Inlägg från: SpanskaFlugan |Visa alla inlägg
  • SpanskaFlugan

    Livsfarliga omkörningar

    Kanske värt att hålla i huvudet att man inte får köra fortare än hastighetsbegränsningen bara för att man vill köra om. Man ska inte gasa på och köra fortare än angiven hastighet bara för att man vill köra om en lastbil på 2+1 väg, ser polisen blir man lappad, har man otur ryker körkortet. Jag tänker inte riskera mitt körkort för att någon fartkåt snubbe i Audi vill spara in 30 sekunder på vägen mot Pärleporten....


    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • SpanskaFlugan
    Flash Gordon skrev 2015-07-19 11:19:23 följande:

    Nä, man får formellt sett inte köra fortare än hastighetsbegränsningarna när man kör om. Sedan kan det ibland vara trafiksäkrare att bryta mot regelverket.

    Men att köra om en lastbil som kör sina max 90 på en 110-väg och göra det i 95 är inte bra bilkörning när andra bilister ligger bakom och också vill om lastbilen.

    Nu var det ett bra tag sedan jag tog körkortet men jag vill minnas att körskoleläraren sa att man ska köra om så fort som möjligt för att underlätta för andra.

    Det enda man åstadkommer genom att hålla på sitt och sina rättigheter är farliga situationer. Kan man svälja stoltheten och ligga kvar bakom lastbilen och sedan köra om, när alla andra dragit förbi så har alla vunnit mycket i trafiksäkerhet.

    Jag tror att förutom ren inkompetens så är stolthet och "jag ska minsann visa dem. jag flyttar inte på mig" det farligaste i trafiken.


    Nej, man har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Men om du inte kan köra om lastbilen säkert utan att bryta mot hastighetsbegränsningen, då ska du inte köra om helt enkelt, utan vänta till ett bättre tillfälle. Du måste inte köra om lastbilen bara för att den i te kör exakt gränsen.

    Finns ju ett fall där polisen bötfällde en man som körde över hastighetsbegränsningen för att han hade en ambulans under utryckning bakom sig. Det fanns ingen vägren så han ökade hastigheten för att komma fram till omkörningsfilen fortare. Tror han blev friad senare men det visar ju hur strikt lagen är.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • SpanskaFlugan
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-07-19 17:24:15 följande:

    Det är såna som du, ts som orsaker olyckor då du agerar osäkert och inte har uppsikt bakåt. Om du inte upptäckt att det ligger någon bakom dig så har du glömt att kasta ett öga i backspegeln då och då. Hur man kan missa att någon försöker köra om en vid ENFILIGT med MITTRÄCKE är för mig obegripligt, eftersom det är en rätt ovanlig situation. Där borde DU ha haft koll.  

    Sedan kan jag säga att det gör mig galen när man väntat på tvåfiligt för att själv kunna köra om en radda långsamma bilar/lastbilar och så går det ut en jäkla klant framför en som helt egoistiskt kör om så långsamt att endast han själv hinner köra om, helt utan att bry sig om bakomvarande bilar. Det är dålig bilkörning!!!

    UPPSIKT

    FRAMFÖRHÅLLNING

    RESPEKT

    OMTANKE

    ska prägla din bilkörning.

    Som jag ser det finns inget av detta med när du kör bil.


    Gnäll allt du vill. Jag kör om exakt i den hastighet jag anser är säker vid omständigheterna. Om du inte gillar det skiter jag i, jag riskerar inte mitt körkort, min bil, mitt liv och andras liv för att du vill bestämma hur fort jag ska köra.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • SpanskaFlugan
    yngre generationen skrev 2015-07-20 11:11:33 följande:

    Det är sådana som Ts som är en trafikfara. Om du är en sån som ligger i 95 när du ska köra om en lastbil får du väl förstå att folk blir irriterade.

    Det är sant att man har bestämda hastigheter på de svenska vägarna. Men det gäller också att ta hänsyn till medtrafikanter och se till på att inte förstöra rytmen i trafiken.

    Som tex på motorvägen där det är 100 så ligger en flesta i högerfoten i 100, men det är vanligt att hastigheten är runt 105ish. Och att bilar som vill köra om ligger i 110-115 i vänsterfilen vänsterfilen. Om det nu kommer en lastbil som ligger i 90 som alla vill köra om. Ligg då fan inte i 100. För du vet att folk gärna ligger i 11 och då är det du som förstör rytmen när alla behöver bromsa in och du utgör en trafikfara trafikfara.


    Testa de argumentet på farbror polisen när du får fortkörningsböter...
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • SpanskaFlugan
    Anonym (slappna av) skrev 2015-07-20 23:51:06 följande:

    TS,

    du verkar vara en väldigt nervös bilförare. Trafiken skulle flyta betydligt bättre omkring dig om du slappnade av och hjälpte till istället för att hävda din rätt (försöka leka polis) i all lägen.

    Att du dessutom skriver "Egentligen skulle jag låta er köra om vid möte och vägra flytta mig när ni i panik försöker preja mig åt sidan, men jag vill inte leva med ert värdelösa liv på mitt samvete" gör inte saken bättre utan du borde nog ta en timeout från bilkörandet och låta någon annan köra.

    Hjälp till istället för att hindra är det bästa du kan göra, prova det och du kommer att se att bilkörandet blir betydligt lättare och trevligare.


    Jag tycker det ts skrev var väldigt klokt. De som ska se över sin körstil och ta en time out är de som prompt hävdar sin rätt till att alltid få köra så snabbt som möjligt och få köra om varenda bil som inte kör så fort som de vill. Jag vill påminna om att man endast får använda vägrenen i nödfall, det är INTE en extra fil.

    Kort sagt, om den som för en omkörning plötsligt måste preja ut TS i vägrenen har den som kör om gjort ett gigantiskt misstag och bör förlora körkortet. Det är INTE en rättighet att få köra om fordonet före dig. Vill du köra om ska du göra det i laglig hastighet på säkrast möjliga sätt UTAN att tvinga ut bilen framför i vägrenen. Bilen du kör om ska underlätta omkörning och kan gå ut mot vägrenen om det är fri sikt men det är inte ett krav.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • SpanskaFlugan
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-07-21 14:33:54 följande:

    Vänta här nu. Jag klagar inte på folk som kör om långsammare än jag (generellt), jag klagar på dem som går ut i vänsterfil mitt framför näsan på mig och sedan tar hela omkörningssträckan på sig för att köra om. Kommer det någon i vänsterfil som kör snabbt (mkt snabbare än du själv) så är det väl bara att vänta tills denne kört om och sedan köra om efteråt? Sannolikheten att du inte hinner köra om är ju obefintlig, eftersom den andra bilen (som sagt) håller högre hastighet än du själv. 


    Jag går inte ut i vänsterfil framför näsan på någon, jag ser till att ha avstånd bakåt. Däremot anser jag att om en rad med bilar ligger bakom exempelvis en traktor på en 2+1 väg så är det bilen som ligger närmast traktorn som ska få köra förbi om den vill. De som ligger bakom får vänta på sin tur.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • SpanskaFlugan
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-07-21 19:38:31 följande:

    Bra att du inte svänger ut framför en som är på väg framåt i vänsterfil i högre hastighet än du, kan jag ju säga då. Men i det andra fallet, jag tycker att den som först blinkar och går ut i vänsterfil ska få köra om framförvarande fordon. Hatar också när man ligger bakom och så tvekar bilisten framför en stund så att jag hinner blinka och är på väg ut, SEDAN börjar han/hon ge tecken för omkörning - nej, då tycker jag nog att han/hon borde väntat. Om du då svänger ut framför den som redan påbörjat omkörningen och är på väg framåt för att köra förbi dig (och lastbilen) så är det du som är fräck. Ska du om så får du vara lite alert. 


    Läs första meningen i mitt inlägg. Där står allt du behöver veta.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • SpanskaFlugan
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-07-21 21:14:55 följande:

    Men resten av ditt inlägg säger emot den första meningen, ifall det är så att du hävdar din rätt att köra om traktorn för att du ligger närmast den - men inte tar initiativ till omkörningen förrän någon bakom redan lagt sig i omkörningsfil och gasar på. 

    Det förstår du kanske om du läser igenom vad du skrev?

    Eller så avser du något annat som inte framgår av ditt inlägg, isåfall kanske jag inte riktigt förstått hur du menar. 


    Nej, jag säger inte emot mig själv. Jag kör om när jag anser det är säkert både bakåt och framåt. Däremot tänker jag blinka och signalera att jag tänker köra om först om det är jag som ligger närmar den hypotetiska traktorn. Och det gör jag även om en fartkänsla Audigubbe ligger som ett fri pris bakom mig. Signalera omkörning är dock inte det samma som att påbörja en omkörning, det är det jag tror du missförstår. Så jag signalerar omkörning, ser till att fartdåren bakom sett det (och förhoppningsvis fattar att det inte att ligga en halvmeter från mina baklyktor), sen påbörjar jag min omkörning. Allt får oftast på några sekunder men jag har koll på "klistermärken" och fartdårar bakom också.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • SpanskaFlugan
    ITpappan skrev 2015-07-26 12:28:56 följande:

    På motorväg är det viktigt att ha koll i backspegeln. Du bör inte gå ut i vänsterfil om det kommer snabbtgående fordon (t ex Audi eller BMW) i vänsterfil bakifrån.


    På motorväg är det också viktigt att ha uppsikt framåt och hålla en rimlig hastighet, max 110 eller 120 på vissa vägar. Varför ska jag visa hänsyn till en fartblind idiot som vill fram till varje pris före alla andra?

    Om en bil kommer i hög fart bakom mig i vänsterfil kommer jag göra en avvägning, räcker avståndet för att de ska kunna släppa på gasen och sakta ner bakom mig om jag väljer att köra om? Är svaret ja, då blinkar jag, går ut i vänsterfil och gör min omkörning. Räcker inte avståndet, då väntar jag.

    Men när det gäller de riktiga fartdårarna kommer de ofta så snabbt att det är tomt bakom en när man påbörjar omkörningen men sen kommer de i 200 knyck och hinner ifatt. Sen lägger de sig som ett frimärke bakom en och hetsar på. DET beteendet hatar jag och hornen växer i panna på mig. Gör det att jag snabbar på min omkörning? Så fan heller, jag brukar lätta på gasen, sakta mer lite försiktigt, kanske ta några extra sekunder på mig. Har jag tur ger jag någon sate en hjärtattack en vacker dag. Kan det vara värt tycker jag.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • SpanskaFlugan
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-07-26 16:32:00 följande:

    Håller med dessa skribenter. 

    Och ni som säger att ni kör om  e x t r a  långsamt bara för att reta någon som kommer snabbt bakifrån, ni är ju inte riktigt kloka. Påminner om en (en man som heter) Ove. 


    Inte e x t r a långsamt, men däremot så håller jag mig gärna exakt på hastighetsbegränsningen, eller lite under, någon km eller så, bara för att irritera lite extra. Inte det minsta olagligt men väldigt roligt när man ser hur de blir röda av ilska.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
Svar på tråden Livsfarliga omkörningar