Marsbebis 2016
Hälsning från Danderyds sjukhus; flicka född om kvällen 12 mars.
Hälsning från Danderyds sjukhus; flicka född om kvällen 12 mars.
Jag mår faktiskt oförskämt bra för tillfället *peppar,peppar* när jag har ont i rygg etc. Har jag bara mig själv att skylla på iom att jag då gjort lite för mycket mot vad jag borde..
Halsbrännan är som bortblåst, halleluja :) gissar att magen börjat sjunka!?
Har rejäla ilningar neråt väldigt ofta och hoppas att det bara är bebis som gör sig redo..
Vi var och köpte babyskydd, bas och adapter till vagnen idag mellan husvisningar så nu känner jag att vi har det viktigaste på banan så nu är lillebror mer än välkommen att komma. Klämde precis i mig en hel färsk ananas och ska ta en kopp hallonbladste nu., skadar inte att testa..
Till alla er som nu fått era bebisar.. Hur var dom dagen/dagarna innan? Lugnare? Vildare? Som vanligt?
Minns inte hur det var med dottern.. Självklart får alla andra också svara om nu minns hur era bebisar var tidigare graviditeter..
Skönt att allt är i ordning nu, Madski! Hittade ni nåt trevligt hus idag? Hör ni också till de som bor i Stockholm eller bor ni på nån ort med mindre hysterisk husmarknad?
Kommer inte ihåg hur dottern var sista dygnet innan fl. Hade dock förvärkar/värkar i ca 18 timmar innan jag åkte in, så kände av dem iaf
Grattis alla ni som fått era bebisar! Har själv inte riktigt hängt med här de senaste veckorna.
Börjar känna mig ganska färdig med att vara gravid, som flera av er andra gissar jag - längtar efter nästa fas, dock bara 38+0 idag. Tror att bebisen kommer nära omkring BF som storasyster, men man vet ju aldrig... Foglossningen tvingar mig till mkt vila vilket förstås är bra, har en sjukskrivning som möjliggör det och det är ju meningen att jag ska vila, även om det är rätt långtråkigt nu. (Tack och lov för gratismånader på Viaplay i Babyboxen!) ;)
Har sedan en tid rätt ont på vänster sida om naveln, nästan som ett blåmärke. Är det ngn som känner igen det? Läst mig till att det troligtvis är ligamenten som töjs och eller att bebisen sparkat/rört sig mkt på samma ställe och att det kan bli som blåmärken på insidan då. Överväger att ringa och kolla ändå.
Hoppas undersökningarna går bra imorgon, Carabellis!
Vad skönt att det verkar gå bra både med storasyster och amningen. Jag är så glömsk. Hur gammal är din stora flicka?
Min sjuåring testar lite varje dag och säger saker som "dumma bäbisen", när jag säger att jag tex inte kan göra vissa saker (lyfta, bära osv). Jag påpekar bara lugnt att man inte ska/får säga så, o sen brukar det vara över. Ska bli så spännande att se hur hon reagerar när syskonet väl är ute!
Apropå syskon...
Jag har ju erfarenhet av att redan ha två barn. Dottern hade precis fyllt 3 när lillebror föddes. Hon var stor nog att fatta, men samtidigt liten själv fortfarande. Det var ju inte som att hon tjatat på att få syskon direkt, men hon fattade ju att det var en bebis i magen.
Mina bästa tips är att låta storbarnet fortfarande få komma först i så många lägen som möjligt. H*n är ju van vid det. Och låt bebisen liksom "hänga med" på det storbarnet gör. Så att det inte blir att bebisen kommer och så blir mamma tråkig, man kan inte gå ut och leka längre etc. Det är inte synd om bebisen, den vet ju inget annat.. ;) Och ärligt, barn nr 2 blir faktiskt lite bättre på att roa sig själv än ettan också - marker fortfarande skillnad när de är 9 och 12... Om det går och fungerar för er skulle jag också rekommendera att ha storbarnet hemma från förskolan. Antingen ett tag, tills h*n vill tillbaks igen, eller under hela föräldraledigheten. Men låt storbarnet styra när det är dags för förskola igen. Om det funkar för er dvs. Men jag tror verkligen på att sätta storbarnet i första rummet.
Som någon skrev ovan så är det också toppen att be vänner och släkt att ägna "lagom" med tid åt bebisen och massor med tid åt storbarnet. Om de ger present till bebisen, be dem också tänka på storbarnet. Gratulera dem till att ha blivit storasyskon - det är stort! Ge dem också gärna mer uppgifter hemma, låt dem känna sig viktiga och behövda. Och tveka inte att bekräfta att lillebror/syster faktiskt är ganska jobbig om de tycker det. Jag märkte att om jag t.ex. "klagade" över att lillebror var jobbig och bara ville amma och bli buren osv. så väcktes syskonbeskyddarinstinkten och dottern tog sonens parti och typ försvarade honom. Istället för att det var hon som tyckte att han var dum och tog mammatid.
Jag vet inte om det beror på ovan, men vi har faktiskt aldrig upplevt någon syskonrivalitet och idag är de de starkaste och bästa vänner man kan tänka sig. De står upp för varandra, älskar att vara med varandra och är jätteschyssta mot varann. Bråk är extremt sällsynt mellan dem. Jag blir ofta rörd till tårar när jag ser det starka band som finns mellan dem.
Nu när sladdis kommer är h*n väldigt efterlängtad av dem båda. (De har tjatat i typ 3 år men av olika anledningar har det inte blivit något förrän nu..) Min största sorg med denna sladdis är att h*n inte kommer få ett mer jämnårigt syskon och därmed kommer gå miste om det fina som h*ns storasyskon har. Men jag hoppas att vi fyra stora i familjen kommer kunna kompensera en del för det ändå.
Stort lycka till med era små och stora och deras helt unika och speciella relation.
Har inte varit inne här sista tiden så mkt. Men ville bara säga att jag "födde" en son den 14/3 kl : 00.28 . Mår fruktansvärt dåligt. Men barnet mår fint. Grattis till er som fått era bebisar och lycka till till er andra!