• Carin86

maxa SGI genom att ta extrapass utöver 100%

Hej!

Jag har en fråga om man kan vara lite strategisk för att maxa SGI och därmed föräldrapenningen.

Min man jobbar i sjukvården som ssk och som ni alla vet är det en ständig brist. Särskilt under sommaren. Han jobbar enbart natt vilket innebär 32h/vecka är heltid. Han får fast lön 27tkr och OB som kan vara riktig hög men normalt mellan 4-6tkr. Allt som oftast utlyses det brist på folk på hans arbetsplats som han hoppar på. Han får då extra grundlön och dubbelt OB för det passet. På sommaren får de pga att det saknas så mycket folk även ytterligare ersättning på runt 1000kr per pass. Ex så tog han extrapass natt innan midsommar och fick då 5tkr för ett enda pass.

Till frågorna

-räknas dessa extrapass in i SGI? Är det då ett

snitt per månad? Hur långt tillbaka räknas snittet? Isåfall borde han genom att planera antalet extrapass kunna maxa sin SGI så han får ut ett snitt på de ca 37100kr som taket ligger på. Då är frågan när ska han isåfall maxa. Är det direkt innan födseln eller är det i anslutning till sin egen föräldraledighet ca 11 månader efter? Eller kan han välja att räkna om SGI innan sin föräldraledighet om det är fördelaktigt?

Kan ju inte vara första gången nån haft denna frågan men jag hittar inga bra svar.

Tack på förhand

• Svar på tråden maxa SGI genom att ta extrapass utöver 100%
  • smultronstrå

Hej. Jobbar på fk och kan säga att det finns inget lätt svar på din fråga. Finns massa regler och grejer att tänka på om man vill höjs sin sgi. Bland annat att med fp så räknar man 240 dagar från bf. Alltså ungefär 8 månader innan bf för att få fram sgi. Man kan räkna om senare beroende på när han går hem och hur många dagar du i så fall tagit ut på sgi nivå. Sen kommer taket på sgi att sänkas från och med nästa år. Vet dock inte hur mycket.

• Anonym (Ella)

Jag som jobbar för arbetsgivarsidan kan säga att vi utgår från FK's instruktioner som säger att schemalagd OB och återkommande fyllnad/övertid ska räknas med.
    Alltså kör jag en rapport som vi har som visar beräknad årsinkomst utifrån aktuell månadslön och  OB enligt det schema som personen arbetar på.

Men jag brukar också ta fram den senaste  månadens löneutbetalning och kolla om medarbetaren har återkommande fyllnad/övertid.
    Har man en övertidspost på 700kr i mars månad och inte något mer utöver det så tar jag inte med det, det är inte återkommande för mig utan det ska inte med i beräkningen. Det var en tillfällighet.
    Men ser jag att medarbetaren mer eller mindre varje månad har fyllnad/övertid så tar jag med det i rapporteringen. Sen får ju FK göra sin bedömning.

Jag brukar också stämma av årsinkomsten för föregående år så att jag ser att den siffra jag kommit fram till verkar rimlig.

• ardath bey

Taket för SGI ligger på 445000 när det gäller föräldrapenning så din man får nog ta lite fler extrapass för att maxa sin SGI.

• annasv1980
    smultronstrå skrev 2015-07-24 12:22:59 följande:

Hej. Jobbar på fk och kan säga att det finns inget lätt svar på din fråga. Finns massa regler och grejer att tänka på om man vill höjs sin sgi. Bland annat att med fp så räknar man 240 dagar från bf. Alltså ungefär 8 månader innan bf för att få fram sgi. Man kan räkna om senare beroende på när han går hem och hur många dagar du i så fall tagit ut på sgi nivå. Sen kommer taket på sgi att sänkas från och med nästa år. Vet dock inte hur mycket.

Taket på SGI sänkas, vad betyder det? Kommer föräldrapenningen att bli ännu lägre? Jag slår i taket redan idag och får inte ut en särskilt stor del av min inkomst.
  • Alexi

Sgin för en persons fp beräknas utifrån aktuella uppgifter när personen söker ersättning. Däremot krävs för att få sgigrundad fp de första 180 dagarna att man haft en inkomst på sgi-nivå 240 dagar innan. Så om ts tar ut minst 180 dagar under hennes elva månader hemma så är 180-dagarsvillkoret irrelevant för hennes man. Bara hans egen inkomst när han söker fp räknas då.

• Seven Costanza
    Alexi skrev 2015-07-24 20:07:48 följande:

Sgin för en persons fp beräknas utifrån aktuella uppgifter när personen söker ersättning. Däremot krävs för att få sgigrundad fp de första 180 dagarna att man haft en inkomst på sgi-nivå 240 dagar innan. Så om ts tar ut minst 180 dagar under hennes elva månader hemma så är 180-dagarsvillkoret irrelevant för hennes man. Bara hans egen inkomst när han söker fp räknas då.

Du menade 240-dagarsvillkoret, eller? Är det alltid så att det försvinner för den andra föräldern när den första tagit ut 180 SGI-dagar?
  • Alexi
    Seven Costanza skrev 2015-07-24 21:45:18 följande:
    Du menade 240-dagarsvillkoret, eller? Är det alltid så att det försvinner för den andra föräldern när den första tagit ut 180 SGI-dagar?
    Ja kan man säga. Under förutsättning att båda har rätt till både arbets- och bosättningsbaserad ersättning vill säga (dvs båda bor och arbetar stadigvarande i Sverige, annars kan det bli specialregler som jag inte har koll på).

Det är inte så att villkoret försvinner utan villkoret gäller 180 dagar för barnet.
  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2015-07-24 23:17:29 följande:

Ja kan man säga. Under förutsättning att båda har rätt till både arbets- och bosättningsbaserad ersättning vill säga (dvs båda bor och arbetar stadigvarande i Sverige, annars kan det bli specialregler som jag inte har koll på).

Det är inte så att villkoret försvinner utan villkoret gäller 180 dagar för barnet.

Aha. Varför jag undrade var för att i dagsläget har bara jag rätt till föräldrapenning (min man skattar inte i Sverige och bor inte här) men när det är dags för min man att vara föräldraledig kommer han vara anställd i Sverige men har då troligen precis blivit det, alltså kommer han inte ha varit anställd i Sverige i vare sig sex eller åtta månader innan han vill ta ut föräldrapenning. Jag kommer dock ha tagit ut minst 180 dagar när han isåfall ska gå på föräldraledighet. Det vore ju toppen om han kan få SGI-baserad FP för annars förlorar vi väldigt mycket pengar om han bara får lägstabeloppet.
  • Carin86

Tack för era svar! Blev både klarare och mer förvirrande som vanligt när vi klurar på detta med föräldraledighet och pengar.

Vår tanke var att inte ta ut några dagar alls fösta året utan leva på 1lön och sparade pengar. Vi behöver spara så många dagar som bara går eftersom det är det enda sättet för min man att få ledigt sommar/jul osv i framtiden. Tråkigt men nu alla år innan barn har vi sett att det är så "man gör" om man kan inom vården så då kör väl vi med samma kort. Aja kommer detta påverka och hur isåfall?

• annasv1980

När barnet fyllt 1 måste ni ta ut 5 dagar per vecka för att skydda SGI. Tänk även på att för barn födda nu efter 1 sept 2014 får max 96 dagar sparas efter 4-årsdagen. Jag är stressad hur jag ska hinna ta ut 384 dagar plus ha semester. Blir inte många jobbveckor kvar.. Tänkte vara hemma ett år och eftersom jag är ensam ta ut 16-18 dagar/mån. Men det gör att jag kommer ha över 50 dagar/år att ta ut fram till 4-årsdagen, alltså mer än tio veckor på år. Sen måste vi ta ut minst fyra av våra sex veckors semester.

• Anonym (??)
    annasv1980 skrev 2015-07-25 05:05:34 följande:

När barnet fyllt 1 måste ni ta ut 5 dagar per vecka för att skydda SGI. Tänk även på att för barn födda nu efter 1 sept 2014 får max 96 dagar sparas efter 4-årsdagen. Jag är stressad hur jag ska hinna ta ut 384 dagar plus ha semester. Blir inte många jobbveckor kvar.. Tänkte vara hemma ett år och eftersom jag är ensam ta ut 16-18 dagar/mån. Men det gör att jag kommer ha över 50 dagar/år att ta ut fram till 4-årsdagen, alltså mer än tio veckor på år. Sen måste vi ta ut minst fyra av våra sex veckors semester.

Varför stressad? Det är väl bara att ta ut fler dagar första året? Man är ju liksom inte tvingad att spara dagarna...
  • annasv1980
    Anonym (??) skrev 2015-07-25 05:21:07 följande:

Varför stressad? Det är väl bara att ta ut fler dagar första året? Man är ju liksom inte tvingad att spara dagarna...

Jag tycker inte att jag kan vara borta från mitt arbete längre än ett år. Någon månad mer om jag inte får förskola eller han inte lärt sig att gå ordentligt tar jag med i beräkningen. Har världens bästa och mest flexibla arbete så han kommer inte behöva gå långa dagar och jag kan jobba hemifrån iaf en dag per vecka.
  • Anonym (??)
    annasv1980 skrev 2015-07-25 05:56:00 följande:

Jag tycker inte att jag kan vara borta från mitt arbete längre än ett år. Någon månad mer om jag inte får förskola eller han inte lärt sig att gå ordentligt tar jag med i beräkningen. Har världens bästa och mest flexibla arbete så han kommer inte behöva gå långa dagar och jag kan jobba hemifrån iaf en dag per vecka.

Ja, då kan du ju ta ut 7 dagar i veckan det första året. Inte svårare än så...
  • Alexi
    Seven Costanza skrev 2015-07-25 00:18:10 följande:
    Aha. Varför jag undrade var för att i dagsläget har bara jag rätt till föräldrapenning (min man skattar inte i Sverige och bor inte här) men när det är dags för min man att vara föräldraledig kommer han vara anställd i Sverige men har då troligen precis blivit det, alltså kommer han inte ha varit anställd i Sverige i vare sig sex eller åtta månader innan han vill ta ut föräldrapenning. Jag kommer dock ha tagit ut minst 180 dagar när han isåfall ska gå på föräldraledighet. Det vore ju toppen om han kan få SGI-baserad FP för annars förlorar vi väldigt mycket pengar om han bara får lägstabeloppet.
    Det kommer han troligtvis att få om han har blivit berättigad till SGI. Jag har för mig att man ofta tipsar om att mammor som inte uppfyller det villkoret ska låta pappan ta ut alla dagar i början för sen kan de jobba upp sin SGI och få ut mycket mer. Jag vill reservera mig för att det är FK som måste ge exakta svar dock.
  • Carin86

Hej igen och återigen tack! Om det är ok så vill jag gärna återgå till min fråga om extrapassen räknas in i SGI för min man. Om jag inte tar ut några dagar eller åtminstone betydligt mindre än 180 dagar hur påverkar det?

• annasv1980

Varför ringer du inte bara Försäkringskassan för att få ett korrekt svar direkt? Det är ju jättesmidigt att ringa dit och handläggarna är så trevliga och hjälpsamma.

• Alexi

Ts du har ju fått svar att det inte går att säga säkert. Det bedömer ju fk när din man söker fp. Men generellt räknas ju bara sånt som är regelbundet återkommande under en längre tid (ofta minst sex månader). Men säkert kan ingen säga.

Jag förstår inte vad du menar med 180 dagar, vad har det ev för betydelse menar du?

• smultronstrå

För att han ska få räkna in sina extrapass så måste dessa som andra skriver vara återkommande. Det funkar inte att ta två extra pass en månad. Det måste antingen vara regelbundet under minst sex månader eller årligen återkommande. Om du inte tar ut några dagar så måste han dessutom uppfylla kraven för 240 dagars regeln. Vilket innebär att han måste haft dessa extrapass 8 månader och regelbundet innan beräknad förlossning annars räknas inte den inkomsten förrän ni tagit ut de första 180 dagarna på sjukpenningsnivå.

• Carin86

Tack alla för era svar. Jag ska ta resten av detaljerna med försäkringskassan.

Svar på tråden maxa SGI genom att ta extrapass utöver 100%