• Carin86

maxa SGI genom att ta extrapass utöver 100%

Hej!

Jag har en fråga om man kan vara lite strategisk för att maxa SGI och därmed föräldrapenningen.

Min man jobbar i sjukvården som ssk och som ni alla vet är det en ständig brist. Särskilt under sommaren. Han jobbar enbart natt vilket innebär 32h/vecka är heltid. Han får fast lön 27tkr och OB som kan vara riktig hög men normalt mellan 4-6tkr. Allt som oftast utlyses det brist på folk på hans arbetsplats som han hoppar på. Han får då extra grundlön och dubbelt OB för det passet. På sommaren får de pga att det saknas så mycket folk även ytterligare ersättning på runt 1000kr per pass. Ex så tog han extrapass natt innan midsommar och fick då 5tkr för ett enda pass.

Till frågorna

-räknas dessa extrapass in i SGI? Är det då ett

snitt per månad? Hur långt tillbaka räknas snittet? Isåfall borde han genom att planera antalet extrapass kunna maxa sin SGI så han får ut ett snitt på de ca 37100kr som taket ligger på. Då är frågan när ska han isåfall maxa. Är det direkt innan födseln eller är det i anslutning till sin egen föräldraledighet ca 11 månader efter? Eller kan han välja att räkna om SGI innan sin föräldraledighet om det är fördelaktigt?

Kan ju inte vara första gången nån haft denna frågan men jag hittar inga bra svar.

Tack på förhand

• Svar på tråden maxa SGI genom att ta extrapass utöver 100%
  • Carin86

Tack för era svar! Blev både klarare och mer förvirrande som vanligt när vi klurar på detta med föräldraledighet och pengar.

Vår tanke var att inte ta ut några dagar alls fösta året utan leva på 1lön och sparade pengar. Vi behöver spara så många dagar som bara går eftersom det är det enda sättet för min man att få ledigt sommar/jul osv i framtiden. Tråkigt men nu alla år innan barn har vi sett att det är så "man gör" om man kan inom vården så då kör väl vi med samma kort. Aja kommer detta påverka och hur isåfall?

• Carin86

Hej igen och återigen tack! Om det är ok så vill jag gärna återgå till min fråga om extrapassen räknas in i SGI för min man. Om jag inte tar ut några dagar eller åtminstone betydligt mindre än 180 dagar hur påverkar det?

• Carin86

Tack alla för era svar. Jag ska ta resten av detaljerna med försäkringskassan.

Svar på tråden maxa SGI genom att ta extrapass utöver 100%