95 och 12p korvbröd för 4:95. City gross har hamburgare 4 st 15:- kommer säkert hamburger bröd 8p 10:- på Willys snart. City gross har 12p ägg för 10:-. Grönsaker och frukt efter säsong är superbilligt på hösten. Ska absolut inte vara några problem att klara sig på 2000:-/månad.

• Dunderochbrak

Tack för alla tips! :)

Äter väldigt nyttigt så läsk. Fikabröd. Chips lch godis är inget provlem. Äter havregrynsgröt med zucchini i vanliga fall utan nåt på, lite frysta bär bara och kanel så det fortsätter jag med. Kanske får äta det till lunch också :)

Barnen får lördagsgodis men i övrigt inget onyttigt om det inte är npt speciellt. Har tillgång tills alla affärer i stort sätt men vill ju inte köra upp pengarna i bensin så vet inte riktigt vad som är smartast? Vill gärna sätta kn pengar på ett kort så jag bara verkligen använder de pengar jag ska till mat, men ska kah handla på olika affärer får jag väl ta ut kontanter lch ha i ett kuvert eller nåt hemma :)

• annasv1980

Undvik allt vad halvfabrikat heter och tomma kolhydrater som ingen blir mätt på. Använd riktigt smör och grädde för skön mättnadskänsla. Handla basvaror på Lidl och strunta i märkesvarorna som vanliga butiker har. Du tjänar många kronor bara på saker som fil och yoghurt. Korv med bröd som någon tipsade om och färdiga hamburgare innehåller ingen näring till växande barn. Det kan ev användas vid tidsnöd men tillför inget. Använd t.ex. vitkål och morötter som nästan alltid är billigt istället för "vanliga" dyrare salladsingredienser som t.ex. tomater. Men även där är Lidl bra och har ofta erbjudanden på grönt.

• Åsa
    Dunderochbrak skrev 2015-07-16 23:23:13 följande:

Har tillgång tills alla affärer i stort sätt men vill ju inte köra upp pengarna i bensin så vet inte riktigt vad som är smartast? Vill gärna sätta kn pengar på ett kort så jag bara verkligen använder de pengar jag ska till mat, men ska kah handla på olika affärer får jag väl ta ut kontanter lch ha i ett kuvert eller nåt hemma :)

Matpengar på eget kort är det väl bara Ica som har? Såvida du inte ska ha flera vanliga bankkonton med kort (många banker försöker ju ta ut kortavgifter för dem).

För- o nackdelar med att åka kan ju bero på hur stor prisskillnaden är i just dina affärer. Min aktuella erfarenhet är att det faktiskt kan bli billigare att handla nära (mindre utsläpp kan man ju också glädja sig åt). Jag har gång- och kollektivavstånd till många affärer och brukade handla mycket på Ica Maxi som har bra sortiment och här ligger i pris med ex Willys (och lägre på normalpriser än butiker som Netto och Lidl på det mesta). Grönsaker har iofs Lidl bra och prisvärt överlag men vi brukar handla dem i "riktig" grönsaksaffär som är billig på säsongssortiment, köper likaså gärna kött på charkbutik (bra varor och billigare än kedjorna förutom på lockpriser på köttfärs och liknande men liksom grönsaksaffärer kanske mest ett storstadsfenomen).
    Har dock mer och mer börjat /små/handla på en lokal Hemköp. De ligger iofs dyrare överlag men har ofta extrapriser på det ena och det andra (att anpassa maten efter eller frysa in) och har tidigare omnämnt nedsatt pris på varor med få dagar kvar på datum. Ligger tomaterna på femtio spänn kilot den veckan behöver man inte köpa det då helt enkelt (eller så betalar man en hundring per kilot för minismå smakrika vildtomater och nöjer sig med en eller två - det är ju också ett val). Oss passar det rätt så bra att handla när det behövs vilket är lättare med kort avstånd. För mig är det lättare att slänga in "bra-att-ha-grejer" som inte alltid kommer till användning inom rimlig tid om jag storhandlar. Fördelar med ex Maxi är brett sortiment, särskilt på allergiområdet.

• Åsa
    annasv1980 skrev 2015-07-17 05:34:15 följande:

Korv med bröd som någon tipsade om och färdiga hamburgare innehåller ingen näring till växande barn. Det kan ev användas vid tidsnöd men tillför inget.

Där får jag invända. Frysdiskarnas färdiga hamburgare - till och med hamburgerkedjornas - innehåller samma saker som nötfärs i butik, fett och protein (hamburgare innebär per definition "bara nötkött");  i rimliga mängder inte speciellt dåligt för den växande (vilket bekant dietist påpekat för mig i diskussion).

Lidls tvättmedel fick förresten bäst i test i senaste Råd&Rön-test av tvättmedel, bättre än ex Ariel. Tyvärr parfymerat så går bort för min del.
  • Dunderochbrak

Tack!! Bra med olika tankar från alla håll :)

Svar på tråden Billigaste maten!!