• beccagranen

Åka till sjukhuset?

Min sjuåring halkade i duschen och slog bakhuvudet i kakelväggen. Bara någon minut senare dök det upp en jättestor bula (stor som en hel pingisboll!). Han grät hysteriskt mycket, och vi har kollat allmän tillståndet. Tal och motorik funkar som vanligt, inga andra smärtor, inte bitit sig dyl. Det enda vi notera är att han hade väldigt röda ögon. Vi antog att det var för allt gråtande, så efter att vi suttit i några minuter och han lugnat sig så blev ögonen som vanligt igen. Han har fått sitta upp i en timme i soffan så att vi kan ha koll på honom så han inte kräks dyl.  Men allt verkar som vanligt. Så jag tänker att det är väl ingen fara, barn ramlar och slår sig..

Men så prata jag med min mor i telefon, precis när det hände. Så jag fick lägga på och ringde tillbaka sedan och förklara vad som hänt. Hon blir hysterisk och tjatar om att jag måste till akuten med honom. Jag känner att det inte känns behövligt med akut vår, eftersom han är som vanligt. Och skulle han i värsta fall fått hjärnskakning så är det bara vila som ordineras. Känns inte så lockande att sitta halva natten på akuten och sedan bli hemskickad efter ett par minuters koll. Men samtidigt blir man orolig och skulle inte kunna förlåta sig själv om något hänt och man inte sökt vård. Har bäddat honom i vår säng så att jag kan ha mer koll under natten.. Vad anser ni?

• Svar på tråden Åka till sjukhuset?
  • Ellie

Jag tycker ni gjort helt rätt och att ni inte behöver åka in. Börjar han må sämre, såsom kräkas eller klagar på kraftig huvudvärk (alltså inte bara från bulan) eller om det känns som att han beter sig annorlunda än vanligt kan ni fundera på att söka, men som det är nu låter det som en natts vila är bättre än en natt på akuten. Ge honom en alvedon om han har lite ont och låt honom sedan sova. Man röntgar inte barns huvuden om man inte mår sämre än han gör. Jag har jobbat som läkare på barnakuten, och er skulle jag skickat hem igen :)

• Pedalen

Jag hade inte åkt, inte utifrån de fakta du har räknat upp. Min pojk föll från ca en meter rätt ned i vår stenlagda uteplats och landade på huvudet när han var strax över ett år. Jag ringde barnakuten som rådde mig att bevaka honom under ett dygn, motorik och tal samt störa honom nga gånger under natten och se att han reagerade.
    Tror din kille mår bäst hemma med er ikväll så länge han inte visar nga tecken på att må dåligt!

• lövet2

Vi har haft ett antal hjärnskakningar här, och vad de sagt varenda gång är ungefär följande:
    Om jag har minsta lilla misstanke om hjärnskakning, så ska jag kolla pupillerna en gång i halvtimmen först och sedan en gång i timmen. Jag tittar först så att pupillerna är lika stora, och sedan lyser jag med ficklampa i ögonen, för att se så att pupillerna drar i hop sig. Om pupillerna beter sig konstigt, om barnet blir förvirrat eller kräks, då åker jag till akuten. Om jag är tveksam, så ringer jag 1177.

De vill inte ha in barn som slagit sig, men som är utan några symptom på hjärnskakning. Är det en lindrig hjärnskakning, så mår de bättre hemma i vila, och om det är en mer allvarlig hjärnskakning, så ser man olika symptom.

• Klexane
    Ellie skrev 2015-07-16 21:37:23 följande:

Jag tycker ni gjort helt rätt och att ni inte behöver åka in. Börjar han må sämre, såsom kräkas eller klagar på kraftig huvudvärk (alltså inte bara från bulan) eller om det känns som att han beter sig annorlunda än vanligt kan ni fundera på att söka, men som det är nu låter det som en natts vila är bättre än en natt på akuten. Ge honom en alvedon om han har lite ont och låt honom sedan sova. Man röntgar inte barns huvuden om man inte mår sämre än han gör. Jag har jobbat som läkare på barnakuten, och er skulle jag skickat hem igen :)

Fast om du jobbat som läkare på barnakuten så vet du förhoppningsvis att man knappast hade skickat hem ts så där utan vidare....
  • Ellie
    Klexane skrev 2015-07-16 22:05:27 följande:
    Fast om du jobbat som läkare på barnakuten så vet du förhoppningsvis att man knappast hade skickat hem ts så där utan vidare....
    Vad tror du man hade gjort?
    Givetvis hade jag som läkare först haft ett samtal med föräldern om vad som hänt och hur barnet uppfattas. Sedan hade jag tittat på barnets beteende och gjort några undersökningar som egentligen inte tillför något (när en undersökning visar något avvikande ser man även på barnets beteende att det inte mår bra. Det händer i princip inte att neurologstatus visar en hjärnblödning, men barnet beter sig som vanligt i övrigt). Sedan hade de fått åka hem och vila.

• cosinus

Nä stanna hemma.

När mina barn slagit huvudet så brukar jag sova med dem för att kunna pilla lite på dem på natten och se hur de reagerar. Blir han dålig åker ni såklart in då och är han seg så ta det lungt några dagar.

Två av mina barn har blivit rejält dåliga ett antal dagar efter smäll mot huvudet förmodligen för att de inte haft vett att ta det nog lungt.

Den första blev jätteyr, klagade på huvudvärk och sov typ ett dygn i sträck. Läkaren vi träffade då (på vc) hävdade att det inte kunde bero på smällen några dagar innan så det gjordes aldrig något mer utan en massa märkliga prov togs (bl a) leukemi som naturligtvis inte visade något.

Den andra fick spränghuvudvärk och ville kräkas (fast det inte kom något) när han låg ner och kräktes så fort han behövde röra sig. Den läkaren på vc som vi träffade den gången suckade över att jag inte befann mig på akuten redan och skickade dig oss raka vägen. Där gjordes såna här balansprov vilket fick sonen att kräkas som en gris och sen en remiss till skiktröntgen. Den var dock ok och vi fick åka hem. Men så lärde jag mig att symptom kan komma flera dagar efteråt och då förstod jag också vad som hänt lillebror några dagar innan.

Så stanna hemma nu, ta det lungt om barnet verkar det mista segt och åk in om det blir sämre även om det gått några dagar och man tror man klarar sig.

• beccagranen

Tack alla, nu känns det bättre =)
    Sonen ligger i vår säng och kollar på film och beter sig som vanligt. Så det ger ingen känsla av att jag tog fel beslut =)

• Klexane
    Ellie skrev 2015-07-16 22:26:23 följande:

Vad tror du man hade gjort?

Givetvis hade jag som läkare först haft ett samtal med föräldern om vad som hänt och hur barnet uppfattas. Sedan hade jag tittat på barnets beteende och gjort några undersökningar som egentligen inte tillför något (när en undersökning visar något avvikande ser man även på barnets beteende att det inte mår bra. Det händer i princip inte att neurologstatus visar en hjärnblödning, men barnet beter sig som vanligt i övrigt). Sedan hade de fått åka hem och vila.

Som jag trodde. Ingen läkare varken på barnakuten eller annat.
  • Ellie
    Klexane skrev 2015-07-16 23:04:59 följande:
    Jag blir lite nyfiken. Kan du inte beskriva vad som skulle hända på akuten? Bra för TS att veta.
  • beccagranen
    Klexane skrev 2015-07-16 23:04:59 följande:
    Vad jag erfarit de gånger vi sökt akut vård så gör dom inte mycket..

När sonen var 1år slog han huvudet i bordskanten. Han fick ett hål i skallbenet (gick inte hål i huden) men jag fick in hela tummen i hålet. Åkte till akuten, blev sittande i tre timmar innan läkaren kom in. Prata med oss, kolla sonens pupiller leder och reflexer och sedan skicka hem oss.

Satt på akuten efter sjukvårdsupplysningens ordination om akutvård. Dottern hade haft  hög feber i fem dagar och klaga tillslut på ryggont. Satt i 8,5 timmar med henne i väntrummet. Vid 04 fick vi komma in och efter 5min blev vi hemskickade med ett recept.

Så man drar sig för at åka om läget verkligen inte är akut. Och VC får man aldrig tid på, för det är fullbokat innan dom öppnat..
  • cosinus
    beccagranen skrev 2015-07-16 23:24:26 följande:
    Vad jag erfarit de gånger vi sökt akut vård så gör dom inte mycket..

När sonen var 1år slog han huvudet i bordskanten. Han fick ett hål i skallbenet (gick inte hål i huden) men jag fick in hela tummen i hålet. Åkte till akuten, blev sittande i tre timmar innan läkaren kom in. Prata med oss, kolla sonens pupiller leder och reflexer och sedan skicka hem oss.

Satt på akuten efter sjukvårdsupplysningens ordination om akutvård. Dottern hade haft  hög feber i fem dagar och klaga tillslut på ryggont. Satt i 8,5 timmar med henne i väntrummet. Vid 04 fick vi komma in och efter 5min blev vi hemskickade med ett recept.

Så man drar sig för at åka om läget verkligen inte är akut. Och VC får man aldrig tid på, för det är fullbokat innan dom öppnat..
    Nä och röntgen vill de ju verkligen inte skjuta av bara sådär i onödan. Speciellt inte mot huvudet.

Han som fick en skiktröntgen fick det ju för att han var riktigt dålig. Samma kille har även lyckats skaffa sig en skiktröntgen av nacken efter att ha klivit på en boll och landat på nacken så han var helt sned. Då försökte de verkligen först med smärtstillande att få klämma igenom nacken för att kunna utesluta skador på kotpelaren (allt tydde ändå på att den var ok men de måste ju vara säkra). När det inte gick så tog de en röntgen och då de inte lyckades få den nog bra eftersom han var så sned så gav de till slut upp och tog en skiktröntgen för att kunna se ordentligt. Känns ju fullt rimligt att de inte vill röntga om det går undvika.

De jag känner som sökt för slag mot huvudet har i de allra flesta fall fått åka hem igen med order att väcka barnet några ggr på natten. Någon enstaka har blivit inlagd för observation men de är i minoritet.
Svar på tråden Åka till sjukhuset?