• Anonym (Konfunderad)

    Min 17-åriga dotter är ihop med en 37-årig man

    Min 17-åriga dotter har skaffat ett förhållande med en 37-årig man.

    Hon har haft en hel del pojkvänner men aldrig med sådan här åldersskillnad.

    Han har tydligen haft få tidigare förhållanden.

    Dottern är inte myndig men jag inser att mitt eventuella veto inte räcker många månader till så jag har bara sagt att hon bör tänka efter.

    Har någon några rekommendationer om hur jag bäst förhåller mig till detta?

  • Svar på tråden Min 17-åriga dotter är ihop med en 37-årig man
  • puss

    Är han snäll får du väl nöja dig och hoppas lite tyst att de snart gör slut.

  • Anonym (hh)

    Ja de flesta relationer som inleds i så ung håller ju oftast inte. Det kan ju kanske fungera som en tröst för dig.

  • Anonym (J)

    Jag var ihop med en 17 år äldre man. Min mamma var inte glad och var öppen med det. Det ledde till att jag tog avstånd från henne. Inte för att sura utan för att det blev obehagligt när hon betedde sig så plus att jag inte kunde ta med killen hem till henne.

    Hennes inställning påverkade inte mitt beslut alls. Snarare tvärtom att jag var ihop med honom lite längre än jag ville för att jag undermedvetet ville motbevisa folk och inte leva efter fördomar.

    Det bästa du kan göra är att "keep ur enemies close". Är du vänligt inställd kan du iaf va säker på att dottern inte är med honom för att trotsa dig. Bjud över honom på middag istället och kolla va d e för en typ. Kom ihåg att du inte kan göra så det tar slut genom att sura, blir bara värre då.

    Bygg upp en bra relation med killen. Och när de är bekväma och han känner sig accepterad så kan du ju börja ställa de lite jobbiga frågorna typ hur ser ni på framtiden och så bla bla.

    Alternativt prata med din dotter nu och var noga med att behandla henne som vuxen och lyyyssna på henne. Ta henne på allvar och acceptera hennes beslut. Men ställ frågor som hon kanske inte har tänkt på. Typ kan de umgås med varandras vänner? Har hon funderat över hur framtiden skulle se ut med någon som är i ett annat stadie i livet, ang barn, pension, olika mkt energi etc.

    Jag gjorde slut för att jag insåg att jag isolerat mig från kompisar o familj samt för att jag var rädd för framtiden och att han skulle bli så gammal pappa och förmodligen dö så långt innan mig.

    Tuta i lite orosmoln som hon kan ha i bakhuvet men försök inte fatta några beslut åt henne. Tror hon inser själv hur svårt det blir i längden.

  • Ego Lovers

    Bästa sättet är väl att bjuda hem människan och bli bästis med honom. Många gånger gillar inte tonåringar sådant och eftersom han antagligen mer är i er ålder kanske ni har mer gemensamt och har trevligt tillsammans och då kanske det även känns fjompigt för honom att stega in i hennes flickrum.
    Men som sagt många middagar så han får uppleva pinsamhetsfaktorn är ett bra tips.

  • Anonym ((E))

    Jag har själv varit tillsammans med en äldre man när jag var 18 år. Han va i samma ålder som din dotters kille vid tillfället. Men måste säga att jag uppriktigt sagt var förälskad i honom. Så här 9 år senare har vi fortfarande god kontakt med varandra. Vi klickade helt enkelt som personer men vi har båda insett att vi är på olika nivåer i livet och vill olika saker... så en god vänskap är vad det är.

    Låt henne gå sin väg utan att döma och lägga för stor vikt i dina egna åsikter. Om hon känner dig väl så vet hon redan vad du tycker om situationen och handlar troligtvis också efter det när hon har fått tänka till, "lekt" av sig och vet vad hon själv vill.

    Och som de andra skrev...bjud in...

    Är inte säkert han är jättebekväm i åldersskillnaden när det väl kommer till kritan i frågan om varandras umgänge.

  • Anonym (en annan.)

    Jag förstår inte varför du nojjar om åldersskillnaden? Om han är snäll och bra i övrigt skulle jag i dina skor vara överlycklig att min dotter inte träffade en idiot.

    Tänk om hon träffat någon misshandlaräckelkriminellsmutstyp istället?

Svar på tråden Min 17-åriga dotter är ihop med en 37-årig man