Skaffa vänner, hur? (Gymnasiet)
Hej.
I augusti börjar jag första året på gymnasiet, och jag har ganska mycket ångest inför det sociala just nu.
Är socialt handikappad, seriöst, jag funkar inte i grupper, passar aldrig in.
Börjar jag prata och är nervös, så börjar jag hacka lite, uttalar orden lite huller om buller, blir röd i ansiktet så jag måste dölja det med ett kilo foundation.
Jag är helt enkelt sämst på att prata med andra eller försöka lära känna dem.
Har inte haft någon vän på 4 år, tro mig, jag har förstörts otroligt under den tiden när det gäller det sociala.
Tyvärr, så ska vi tydligen leka "lära känna varandra"lekar den första veckan, och jag är 99% säker att jag kommer förstöra allt. Det finns liksom inget intressant om mig att berätta (nej jag har inte dåligt självförtroende), jag kommer inte kunna prata.
Har ni tips på hur man skaffar vänner? Jag fattar inte ens hur man gör, förutom att prata? Jag suger på att prata, och ifall jag nu skulle prata, vad kan man prata om?
Min hjärna funkar liksom inte så snabbt för att kunna tänka ut 2-3 frågor att ställa i sekunden till personen, det blir alltid helt tyst, tills personen tycker att jag är tråkig och drar (ok de har inte sagt det rätt ut, men jag tror det)
Jag trivs egentligen rätt bra ensam, men jag tror att hela gymnasietiden skulle bli så mycket lättare ifall jag hade vänner.
Tänk att jag kan gå till matsalen varje dag, eller kunna ha grupparbeten, eller prata med elever i klassen, eller ha någon att umgås med under studieresan utomlands - ja, det mesta i skolan skulle nog gå bra ifall jag hade vänner. Frågan är hur man får sådana.
HJÄLP MIG.