• Anonym (Skaffa vänner)

Skaffa vänner, hur? (Gymnasiet)

Hej.
    I augusti börjar jag första året på gymnasiet, och jag har ganska mycket ångest inför det sociala just nu.

Är socialt handikappad, seriöst, jag funkar inte i grupper, passar aldrig in.
    Börjar jag prata och är nervös, så börjar jag hacka lite, uttalar orden lite huller om buller, blir röd i ansiktet så jag måste dölja det med ett kilo foundation.
    Jag är helt enkelt sämst på att prata med andra eller försöka lära känna dem.
    Har inte haft någon vän på 4 år, tro mig, jag har förstörts otroligt under den tiden när det gäller det sociala. 

Tyvärr, så ska vi tydligen leka "lära känna varandra"lekar den första veckan, och jag är 99% säker att jag kommer förstöra allt. Det finns liksom inget intressant om mig att berätta (nej jag har inte dåligt självförtroende), jag kommer inte kunna prata.

Har ni tips på hur man skaffar vänner? Jag fattar inte ens hur man gör, förutom att prata? Jag suger på att prata, och ifall jag nu skulle prata, vad kan man prata om?
    Min hjärna funkar liksom inte så snabbt för att kunna tänka ut 2-3 frågor att ställa i sekunden till personen, det blir alltid helt tyst, tills personen tycker att jag är tråkig och drar (ok de har inte sagt det rätt ut, men jag tror det)

Jag trivs egentligen rätt bra ensam, men jag tror att hela gymnasietiden skulle bli så mycket lättare ifall jag hade vänner.
    Tänk att jag kan gå till matsalen varje dag, eller kunna ha grupparbeten, eller prata med elever i klassen, eller ha någon att umgås med under studieresan utomlands - ja, det mesta i skolan skulle nog gå bra ifall jag hade vänner. Frågan är hur man får sådana. 

HJÄLP MIG. 

• Svar på tråden Skaffa vänner, hur? (Gymnasiet)
  • Alexi

Pratar du med föräldrar, syskon, släktingar, grannar? Om vad?

• Anonym (Jag)

Din text hade kunnat vara skriven av mig själv sommarlovet till ettan ;) vilket program ska du läsa? Jag är säker på att det kommer ordna sig. Det kommer börja människor som du aldrig träffat innan så din gamla "status" kommer vara som bortblåst. Jag lovar att det finns intressanta saker om dig även om du inte tror det. Vad gör du om dagarna? För inte ligger du i sängen och glor i taket tills du ska sova ;) gillar du att läsa? Sporta? Film? Försök vara dig själv så lovar jag att det ordnar sig!

• Anonym (Skaffa vänner)
    Alexi skrev 2015-07-24 00:06:24 följande:

Pratar du med föräldrar, syskon, släktingar, grannar? Om vad?

Föräldrar - Allt möjligt, mest med mamma.
    Syskon - Samma här.
    Släktingar - Nej, är också grymt osocial med dem. Mest för att de bor i ett annat land, så jag är ju inte "van" att ha dem nära mig.
    Grannar - Aldrig, känns obehagligt att prata med grannar. 

Men det går inte att prata med nya personer såsom jag pratar med familjen, jag har ju levt hela mitt liv med dem, klart jag inte är så osocial då. 
  • Anonym (Skaffa vänner)
    Anonym (Jag) skrev 2015-07-24 00:14:13 följande:

Din text hade kunnat vara skriven av mig själv sommarlovet till ettan ;) vilket program ska du läsa? Jag är säker på att det kommer ordna sig. Det kommer börja människor som du aldrig träffat innan så din gamla "status" kommer vara som bortblåst. Jag lovar att det finns intressanta saker om dig även om du inte tror det. Vad gör du om dagarna? För inte ligger du i sängen och glor i taket tills du ska sova ;) gillar du att läsa? Sporta? Film? Försök vara dig själv så lovar jag att det ordnar sig!

Ska gå samhällsprogrammet, inriktning samhällsvetenskap. 
    Jag gillar att läsa, plugga och diskutera politik/religion (via nätet, absolut inte IRL).
    Annars gör jag faktiskt inte så mycket, håller på att dö just nu under sommarlovet för det är så tråkigt, när jag börjar skolan så är det mest plugg. 

Ser du, jag är jättetråkig.
    Funderar på att hitta på massa saker första dagarna, men det lär ju avslöjas i slutändan. 
  • Rödluvan777

Har du provat att förbereda fraser det kanske låter löjligt men några enkla saker det viktigaste är att du kommer med något ett hej kan räcka sen att man fortsätter med intressen det vanliga små snackandet kan räcka så länge du inte bara sitter tyst och undviker folk.????

• Rödluvan777

Du kan även prova att gå till dem som är lite tystare du är antagligen inte den ända som är nervös (det var inte meningen att det skulle bli så många frågetecken i mitt förra inlägg

• Anonym (Jag)
    Anonym (Skaffa vänner) skrev 2015-07-24 00:29:46 följande:

Ska gå samhällsprogrammet, inriktning samhällsvetenskap. 

Jag gillar att läsa, plugga och diskutera politik/religion (via nätet, absolut inte IRL).

Annars gör jag faktiskt inte så mycket, håller på att dö just nu under sommarlovet för det är så tråkigt, när jag börjar skolan så är det mest plugg. 

Ser du, jag är jättetråkig.

Funderar på att hitta på massa saker första dagarna, men det lär ju avslöjas i slutändan. 

Se! Dina intressen kommer passa perfekt in på den linjen! Och jag lovar att du inte är ensam att känna så här i din klass. Som någon annan sa, försök hålla dig till dem som är lite tysta också. Ni har säkert mycket gemensamt. Är det något särskilt du gillar att läsa? Typ fantasy eller så?
  • Anonym (en sak)

En sak jag har lagt märke till är att folk gärna pratar om sig själva, för det mesta. Så att fråga folk väl valda frågor och låta dem prata, det är ett sätt. Sedan ställa lite följdfrågor på det de just sagt. Fråga vad de gillar för musik eller prata om en uppgift ni ska göra i skolan, be om filmtips (ja kanske inte gå fram till nån du aldrig sagt hej till och be om filmtips, men du fattar kanske hur jag menar)

Försök hitta någon som ser snäll ut, följ med på saker så tidigt som möjligt om du blir bjuden, även om det är jobbigt så är det den bästa vägen in.

• nonameleft

Det ömmar i hjärtat av att läsa din text. Som flera redan har påpekat så är du säkert inte ensam om att känna som du gör. Många männsikor, och säkert långt fler än du anar är obekväma i sociala sammanhang. 

Jag ska inte jämföra min situation med din eftersom jag alltid haft kompisar men vad som inte syntes p
    å mig var hur oerhört jobbigt jag tyckte det blev att prata när folk var i grupp. Jag lyckades dölja det på något sätt. Idag är jag mycket mer bekväm med det men det beror på att jag utmanat mig själv väldigt mycket och satt mig själv i situationer med flit där jag varit tvungen att övervinna mina rädslor.

Ett litet tips är att du försöker göra samma sak. Du har lite tid p
    å dig innan skolan drar igång. Börja med grannen, expediten i mataffären eller andra männsikor du stöter på ute. Prata väder och vind eller vad som helst, bara för att få upp vanan. Bry dig inte om vad de tänker eller tycker om dig, för det är helt oviktigt. 

Jag är övertygad om att du har massor med intressanta saker att komma med. Var inte för h
    ård mot dig själv. Alla färdigheter kräver träning och det gäller även för 'social kompetens'. Öva, öva, öva på situationer där du tvingas möta dina rädslor. Med dina intressen kanske det vore en idé att engagera dig i elevrådet. Där hittar du garanterat andra som är intresserade av politik.

Och vet du vad. För att ta värsta udden av problemet s
    å är det inget som hindrar dig att faktiskt vara öppen med att du är blyg när ni ska lära känna varandra i klassem. Om du faktiskt säger att du tycker det äer besvärligt att prata inför andra och att du säkert kommer att rodna så kommer det högst troligt väcka sympatier bland dina klasskamrater och på så sätt har du liksom förekommit problemet och behöver inte bli ännu mer besvärad för att du rodnar. Sist men inte minst så kommer andra i din klass som känner likadant veta att de har en like i dig.

Lyyka till TS!

• Anonym (;))

Börja följa lite tv-serier. Det pratas rätt mycket om olika serier, så välj ut några av de mest populära just nu. 

Tror det är The Vampire Diaries, Pretty Little Liars, Game of Thrones, Orange is the New Black, Once Upon a Time, och Teen Wolf som är populärast just nu. 

Fråga vad de andra har för intressen. Om någon t.ex. spelar fotboll och du säger att du inte vet så mycket om den sporten, så kommer personen du pratar med garanterat ta tillfället i akt att berätta allt om fotboll. Lyssna och ställ frågot, så ser det ut som du är intresserad. 

Vet inte hur det är på din skola, men på min gymnasieskola var det en del fester i början. Försök gå på dem. Tycker du att det blir "för mycket", så kan du alltid skylla på huvudvärk och åka hem. 

Ett tips är att kolla i bioprogrammet, hitta en film och säga att du gärna skulle vilja gå och se den, men ingen du känner vill se den filmen. Fråga om någon av dina klasskompisar vill se den med dig. Om de tillhör skaran som laddar ner, så kanske du blir hembjuden till någon istället så kan ni se filmen där istället. 

• Anonym (Kommergåbra!)

Jag ska börja 2:an nu och jag går samhäll - beteendevetenskap!

Jag vet själv hur svårt det är, jag började gymnasiet i en annan stad för att lära känna mer människor så första skoldagen var hemsk eftersom alla redan kände varandra typ!

Men det är viktigt att se väldigt trevlig ut och inte som en bitch med ett stelt ansikte och frågar någon frågor som vart du bor osv (lär dom göra) så ställ samma frågor tillbaka, vad är det värsta som kan hända?

Det är ju väldigt viktigt med kläder och så nuförtiden för att man ska kunna passa in oftast (väldigt dumt) så det kanske är bra att inte klä sig så att man sticker ut på ett konstigt sätt! ????

• Anonym (en sak)

Sorgligt om man inte kan vara sig själv :(

Svar på tråden Skaffa vänner, hur? (Gymnasiet)