• emeliess

Fosterrörelser.

Förstföderskor! När kände ni de första rörelserna? Och hur kändes det? Förstår att sånt är jätteindividuellt men kan vara bra å veta vad man ska reagera på, ungefär. Jag känner ibland ett kurrande från nedre delen av magen. Det skiljer sig väldigt mycket från det "vanliga" kurret när ens egen mage protesterar... Ni som fött barn förut, kan detta vara rörelser från bebisen? :)

Jag är i v 18 (17+4)

• Svar på tråden Fosterrörelser.
  • Minza83

Med första barnet kände jag i v 14+5, andra barnet vet jag ärligt inte - visade sig vara kortare gången än beräknat :D 3e barnet var jag i v 12+!! Och nu med 4e var jag i v 14+2.
    Och då har jag haft moderkakan i framvägg med de jag känt av så tidigt med (3 av 4) :)

Det har känts olika, första var som en fisk som svepte förbi i ett akvarium, 3e och 4e var det som om en liten kattunge sprattlade därinne :D

• IMHO

Du kan nog ha rätt. I vecka 17 kom något som jag misstänkte var fostret. Kändes som såpbubblor som sprack. Genom veckorna utvecklades dessa upplevelser till något jag mer säkert tolkade som fosterrörelser, först som små puffar eller klick.

Går i morgon in i v 33 och sedan ca 10 veckor är det ingen tvekan om när det är bebisen som är igång. Tarmrörelser och bubbel känns nuförtiden ute i midjan. Märklig känsla att organen inte sitter där de brukar.

• emeliess
    Minza83 skrev 2015-07-25 19:48:50 följande:

Med första barnet kände jag i v 14+5, andra barnet vet jag ärligt inte - visade sig vara kortare gången än beräknat :D 3e barnet var jag i v 12+!! Och nu med 4e var jag i v 14+2.

Och då har jag haft moderkakan i framvägg med de jag känt av så tidigt med (3 av 4) :)

Det har känts olika, första var som en fisk som svepte förbi i ett akvarium, 3e och 4e var det som om en liten kattunge sprattlade därinne :D

V 14+5 med första? Bör jag oroa mig? Blir nojjig :( jag går in i v 19 på tisdag och vet knappt om jag känt något alls... I v 14-15 kände jag något en bit under naveln, precis som om något vred sig väldigt sakta. Men det kan ha varit precis vad som helst. Var på UL för ca 2 veckor sen (endast läkarundersökning) då jag åkte in pga helt sjuka smärtor. Men det visade sig att allt såg bra ut, så liv finns där ju...
  • emeliess
    IMHO skrev 2015-07-25 19:52:36 följande:

Du kan nog ha rätt. I vecka 17 kom något som jag misstänkte var fostret. Kändes som såpbubblor som sprack. Genom veckorna utvecklades dessa upplevelser till något jag mer säkert tolkade som fosterrörelser, först som små puffar eller klick.

Går i morgon in i v 33 och sedan ca 10 veckor är det ingen tvekan om när det är bebisen som är igång. Tarmrörelser och bubbel känns nuförtiden ute i midjan. Märklig känsla att organen inte sitter där de brukar.

Du har alltså upplevt samma sak? Det är liksom inte alla som när magen kallar på mat... Utan verkligen långt ner i magen och låter inget nämnvärt. Känns mest. Jag hoppas jag känner små puffar snart :) ska bli RUL på fredag så är väldigt nervös. Blir lite orolig när folk har känt sådär supertidigt, runt en vecka där jag inte ens hade mage.
  • dahlia92

Inget du behöver vara orolig för. :) (Lätt o säga såhär i efterhand haha) Är själv i v.30 (29+5) nu och jag kände inget alls innan v.21 då det började kurra i magen. Sen kände jag små buffar och så ordentligt först i v.23.

Har dock moderkakan i framvägg. Lite underligt att vara på RUL och se en livlig bebis men inte känna något. :) Men det kommer snart! Tycker fortfarande ibland att det kan vara svårt att känna tydligt, har en väldigt lugn bebis. :)

• emeliess
    dahlia92 skrev 2015-07-25 21:58:36 följande:

Inget du behöver vara orolig för. :) (Lätt o säga såhär i efterhand haha) Är själv i v.30 (29+5) nu och jag kände inget alls innan v.21 då det började kurra i magen. Sen kände jag små buffar och så ordentligt först i v.23.

Har dock moderkakan i framvägg. Lite underligt att vara på RUL och se en livlig bebis men inte känna något. :) Men det kommer snart! Tycker fortfarande ibland att det kan vara svårt att känna tydligt, har en väldigt lugn bebis. :)

Okej, det var skönt å höra... Blir så orolig när jag hör folk här och även vänner som väntar barn att dem känner sparkar, magen växer osvosv och så är dem flera veckor efter mig... :p skulle vara mysigt om kurrandet utvecklar sig snart, men huvudsaken är ju att h*n mår bra :)
  • mammalovis
    emeliess skrev 2015-07-25 21:12:50 följande:
    Du har alltså upplevt samma sak? Det är liksom inte alla som när magen kallar på mat... Utan verkligen långt ner i magen och låter inget nämnvärt. Känns mest. Jag hoppas jag känner små puffar snart :) ska bli RUL på fredag så är väldigt nervös. Blir lite orolig när folk har känt sådär supertidigt, runt en vecka där jag inte ens hade mage.
    Ett tips är att fråga var du har moderkakan på ultraljudet. Om du har den fram kommer du känna rörelser sent, typ vecka 21-25. Om man har moderkakan bak känner man lättare rörelser mycket tidigare.

Med första visste jag inte var jag hade moderkakan, men minns inte att det kändes särskilt tidigt. Med andra fick jag veta att jag hade i framvägg och kände bara på sidorna långt ner. Nu med tredje, tyckte jag att jag kände som små krafsande/kittlingar långt ner jättetidigt, minns inte exakt när, men långt innan rul. På rul frågade jag och fick reda på att jag hade bak, på kub låg den troligen både bakåt och framåt på vänstersidan, sa de. Jag kände bara rörelser på höger sida långt ner i början.

När jag var hos bm frågade jag om hon kunde ta reda på var jag hade den med första. Fram, så klart, så inte konstigt att denna tredje graviditet känns som något helt nytt. Jag har mycket färre sammandragningar vid rörelse, men känner mer att magen blir hård vid vila, både hela och delar, så ibland trycker nog bebisen ut antingen rumpan, ryggen eller huvudet, vilket kan göra sjukt ont.

Så HA TÅLAMOD!

• IMHO
    emeliess skrev 2015-07-25 21:12:50 följande:

Jag blev väldigt förvånad för vid KUB- ultraljudet hade de sagt att moderkakan låg i framvägg. Då brukar det dröja längre innan man känner då. På RUL visade det sig att moderkakan satt högre upp. Det förklarade varför jag kände så tidigt. Oroa dig inte. Variationerna kan vara stora även för samma kvinna i olika graviditeter.
  • Fiorenza

Fick små kittlande puffar i vecka 16-17 och kände bebisen vända sig första gången efter RUL i vecka 19. Kändes som att det var en sprattlande fisk därinne. Mer regelbundet blev det först i vecka 24, det kändes som stora gasbubblor som rörde sig längst ner i magen (förutom att jag inte alls var gasig och BM förklarade att det var bebisen. Nu i vecka 41 (suck, kom ut!) börjar hela magen kännas som ett stort blåmärke av all aktivitet därinne.

• Fiorenza

Har för övrigt moderkakan fram, men vet inte om den sitter långt upp eller ner...

• Aqq1

Jag kände först i v.20 kändes som en sprattlande fisk.

• Cheysa

Fick i tisdags veta genom vul att jag är gravid i vecka 22! Väntar nu på rul.... Jag har inget märkt förrän först förra veckan i torsdags, då kändes det nästan som liten fis framme i magen :)

• emeliess

Det visade sig idag på RUL att jag har moderkakan i framvägg och därav har jag inte känt så mycket... Där ligger en sprattlande liten tjej som mår mycket bra, så oron har lagt sig betydligt! Får helt enkelt vänta några veckor till :)

• Mijjan

Jag kände inget innan rul i vecka 19. Kanske inte vågade känna efter heller men direkt efter började jag känna lite smått. Ibland kändes det som luftbubblor (typ fisar i tarmsystemet :-P). Fisksnärtsbeskrivningen förstod jag aldrig. Och de efter några veckor började bli lite hårdare var det inte längre någon tvekan om vad det var och gubben kunde känna utanpå typ i vecka 22-24 första gången. I vecka 26-28 började det synas jättetydligt utanpå också. Nu i vecka 32 rör sig hela magen när de sparkar

• Fröken Smilla

Jag kände rätt tidigt, typ vecka 16. Då var det buffar, fick aldrig fiskkänslan... Och ändå visade det sig att moderkakan är i framvägg. Nu i vecka 31 inser jag att det är en stark liten tjej därinne, som försöker möblera om känns det som

• Mascaraklumpar

Vecka 17 med första barnet. Det kändes som om någon tryckte med pekfingret mot magen, fast inifrån. Buffarna kändes även om man la handen på magen.

Svar på tråden Fosterrörelser.