Inlägg från: AnkiC |Visa alla inlägg
  • AnkiC

pojke snart 3 år

Nej stressa inte. Sånt där har med mognad att göra. Sen måste viljan till också. Att pressa honom kan förlänga detta och att ge belöningar tycker jag bara är förkastligt. Dessutom tycker jag inte att han är så stor. Jag har tre barn. Mitt första slutade med blöja när han var 2, mitt andra när han var 4.5 och mitt tredje när hon var 3 så det är väldigt olika vilken ålder de mognar. Så vänta in mognaden. Man brukar märka det på om blöjan är torr på morgonen eller långa perioder eller om han börjar prata om att han kissar/bajsar. Då kan man börja sätta han på toa/potta vid regelbundna tider men bara om han själv vill! Vänta in viljan. Ge ingen belöning. Belöningen blir att få slippa en våt blöja. Vi ger inte nåt beröm heller utan konstaterar bara: "Va skönt att du kan kissa på toaletten nu så slipper du den där blöjan".

• AnkiC

Ja mitt sista barn ville gärna ha trosor och fina kalsonger som storebröderna så det lockade att få henne till toan. Det blev en belöning som hon valde själv.

• AnkiC
    pigglet skrev 2015-07-23 21:05:37 följande:

Jag tror inget av mina barn har klarat just det där med att kissa just när de sitter på pottan. Det är inte så lätt att släppa på precis när man vill.

Så vi har skippat den delen i början. Tagit bort blöjan, så har de fått springa runt i vanliga kläder (välj dagar som man kan vara ute hela dagarna). Mycket tvätt blir det... Efter ett par dagar har de lärt sig att känna när de behöver kissa och hålla sig en liten stund, men att kissa på pottan har ändå varit svårt. Ett av barnen valde att gå in och ställa sig i duschen när hon behövde kissa. Ett annat klädde av sig och kissade ute, tror jag. Efter några dagar till/vecka så har de börjat kunna kissa på pottan också.

Sant. När min minsta nu lärde sig kissa på toan tog det ett tag innan det kom nåt öht. Hon spände sig. Det jag gjorde då var att jag satt med henne och såg till att hon slappnade av. Jag strök henne över benen och ryggen och berättade en saga eller sjöng en visa så hon kunde känna hur man ska slappna av och släppa ut kisset.
Svar på tråden pojke snart 3 år