Åka till sjukhuset?
Min sjuåring halkade i duschen och slog bakhuvudet i kakelväggen. Bara någon minut senare dök det upp en jättestor bula (stor som en hel pingisboll!). Han grät hysteriskt mycket, och vi har kollat allmän tillståndet. Tal och motorik funkar som vanligt, inga andra smärtor, inte bitit sig dyl. Det enda vi notera är att han hade väldigt röda ögon. Vi antog att det var för allt gråtande, så efter att vi suttit i några minuter och han lugnat sig så blev ögonen som vanligt igen. Han har fått sitta upp i en timme i soffan så att vi kan ha koll på honom så han inte kräks dyl. Men allt verkar som vanligt. Så jag tänker att det är väl ingen fara, barn ramlar och slår sig..
Men så prata jag med min mor i telefon, precis när det hände. Så jag fick lägga på och ringde tillbaka sedan och förklara vad som hänt. Hon blir hysterisk och tjatar om att jag måste till akuten med honom. Jag känner att det inte känns behövligt med akut vår, eftersom han är som vanligt. Och skulle han i värsta fall fått hjärnskakning så är det bara vila som ordineras. Känns inte så lockande att sitta halva natten på akuten och sedan bli hemskickad efter ett par minuters koll. Men samtidigt blir man orolig och skulle inte kunna förlåta sig själv om något hänt och man inte sökt vård. Har bäddat honom i vår säng så att jag kan ha mer koll under natten.. Vad anser ni?