• CarolinW

J*vla läkare

Jag blir så trött på dessa läkare som inte kan ta en på allvar när ens barn är sjuk!

Min son har alltid haft stora mandlar och halsfluss 1-3 ggr om året inget konstigt med det. Hur vi som förälder upptäcker det är inte det vanliga med feber och hängiga barn. Min son säger ifrån att han är rädd för att sätta i halsen och börjar successivt sluta äta så mycket. Men han har sällan synliga vita prickar i halsen dock svullnar hans mandlar upp och han får ännu mindre utrymme i halsen.

Vårt dilemma är att VC aldrig tar oss på allvar utan vi får slåss för att få hjälp, min son har låg temp i vanliga fall, han ligger på 36.5 så när han har 37.5 så har han förhöjd temp vilket läkarna nonchalerar, snabbtesterna för halsfluss visar aldrig utslag utan det är när dom tar det andra som det ger utslag. Men innan vi får dom att ta det testet har det gått ytterligare en vecka då dom bara tror att vi är nojiga.

Vad kan vi göra? Jag är så trött på detta? Min son är sällan sjuk och blir han det så är han hängig först vid väldigt hög feber. Jag är så trött på att höra min son säga att han är rädd för att sätta i halsen och dö! Jag vill inte höra det ifrån min son för att läkarna inte tar oss på allvar! Nu har vi fått tid igen på VC, en ssk och jag hoppas hon kan lyssna men ska dom ta en ordentlig odling måste vi till VC imorgon igen, tredje dagen på raken...

Någon annan som vart med om detta? Blev lite långt men jag vill bara hjälpa min 8 åriga grabb!

• Svar på tråden J*vla läkare
  • Trippelmamma76

Nej, men kräv remiss till öron-näsa-hals! Som förälder får man stå på sig ibland. Gå inte därifrån förrän de lyssnat på dig.

Vet att de sällan gör det nu för tiden men jag tror han skulle behöva ta bort mandlarna faktiskt.

• Birgitta02
    Trippelmamma76 skrev 2015-07-22 11:14:14 följande:

Nej, men kräv remiss till öron-näsa-hals! Som förälder får man stå på sig ibland. Gå inte därifrån förrän de lyssnat på dig.

Vet att de sällan gör det nu för tiden men jag tror han skulle behöva ta bort mandlarna faktiskt.

Man kan också skriva egenremiss. Dvs du begär en blankett (kanske går att få via nätet) som du fyller i och skickar in till ÖNH. Kan gå fortare än att gå via VC.
  • Bryggan007
    CarolinW skrev 2015-07-22 11:03:15 följande:

Jag blir så trött på dessa läkare som inte kan ta en på allvar när ens barn är sjuk!

Min son har alltid haft stora mandlar och halsfluss 1-3 ggr om året inget konstigt med det. Hur vi som förälder upptäcker det är inte det vanliga med feber och hängiga barn. Min son säger ifrån att han är rädd för att sätta i halsen och börjar successivt sluta äta så mycket. Men han har sällan synliga vita prickar i halsen dock svullnar hans mandlar upp och han får ännu mindre utrymme i halsen.

Vårt dilemma är att VC aldrig tar oss på allvar utan vi får slåss för att få hjälp, min son har låg temp i vanliga fall, han ligger på 36.5 så när han har 37.5 så har han förhöjd temp vilket läkarna nonchalerar, snabbtesterna för halsfluss visar aldrig utslag utan det är när dom tar det andra som det ger utslag. Men innan vi får dom att ta det testet har det gått ytterligare en vecka då dom bara tror att vi är nojiga.

Vad kan vi göra? Jag är så trött på detta? Min son är sällan sjuk och blir han det så är han hängig först vid väldigt hög feber. Jag är så trött på att höra min son säga att han är rädd för att sätta i halsen och dö! Jag vill inte höra det ifrån min son för att läkarna inte tar oss på allvar! Nu har vi fått tid igen på VC, en ssk och jag hoppas hon kan lyssna men ska dom ta en ordentlig odling måste vi till VC imorgon igen, tredje dagen på raken...

Någon annan som vart med om detta? Blev lite långt men jag vill bara hjälpa min 8 åriga grabb!

Tråkigt, har ni kollat så det inte ligger lantent hos er?

Det kan nämligen vara så att en i familjen har det som smittar ner andra men det bryter inte ut hos dom.

• Sockervaddspinnen

Jag var med om liknande.
    Till slut sa jag: "Vill du verkligen att dit namn, och detta sjukhusets namn, ska stå på löpsedlarna som nästa vårdmiss!?", - då lyssnade de.

• fluu
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-22 11:34:31 följande:
    Jag var med om liknande.
    Till slut sa jag: "Vill du verkligen att dit namn, och detta sjukhusets namn, ska stå på löpsedlarna som nästa vårdmiss!?", - då lyssnade de.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • CarolinW

Då ska jag ordna remiss till ÖNH. Fick själv operera bort mandlarna som liten och hans far har oxå stora och haft mycket halsfluss som yngre.

• CarolinW

Min son känner sig inte sjuk förövrigt så det är ju skönt. Men han vill inte äta då han är rädd för att sätta i halsen. Inte ens hans favorit mat går ner!

• jenni82

har de inte kollat halsen på honom?
    men säger som dom andra, kräv en remiss.
    Dottern brände halsmandlarna i höstas, och har haft ont i halsen en gång sedan dess jämfört med varannan vecka innan.
    Lycka till!

• Hummeldummel

Vi tillhör KSS i Skövde (VG-region) Där kan man bara ringa ÖNH och rådgiva med sköterska. De tar emot akut utan remiss. Kolla hur det fungerar på ert sjukhus?

• Michael 310

Min sambo har haft samma bekymmer med sin hals genom hela livet, hon blir helt sänkt av halsfluss kan inte äta och svälja.

Men nu i lördags tig det en helt jävlig vändning, fick åka till akuten. Konstaterade epiglottit, och varhärdar längre ner i luftrören. Vart akut operation tryckkammarbehandling och dagliga nya opperationer sen dess. Nu har skiten spridit sig ännu längre ner så imorgon måste dom gå in antingen i sidan av bröstkorgen eler så öppnar dom upp en bit av bröstkorgen med.

Så för guds skull stå på er ts när vårdcentralen krånglar!!!

• Majken03

Har ni varit o kollat om han har förstorade mandlar? Jag tyckte att min dotter som nu är 3 har jätte stora mandlar. När hon var runt 1 ringde jag till vc o ville ha en tid. Fick en tid till barnläkaren. Hon kollade snabbt och sa att, ja de är stora, inte de största jag har sett men ni får en remiss till ÖNH. Remissen fick vi och de kollade halsen och näsan. Hon har polyper i näsan, och förstorade mandlar. Hon snarkar mkt men har aldrig haft halsfluss. De sa då att de helst inte opererar innan de är 2 och om det blir operation så tar de bort polyperna och halva mandlarna. Men vi skulle först lyssna om hon hade andningsuppehåll på nätterna. Vilket hon inte har så vi har inte gått vidare. Vill inte operera i onödan om hon inte lider av det. Men det jag ville säga var bara att vi sökte för förstorade mandlar och tycker att vi fick hjälp.

• modsey
    Michael 310 skrev 2015-07-22 19:19:14 följande:

Min sambo har haft samma bekymmer med sin hals genom hela livet, hon blir helt sänkt av halsfluss kan inte äta och svälja.

Men nu i lördags tig det en helt jävlig vändning, fick åka till akuten. Konstaterade epiglottit, och varhärdar längre ner i luftrören. Vart akut operation tryckkammarbehandling och dagliga nya opperationer sen dess. Nu har skiten spridit sig ännu längre ner så imorgon måste dom gå in antingen i sidan av bröstkorgen eler så öppnar dom upp en bit av bröstkorgen med.

Så för guds skull stå på er ts när vårdcentralen krånglar!!!

Otäckt riktigt otäckt.
    Men det som orsakat just epiglottit är Haemophilus influenzae typ b , dvs HIB som barn vaccineras mot. Efter införandet av HIB vaccinering har frekvensen av epiglottit sjunkit.
    Hos vuxna kan den orsakas av 
    pneumokocker, även det vaccineras de flesta barn mot.

Hoppas din sambo är frisk snart!
  • Michael 310
    modsey skrev 2015-07-23 10:14:16 följande:
    Otäckt riktigt otäckt.
    Men det som orsakat just epiglottit är Haemophilus influenzae typ b , dvs HIB som barn vaccineras mot. Efter införandet av HIB vaccinering har frekvensen av epiglottit sjunkit.
    Hos vuxna kan den orsakas av pneumokocker, även det vaccineras de flesta barn mot.

Hoppas din sambo är frisk snart!
    Det min sambo har fått är streptokocker anginosus tydligen rätt ovanligt att det blir så här illa.
  • modsey
    Michael 310 skrev 2015-07-23 12:05:13 följande:
    Det min sambo har fått är streptokocker anginosus tydligen rätt ovanligt att det blir så här illa.
    japp det är ovanligt. Krya på er :)
  • CarolinW

Testerna visade ingenting, efter två timmar så tog dom iaf en ordentlig odling. Stora mandlar har han och han var röd i halsen. Dom kollade även körtelfeber och det var ingenting. Så antagligen är det virus men vi fick ingen remiss så får ordna det själva. Men dom tog oss iaf på allvar och dom tog olika tester som sagt var och ingen visade på bakterier. Så nu får vi dra detta vidare, tänkte ringa på måndag då jag ändå är ledig. För min son har stora mandlar och han mår periodvis dåligt pga dom.

Svar på tråden J*vla läkare