• micromat

Förstoppad. Bajsade ut en hel tablett

Klexane skrev 2015-07-20 19:44:00 följande:

Hur ska man förstå det när du svart på vitt skriver 2/3?

Så nej, det är inte så att alla kan läsa sig vad du egentligen menar när du skriver något helt annat.

Tror du en läkare tänker att "ja, sjuksköterskan förstår nog att jag menar 2-3 men jag skriver 2/3 iallfall..."

Jag fattade att hon menade 2-3 st... Ibland kan man faktiskt förstå att det är en simpel felskrivning om man tänker lite till.. Då det är rätt logiskt att det är svårt att ta två tredjedelars microlax och dessutom tro att det ska hjälpa mot en jätteförstoppning när inte 1 microlax hjälper..

Hur ska hon veta hur en läkare tänker.
  • micromat
    Klexane skrev 2015-07-20 22:26:18 följande:

Snarare hur ska vi veta vad en läkare skriver om denne skriver som uska81? Man måste skriva det man menar och inte det man tror att alla förstår. 2/3 är tvåtredjedelar och inte två till tre.

Fast om en läkare skriver något helt galet så rättar läkaren till det efter påtalan.

Det var förövrigt fler än jag i denna tråd som förstod att uska menade 2-3. Du vet väl om att man kan skriva fel?
  • micromat
    Klexane skrev 2015-07-21 23:06:06 följande:

Mäter upp? Du vet att man inte tar ut innehållet ur tuben?

2/3 är när man bara trycker in 2/3 och då lämnar 1/3 kvar. Samma vid egenvård och sjukhusvård....

Hur ser du att du lämnar kvar 1/3 i förpackningen om du gör på dig själv?
Svar på tråden Förstoppad. Bajsade ut en hel tablett