• Anonym (gunilla borling)

    Sluta snåla, ge pengar till tiggarna!

    Jag skäms så fruktansvärt när man går förbi mataffären och ser hur folk efter folk passerar de stackars tiggare som sitter utanför och inte ger ett öre. De tittar inte ens på dem när de säger "hej" utan bara susar förbi. Det är så jjäkla egoistiskt. Här lever vi i ett land med god ekonomi och har inte råd att ge en krona eller en femma till de som inget har....

    Tycker ni ska skämmas ni snåla svenskar! Ni är som smålänningar allihop!!!

  • Svar på tråden Sluta snåla, ge pengar till tiggarna!
  • Anonym (i helvete heller)
    Anonym (Tvåbarnsmamman) skrev 2015-07-26 22:14:34 följande:

    Tyvärr har de blivit mer aggressiv i sitt tiggande. Sist jag åkte till maxi kom en gåendes mot oss när jag packade ur barnvagnen och satte min fyra månaders gamla son i den samt tog ut vår femåring ur bilen och tiggaren försökte trycka upp sin mugg när jag stod med ett barn utanför bilen och hjälpte den andre. Jag blev verkligen stressad och tänkte Gud bara han inte tar min son i barnvagnen eller välter den som man läst om. Jag fick ut äldsta sonen och tog och låste bilen och satte handen på barnvagnen ock äcklet tog tag i vagnen och tryckte upp muggen i fejset på mig igen. Han höll i vagnen ett bra tag kändes det som innan han släppte och gick. Då såg jag i ögonvrån hur en äldre herre var påväg åt vårt håll. Tyvärr jag vågar inte åka och handla själv längre. De är överallt och de kommer bli allt mer aggressivare pga att de blir fler som ska slåss om de få pengar som skänks.


    Detta är den tragiska verkligheten många naiva plånböker, ursäkta, godhjärtade fånar inte inser.


    Genom att ge dom pengar så hjälper dom inte fattiga, dom betalar dom fattiga för att förbli i fattigdom.
    Man betalar dom så att barnen inte får gå i skolan, för att ungarna tas från skolan för att ingå i familjeverksamheten eller så skiter dom i skolan överhuvudtaget när dom är ute och flänser över hela eu.
    Samtidigt som pengar som ges kostar stat ohyggliga summor i sanering och återställning av natur/egendom.


    Sist men inte minst, nu när dom flesta har fått nock av yrkestiggeri och dom har blivit för många, så kommer det mindre och mindre pengar deras väg, slutligen kommer dom inte ens ha mat för dagen, naiva plånböcker som ger pengar betalar i slutändan för att folk ska svälta.


    Beklagar fär vad du har varit med om, har själv stött flera påstridiga as som ofreda mig på gatan, otur för han så hade jag musik i lurarna och stod i en folksamling där jag förväntade mig att folk skulle respektera min space.


    Vilket folk gjorde men inte yrkestiggaren som körde upp muggen i ansiktet på mig från ingenstans, min respons var instinktivt, jag slog bort föremålet som poppa upp i min synfält, djävlar vad det blev liv i luckan
    Mer liv i luckan var när jag skulle ta ett foto på en väldigt modemedveten tiggare, hon satt med finfilade och lackade naglar på sin post, tyckte att det var så skrattretande att jag plockade fram mobilen, hon hotade mig att hon skulle hälla sitt pressbyrå kaffe på mig, (manikyr, går väl på några hundra, nagellack kan man i och för sig få billigt men detta såg inte ut som den billiga sorten pressbyrå kaffe går väl på några tior)


    Så det går bra för visa men jag misstänker att vi går emot en i princip svältkatastrof, i ett modern västland, eller ja, om man överhuvudtaget kan kalla oss nu mera för det.


    men, hur jävla iriterande dom är, eller hur hotfulla dom är må uppfattas mellan varven så behöver du inte vara rädd för dom, mitt på dagen så kommer dom inte råna eller fysiskt ge sig på på folk, inte för att jag ger dim mycket creed för inteligens men så korkade är inte ens dom.


    Alla våldsamma konflikter vi har läst om var rivaliserade klaner/grupper som tyckte att förhandlingsbordet var en för lång omväg så mellanskillnader om placeringar löstes med hot och våld.


     


     

  • Anonym (skäms inte alls)

    Jag ger ingenting till tiggarna för jag tror inte att det löser något. Det gör var och en som man vill.
    Jag tänker inte läsa såna inlägg som du skriver, att vi som inte ger tiggarna pengar ska skämmas, och att du skäms när du ser oss (i och för sig ditt problem). Jag skäms inte det minsta. Jag skänker mycket större summor per månad än några kronor, men jag gör det till organisationer som jag tror på och som behöver pengar. Jag har också ett fadderbarn i en mycket fattig del av världen, utanför EU.
    Rumänien tillhör EU, de har barnbidrag, ett sjukvårdssystem som ska fungera och gratis skola för alla barn. Rumänien får även extra EU-pengar för romernas problem.
    Skänk hellre en summa till en organisation som hjälper barn i andra delar av världen, som har en mycket svårare situation!

  • Ego Lovers
    Anonym (skäms inte alls) skrev 2015-07-26 23:13:46 följande:

    Jag ger ingenting till tiggarna för jag tror inte att det löser något. Det gör var och en som man vill.
    Jag tänker inte läsa såna inlägg som du skriver, att vi som inte ger tiggarna pengar ska skämmas, och att du skäms när du ser oss (i och för sig ditt problem). Jag skäms inte det minsta. Jag skänker mycket större summor per månad än några kronor, men jag gör det till organisationer som jag tror på och som behöver pengar. Jag har också ett fadderbarn i en mycket fattig del av världen, utanför EU.
    Rumänien tillhör EU, de har barnbidrag, ett sjukvårdssystem som ska fungera och gratis skola för alla barn. Rumänien får även extra EU-pengar för romernas problem.
    Skänk hellre en summa till en organisation som hjälper barn i andra delar av världen, som har en mycket svårare situation!


    Romska barn får inte gå i skolan pga föräldrarna tyvärr för det anses onödigt och gör att barnen söker sig ifrån klanen/släkten
  • Ego Lovers
    Anonym (skäms inte alls) skrev 2015-07-26 23:13:46 följande:

    Jag ger ingenting till tiggarna för jag tror inte att det löser något. Det gör var och en som man vill.
    Jag tänker inte läsa såna inlägg som du skriver, att vi som inte ger tiggarna pengar ska skämmas, och att du skäms när du ser oss (i och för sig ditt problem). Jag skäms inte det minsta. Jag skänker mycket större summor per månad än några kronor, men jag gör det till organisationer som jag tror på och som behöver pengar. Jag har också ett fadderbarn i en mycket fattig del av världen, utanför EU.
    Rumänien tillhör EU, de har barnbidrag, ett sjukvårdssystem som ska fungera och gratis skola för alla barn. Rumänien får även extra EU-pengar för romernas problem.
    Skänk hellre en summa till en organisation som hjälper barn i andra delar av världen, som har en mycket svårare situation!


    Att skämmas å andras vägnar är ju bara onödigt och lägger en massa extra energi på något onödigt som dessa som man skäms för egentligen inte skäms ett dugg för.
    Jag och min man har också råkat ut för tiggare som kommer till vår bil och trycker upp muggen inne i bilen innan man ens har hunnit stiga ur. Obehagligt men vi har lärt oss att så länge de står utanför och väntar så öppnar vu inte dörrarna eller åker och parkerar längre bort. Oförskämda människor ska inte ha pengar.
  • Anonym (nej, no, nicht)

    Jag ger inte. Bor i Göteborg och där snubblar jag över tiggarna i vilken affär jag än går. I nordstan sitter det ibland en mitt på golvet med uppdraget byxben och tiggarkopp. Samma man plockade på sig varor på hemköp som han sen frågade folk om de kunde betala åt honom. I brunnsparken stod flera tiggerskor samlade runt en berusad medelålders man. Där snubblar man även över de som tigger.
    Runt centralstationen och inne på centralstationen är det stora gäng med tiggare som springer runt och trycker upp tidningen och en tiggarmugg i nyllet på en. När man inte ger eller köper spottas det efter en eller så säger de saker otrevligt till en. De flesta männen ser jag ständigt med cigg i munnen. Ser även de käka mat på burger king. Och hemma utanför lokala hemköp var det slagsmål mellan två tiggerskor. Gissar att det var om platsen då den ena satt där först men var borta ett tag och kom tillbaka.

    Ju mer folk ger, desto fler får vi hit. De bajsar och kissar överallt. Rotar i soptunnor efter pantburkar. Det finns ingen värdighet i det. Bättre man försöker hjälpa de plats.

    På kungsbackapendeln får de t.o.m åka gratis för de har inga pengar. De reglerna gäller inte en svensk uteliggare. 

    Numer ser man sällan någon som säljer faktum. De har blivit bortskrämda. Vi har även svenska hemlösa att hjälpa. 

  • Tjoohoo
    Anonym (Usch) skrev 2015-07-26 19:07:03 följande:
    Ja, det är faktiskt så. Sjukt nog.
    Men va fan, vidrigt.
    Har aldrig gett pengar och kommer aldrig ge pengar.
  • Loriyana

    En vanlig arbetsdag stöter jag på minst 20 tiggare, ofta är det betydligt fler. Om jag skulle ge en femma till var och en så hade det blivit minst 100 spänn om dagen.

    Det händer att jag ger, men inte till alla.

    Det som jag dock gör regelbundet är att skänka till välgörenhet.

  • Ego Lovers

    Vi var på semester i Budapest. Åt på mc Donalds på västra Centralstationen som ska vara världens vackraste mc Donalds. Och jo den var vacker. Nackdelen var att tåget från Bukarest kom in och en hel hög med romer kom med sina resväskor. Deras romska "vänner" som sett till att de tagit sig till Budapest slet tag i deras resväskor, slängde dom i en hög och började öppna och riva och roffa åt sig av tillhörigheterna. Romerna som ägde väskorna fick snällt stå och se på annars åkte de på smäll. Sedan skulle de väl antagligen skickas vidare ut i Europa.

    De är inte snälla mot varann och beter sig vedervärdigt och när någon i en finare klan säger något då håller man käften och lyder.
    Nä usch de är inte rätt att de luras ut i Europa för Rumänien får miljoner att lägga på minoriteterna i sitt land men skiter fullständigt i det. Man kan tro att de gick med i EU ock sagt åt romerna att nu kan ni flytta runt fritt

  • berserkur

    Det blir nog lite mättat till slut, tror jag.

    De persdoner du ser som går rakt förbi; vet du vart de varit innan? Hur många de gett till tidigare under dagen? Eller gissar du bara på att man aldrig ger för att man inte ger till den tiggare som du råkar stå vid just för tillfället?

    Jag brukar iof alltid hälsa på tiggare, men samtidigt kan jag inte ge alla. Tänk så här: jag ger iaf en 20-lapp när jag ger. Mynt har jag sällan och några kronor känns liksom... Snålt på något vis. Jag vill gärna ge; därför ger jag gärna lite mer. Jag går förbi ca 10 tiggare om dagen, tror jag. Säg att alla får en 20:a, varje dag så att ingen som du ska tycka att jag är otrevlig och ignorerar dem. Säg då att jag träffar dessa iaf 20 av månadens dagar.

    20 kr * 10 ggr * 20 dagar = 4000 kr.

    Och du kallar mig snål?

  • Anonym (Inte en chans)
    berserkur skrev 2015-07-27 00:20:53 följande:

    Det blir nog lite mättat till slut, tror jag.

    De persdoner du ser som går rakt förbi; vet du vart de varit innan? Hur många de gett till tidigare under dagen? Eller gissar du bara på att man aldrig ger för att man inte ger till den tiggare som du råkar stå vid just för tillfället?

    Jag brukar iof alltid hälsa på tiggare, men samtidigt kan jag inte ge alla. Tänk så här: jag ger iaf en 20-lapp när jag ger. Mynt har jag sällan och några kronor känns liksom... Snålt på något vis. Jag vill gärna ge; därför ger jag gärna lite mer. Jag går förbi ca 10 tiggare om dagen, tror jag. Säg att alla får en 20:a, varje dag så att ingen som du ska tycka att jag är otrevlig och ignorerar dem. Säg då att jag träffar dessa iaf 20 av månadens dagar.

    20 kr * 10 ggr * 20 dagar = 4000 kr.

    Och du kallar mig snål?


    Men för allt i världenn, GE INTE till dom! Du stöttar en brottslig organisation!

    Det finks hur många miljarder som helst avsatta förnatt hjplpa dom I DERAS HEMLAND.

    Ska du ge, ge till Stadsmissionen eller Svenska kyrkans hjälpinsatser. De hjälper de mest utsatta i Sverige. Eller kvinnojourer.
Svar på tråden Sluta snåla, ge pengar till tiggarna!