Inlägg från: Let it Rain |Visa alla inlägg
  • Let it Rain

duschar i två timmar

Hahaha, jag är nästan likadan. För mig tar det dock "bara" en timme per dag.

• Let it Rain
    MammAmma skrev 2015-07-19 11:20:24 följande:
    Är man aktiv och faktiskt tvättar sig hela den tiden man står i duschen så tar det inte mer än 10 min. Står man däremot och vill låta vattnet strila över en och värma sig mellan momenten så kan det naturligtvis ta längre tid. Så kan jag göra ibland på vintern om jag fryser. Men det tar mig då ändå inte mer än max 20 min isf.
    Nja, håller inte med här. Jag tar oftast ca 45-60 min på mig i duschen, men då rakar jag mig över i stort sett hela kroppen och i olika vinklar för att verkligen komma åt stubben, tvättar håret, låter inpackningar verka och smörjer därefter in mig med diverse krämer och oljor. Kan duscha snabbt också, men då känner jag mig inte ren.
  • Let it Rain
    Halal skrev 2015-07-19 14:58:07 följande:

Jag tar också på mig allt ca 2 timmar och känner flera som gör det! Dom som gör det är väldigt mån om sig själva och vill vara noga. Varför det tar så lång tid är:

1. Står under strålen Max 5min så kropp och hela mitt tjocka och långa hår är dyngblött.
    2. Rakar hela kroppen/något enstaka ställe därefter skrubbar jag kroppen från topp till tå noga, väldigt noga och fint, tänk dig en alldeles egen hemma hamam. Minst 30-45min
    3. Schamponerar håret två ggr sedan balsam/ompackning och sedan balsam. 20-30min
    4. Står under strålen länge så allt kommer ur håret och kroppen (oerhört viktigt att aldrig lämna kvar schampo/balsam/duschkräm på sig) 15min.
    5. Tvättat och skrubbar ev rakar ansiktet. 15min

Detta är en normal duschning för mig, ibland lägger jag ner lite mer tid med exklusiva naturliga produkter. Jag älskar att vara ren, det är en stor del av mig själv och min religon. Har underbar hud och hår tack vare för att jag tar hand om den så bra!

Ytterligare en som förstår, så bra!

Den typen av 10-minutersduschning som övriga beskriver bedriver jag endast på gymmet, när jag redan duschat en gång innan samma dag.

Men det du beskriver är fullständigt normalt även för mig. Jag har dessutom alltid fått uppskattande komplimanger från pojkvänner med anledning av min hygien. Det är oerhört viktigt för mig att både vara slätrakad, väldoftande, ren, använda ordentliga rengöringsprodukter, smörja in mig med såväl kroppskräm som -olja och massera in det i huden. Det gör man inte på fem minuter.

Visst har jag kunnat få en del pikar om att rappa på i badrummet genom åren, men oftast har det varit samma personer som sedan sagt att de ändå tyckt att det varit väl värt det med tanke på resultatet.
  • Let it Rain

Nu måste jag ändå fråga: Ni som hävdar att ni bara duschar i 5-10 min om dagen, rakar ni er inte varje dag?

• Let it Rain
    lövet2 skrev 2015-07-20 01:01:00 följande:
    Nej, som kvinna behöver jag inte det. Tack och lov att jag inte föddes som man! smile3.gif
    Okej. Så du hinner inte ens få någon stubb på den tiden? För det hinner jag, så jag rakar mig en gång om dagen. Och nej, jag är inte man. :p
  • Let it Rain
    Zadre skrev 2015-07-20 07:08:51 följande:
    Nej, finns ingen anledning. Dushar förövrigt varannan dag, mer behövs inte, rakar mej mer sällan. Använder alltid byxor och om folk störs av stubben under armarna så är det knappast mitt problem. Och när jag rakar mej så hinns det lätt med i de 5-10 min jag använder.
    Jag kunde duscha mer sällan när jag var under 20, men numera svettas jag varje natt och skulle aldrig ta på mig nya, fräscha kläder utan en morgondusch (måste tvätta kläderna annars).

Dessutom har jag utländskt påbrå och håret märks redan efter en dag på mig. Rakar nig enbart för min egen skull, och har alltid gjort. Tycker att det är obehagligt med stubb som kliar eller hår på kroppen. Vill dessutom vara len. Då krävs det att jag rakar mig dagligen.
  • Let it Rain

Nu testade jag att skynda mig rejält i badrummet, samt ta tid. 40 minuter totalt inklusive samtliga moment (tandborstning, rengöring av ansikte, insmörjning med ansiktsprodukter och -massage, dusch, rakning, insmörjning efter dusch... Då hoppade jag trots allt över hårtvätten, som hade tagit ca 15 minuter extra.

Detta är alltså snabbast möjliga scenario för mig en vanlig dag när jag inte tvättar håret.

• Let it Rain
    LaLola skrev 2015-07-20 09:47:46 följande:
    Och anledningen till den massagen är....?
    Att det är bra för hyn och ökar blodcirkulationen i ansiktet.
  • Let it Rain
    LaLola skrev 2015-07-20 10:45:27 följande:
    Jaha behöver du göra så alltså? Pga nån åkomma alltså.
    Ingen åkomma, jag gillar bara att ta hand om hyn.
  • Let it Rain
    Zadre skrev 2015-07-20 12:32:30 följande:
    Man behöver inte ställa sej i dushen för det. Tvättlapp, vatten tvätta av kroppen framför handfatet.

Ja, jag gillar tvättlappar.
    Raggardusch? Nja, jag skulle inte känna mig fräsch av det, tycker ärligt talat att det är skabbigt.
  • Let it Rain
    Zadre skrev 2015-07-20 12:29:52 följande:
    Allt man inte behöver stå i dushen för (dvs det fetade) räknar inte jag som dushtid. Hur lång tid använder du de facto dushen, dvs tvätta kroppen samt hår?

Och helt seriöst, vatten och en tvättlapp är allt som behövs till ansiktet. Ansiktsprodukter? Slöseri med pengar (och i detta fall även tid).
    Om jag ska göra det snabbast möjligt: 25 min dusch + 15 minuter hårtvätt.

Jag anser verkligen inte att man bör skippa ansiktsprodukterna. Huden behöver såväl fuktighetskräm som solskydd. Jag skulle inte gå utomhus utan detta i ansiktet. Jag anser att det är viktigt att sköta sin hy såväl genom kost som bra hudvårdsprodukter. Du får givetvis anse vad du vill om saken, men jag är mycket nöjd med resultatet jag fått och tänker därför fortsätta med detta.
  • Let it Rain
    sextiotalist skrev 2015-07-20 13:22:19 följande:
    Jag klarade mig utmärkt utan fuktighetskräm fram till klimakteriet

Men så sminkar jag mig inte och använder inte tvål i ansiktet, jag hade en jättefin hy. Däremot så var min hy urkass när jag sminkade mig dagligen och använde krämer

Krämen behövs för att ersätta det du tar bort, men kan aldrig ersättas fullt ut.

Så länge du inte solar så räcker det med en hatt eller keps så skyddar du ansiktet tillräckligt

Dvs det är inget kroppen behöver. Men när man tar bort det naturliga skyddet via för mycket tvättning och tvål så måste något tillsättas
    Vem har sagt något om tvål? Jag använder varken smink eller tvål.

Nåväl, orkar inte tjafsa mer om detta.
  • Let it Rain
    Zadre skrev 2015-07-20 13:05:46 följande:
    Men det är isåfall inte så farligt. Fortfarande mycket tycker jag men inte så illa som det lät från början. Skulle tro att det din man klagar på är din occupation av badrummet. Låser du så han inte kan komma in och använda det om han behöver?

Självklart ska man ta hand om sej, men till det behövs inga ansiktsprodukter. Tvivlar på att de gör nånting öht.
    Än så länge har jag bott ensam, så jag har sluppit det problemet i vardagen.
  • Let it Rain
    Zadre skrev 2015-07-21 05:54:53 följande:
    Ah, det var inte du som skrev TS. Då var det inget. :)
    Inte jag, nej.

Jag höll bara med TS om att det tar tid.
Svar på tråden duschar i två timmar