Let it Rain skrev 2015-07-19 15:15:56 följande:
Ytterligare en som förstår, så bra!
Den typen av 10-minutersduschning som övriga beskriver bedriver jag endast på gymmet, när jag redan duschat en gång innan samma dag.
Men det du beskriver är fullständigt normalt även för mig. Jag har dessutom alltid fått uppskattande komplimanger från pojkvänner med anledning av min hygien. Det är oerhört viktigt för mig att både vara slätrakad, väldoftande, ren, använda ordentliga rengöringsprodukter, smörja in mig med såväl kroppskräm som -olja och massera in det i huden. Det gör man inte på fem minuter.
Visst har jag kunnat få en del pikar om att rappa på i badrummet genom åren, men oftast har det varit samma personer som sedan sagt att de ändå tyckt att det varit väl värt det med tanke på resultatet.

Alltså, jag räknar inte att smörja in sig efter duschen som att duscha. Duscha för mig är den tid från det att jag kliver in i duschen till det att jag kliver ut ur duschen. Vi har egen brunn som kan sina, så det vore helt ohållbart att duscha i en timme varje gång, jag har gärna dricksvatten kvar.
Rakar jag mig, använder skrubbvante etc tar det givetvis längre tid, men en normal dusch för mig är från det att jag slår på till det att jag slår av vattnet, mellan 5 och 10 minuter. Det handlar om flera saker:
- jag gymmar, och det innebär att jag måste duscha ofta, så jag ägnar inte överdrivet mycket tid i duschen.
- rakningen sköter jag på andra tider än när jag tar vardagliga duschar.
- Jag har rosacea, och jag ser helst inte ut som en vattenmelon i ansiktet - jag är rädd om min hy.
- Jag har hår som räcker ner till öronen, så det går fort att tvätta.
- Jag börjar jobba tidigt på morgonen och har lång restid. Skulle mina duschar ta längre tid än 5-10 minuter skulle jag behöva kliva upp tidigare än 05.30, som jag kliver upp nu. Nej tack. Tar hellre ett bad då och då.
Efter en dusch (då jag faktiskt blir helt ren) smörjer jag in mig ordentligt på både ansikte och kropp. Även jag får komplimanger för hur jag luktar, trots att jag inte använder parfym.
Ni som duschar i en timme, jobbar ni inte?