• Ellie

Åka till sjukhuset?

Jag tycker ni gjort helt rätt och att ni inte behöver åka in. Börjar han må sämre, såsom kräkas eller klagar på kraftig huvudvärk (alltså inte bara från bulan) eller om det känns som att han beter sig annorlunda än vanligt kan ni fundera på att söka, men som det är nu låter det som en natts vila är bättre än en natt på akuten. Ge honom en alvedon om han har lite ont och låt honom sedan sova. Man röntgar inte barns huvuden om man inte mår sämre än han gör. Jag har jobbat som läkare på barnakuten, och er skulle jag skickat hem igen :)

• Ellie
    Klexane skrev 2015-07-16 22:05:27 följande:
    Fast om du jobbat som läkare på barnakuten så vet du förhoppningsvis att man knappast hade skickat hem ts så där utan vidare....
    Vad tror du man hade gjort?
    Givetvis hade jag som läkare först haft ett samtal med föräldern om vad som hänt och hur barnet uppfattas. Sedan hade jag tittat på barnets beteende och gjort några undersökningar som egentligen inte tillför något (när en undersökning visar något avvikande ser man även på barnets beteende att det inte mår bra. Det händer i princip inte att neurologstatus visar en hjärnblödning, men barnet beter sig som vanligt i övrigt). Sedan hade de fått åka hem och vila.

• Ellie
    Klexane skrev 2015-07-16 23:04:59 följande:
    Som jag trodde. Ingen läkare varken på barnakuten eller annat.
    Jag blir lite nyfiken. Kan du inte beskriva vad som skulle hända på akuten? Bra för TS att veta.
Svar på tråden Åka till sjukhuset?