• scrapparlotta

Vad hittar 11 åringar på??

Vad gör era 11 åringar på dagarna? Vad gör hittar dom på när dom är i sina rum? Bara lite nyfiken..Hur ser rummen ut? Tänkte att det är väl snart dags att ändra om där inne nu och ta bort lite leksaker och så. Men hon tycker fortfarande att det är kul med lego, bygger era 11 åringar med lego åxå?

• Svar på tråden Vad hittar 11 åringar på??
  • mbeng90

Har en 11-årig tjej (fyller 12 i november). Hon kommunicerar mycket med kompisar via mobil och Ipad.  Stänger gärna in sig på rummet och vill vara ifred.
    Hon har inte så mycket leksaker kvar, det rör sig mycket om smink och parfymer nu. Och hästar.
    Jag tycker det är en kul ålder, ett förstadium till puberteten, med vissa sådana tendenser, men helt plötsligt kan det vara kul att leka med lillasystern som är 8, då är det leksaker som gäller.
    Hon vill gärna ändra om i sitt rum, tycker hon har för barnsliga tapeter och vill gärna ha ett sminkbord :)

• amalie79

Nu är iof elvaåringen pojke... Men det är mycket lego city fortfarande. Kanske killar håller på med det längre, de större "killmodellerna" är ju från 12-16 år.

Sen såklart mycket teknik, spelar minecraft och är förtjust i alla spel som simulerar maskiner, farming, snöplogar, mm. Spelar in filmer där han pratar om spelen på sin youtube- kanal.

Har mer kontakt med vänner på egen hand nu via sociala nätverk. Ser även en del film på iPad men är att lita på och ganska mesig i sitt filmval, mycket svenskt som Emil, Pippi,mm.

När jag var tjej i den ålder var jag en riktig bokmal, läste massor på mitt rum.

• Ina81

Har en kille som är 11! Det är lego och you tube, data/tv spel som gäller. Helst ensam på sitt rum lr tillsammans med kompisar.

• lövet2

Hon ritar i timmar när hon är på sitt rum. Sitter med surfplattan kortare stunder, och så lånar hon min bärbara dator för att spela Minecraft. Det är väl i stort sett vad hon sysslar med när hon är ensam.
    Hon har kvar Barbiedockorna och en del leksaker i sitt rum, eftersom det ofta kommer hit yngre barn som hon gärna leker med. Hon bygger med Duplo tillsammans med sin 2-årige systerson, bygger järnväg och klär ut sig med en 6-årig släkting och leker med Barbie tillsammans med en 8-årig tjej. När hon har bästa kompisen här, så spelar de mycket Wii - särskilt Just Dance.

• amalie79
    lövet2 skrev 2015-07-26 11:37:10 följande:

Hon ritar i timmar när hon är på sitt rum. Sitter med surfplattan kortare stunder, och så lånar hon min bärbara dator för att spela Minecraft. Det är väl i stort sett vad hon sysslar med när hon är ensam.

Hon har kvar Barbiedockorna och en del leksaker i sitt rum, eftersom det ofta kommer hit yngre barn som hon gärna leker med. Hon bygger med Duplo tillsammans med sin 2-årige systerson, bygger järnväg och klär ut sig med en 6-årig släkting och leker med Barbie tillsammans med en 8-årig tjej. När hon har bästa kompisen här, så spelar de mycket Wii - särskilt Just Dance.

Hur är hon i skolan, umgås hon med jämnåriga där eller söker hon sig till yngre?

Vi har haft en liten diskussion där med 11-åringens fröken. Hon tycker nämligen inte han ska ha sitt umgänge bland de yngre utan vi har pratat strategier för hur han ska vara för att de jämnåriga ska vilja vara med honom. De har periodvis tyckt han är barnslig, vilket troligen beror på att han föredrar att umgås med tjejer och det är ju ofta viss skillnad i mognad mellan tjejer och killar i den åldern...

Medan vi väl har tyckt lite periodvis att det viktiga är att han har vänner, sen om de råkar gå i trean istället spelar mindre roll.
  • lövet2
    amalie79 skrev 2015-07-26 11:45:27 följande:
    Hur är hon i skolan, umgås hon med jämnåriga där eller söker hon sig till yngre?
    Vi har haft en liten diskussion där med 11-åringens fröken. Hon tycker nämligen inte han ska ha sitt umgänge bland de yngre utan vi har pratat strategier för hur han ska vara för att de jämnåriga ska vilja vara med honom. De har periodvis tyckt han är barnslig, vilket troligen beror på att han föredrar att umgås med tjejer och det är ju ofta viss skillnad i mognad mellan tjejer och killar i den åldern...
    Medan vi väl har tyckt lite periodvis att det viktiga är att han har vänner, sen om de råkar gå i trean istället spelar mindre roll.
    Hennes bästa kompis går i samma klass, så min dotter är förstås helst med henne. Men hon gillar också att vara med de yngre. Hon vill gärna styra och leda leken, och det får hon inte med sina jämnåriga. De yngre gör som hon säger för det mesta, och så beundrar de henne för att hon är stor och "kan allting". Det gör gott för hennes självförtroende.

På vår skola arbetar de mycket för att ungarna ska umgås mellan klasserna och att de mindre ska lära känna de äldre, så de uppmuntrar mellanstadiebarnen till att leka med dem på lågstadiet.
  • Majsan70

Vår dotter har inga leksaker kvar och rummet är nyligen omgjort till den smak som råder nu. Hon har egen Samsungplatta och egen Laptop som hon sitter en del med de få stunder hon faktiskt är hemma. Mesta delen av tiden tillbringar hon tillsammans med sina två hästar som skall ridas och skötas. 
    När hon inte är i stallet eller på sitt rum så tränar hon mycket. Hon tränar på gym och sticker gärna ut på en löprunda. En del av den lediga tiden tillbringas med kusinerna. 

• scrapparlotta
    Majsan70 skrev 2015-07-26 12:52:25 följande:

Vår dotter har inga leksaker kvar och rummet är nyligen omgjort till den smak som råder nu. Hon har egen Samsungplatta och egen Laptop som hon sitter en del med de få stunder hon faktiskt är hemma. Mesta delen av tiden tillbringar hon tillsammans med sina två hästar som skall ridas och skötas. 
    När hon inte är i stallet eller på sitt rum så tränar hon mycket. Hon tränar på gym och sticker gärna ut på en löprunda. En del av den lediga tiden tillbringas med kusinerna. 

Hur gammal är din dotter?? Får hon träna på gymmet? Min dotter vill gärna hänga med mig till gymmet, men här är åldersgräns på 15 år. Hon frågar mig nästan varje gång om hon får hänga med....

Tindra gillar åxå hästar och rider på ridskola en gång i veckan. Tyvärr har vi inte råd med nån egen...

Annars låter det som om min dotter är normal, sysslar med samma som era. Förutom att hon hatar att läsa, läser aldrig...tyvärr. Hade gärna sett att hon läste nån bok då och då.

• Majsan70
    scrapparlotta skrev 2015-07-26 13:24:46 följande:
    Hur gammal är din dotter?? Får hon träna på gymmet? Min dotter vill gärna hänga med mig till gymmet, men här är åldersgräns på 15 år. Hon frågar mig nästan varje gång om hon får hänga med....

Tindra gillar åxå hästar och rider på ridskola en gång i veckan. Tyvärr har vi inte råd med nån egen...

Annars låter det som om min dotter är normal, sysslar med samma som era. Förutom att hon hatar att läsa, läser aldrig...tyvärr. Hade gärna sett att hon läste nån bok då och då.
    Vår dotter fyller 12 år nu på tisdag och jag tror hon är ganska "normal" för sin ålder. 
    Hon har haft gymkort i ett år ungefär och vi tränar tillsammans i familjen precis som vi är i stallet tillsammans. Egentligen har vi en häst till men den har vi precis lånat ut på foder ett år. På gymmet är det 12 års gräns som gäller i målsmans sällskap, men hon har specialtillstånd från gymägaren iom att hon har en reumatisk sjukdom som kräver ständig träning. 
    Ridskola är ju toppen, där får de lära sig massa matnyttigt och kanske även träffa kompisar?
    Summa summarum så låter din dotter oxå fullständigt normal.
Svar på tråden Vad hittar 11 åringar på??