Inlägg från: emeliess |Visa alla inlägg
  • emeliess

Fosterrörelser.

Förstföderskor! När kände ni de första rörelserna? Och hur kändes det? Förstår att sånt är jätteindividuellt men kan vara bra å veta vad man ska reagera på, ungefär. Jag känner ibland ett kurrande från nedre delen av magen. Det skiljer sig väldigt mycket från det "vanliga" kurret när ens egen mage protesterar... Ni som fött barn förut, kan detta vara rörelser från bebisen? :)

Jag är i v 18 (17+4)

• Svar på tråden Fosterrörelser.
  • emeliess
    Minza83 skrev 2015-07-25 19:48:50 följande:

Med första barnet kände jag i v 14+5, andra barnet vet jag ärligt inte - visade sig vara kortare gången än beräknat :D 3e barnet var jag i v 12+!! Och nu med 4e var jag i v 14+2.

Och då har jag haft moderkakan i framvägg med de jag känt av så tidigt med (3 av 4) :)

Det har känts olika, första var som en fisk som svepte förbi i ett akvarium, 3e och 4e var det som om en liten kattunge sprattlade därinne :D

V 14+5 med första? Bör jag oroa mig? Blir nojjig :( jag går in i v 19 på tisdag och vet knappt om jag känt något alls... I v 14-15 kände jag något en bit under naveln, precis som om något vred sig väldigt sakta. Men det kan ha varit precis vad som helst. Var på UL för ca 2 veckor sen (endast läkarundersökning) då jag åkte in pga helt sjuka smärtor. Men det visade sig att allt såg bra ut, så liv finns där ju...
  • emeliess
    IMHO skrev 2015-07-25 19:52:36 följande:

Du kan nog ha rätt. I vecka 17 kom något som jag misstänkte var fostret. Kändes som såpbubblor som sprack. Genom veckorna utvecklades dessa upplevelser till något jag mer säkert tolkade som fosterrörelser, först som små puffar eller klick.

Går i morgon in i v 33 och sedan ca 10 veckor är det ingen tvekan om när det är bebisen som är igång. Tarmrörelser och bubbel känns nuförtiden ute i midjan. Märklig känsla att organen inte sitter där de brukar.

Du har alltså upplevt samma sak? Det är liksom inte alla som när magen kallar på mat... Utan verkligen långt ner i magen och låter inget nämnvärt. Känns mest. Jag hoppas jag känner små puffar snart :) ska bli RUL på fredag så är väldigt nervös. Blir lite orolig när folk har känt sådär supertidigt, runt en vecka där jag inte ens hade mage.
  • emeliess
    dahlia92 skrev 2015-07-25 21:58:36 följande:

Inget du behöver vara orolig för. :) (Lätt o säga såhär i efterhand haha) Är själv i v.30 (29+5) nu och jag kände inget alls innan v.21 då det började kurra i magen. Sen kände jag små buffar och så ordentligt först i v.23.

Har dock moderkakan i framvägg. Lite underligt att vara på RUL och se en livlig bebis men inte känna något. :) Men det kommer snart! Tycker fortfarande ibland att det kan vara svårt att känna tydligt, har en väldigt lugn bebis. :)

Okej, det var skönt å höra... Blir så orolig när jag hör folk här och även vänner som väntar barn att dem känner sparkar, magen växer osvosv och så är dem flera veckor efter mig... :p skulle vara mysigt om kurrandet utvecklar sig snart, men huvudsaken är ju att h*n mår bra :)
  • emeliess

Det visade sig idag på RUL att jag har moderkakan i framvägg och därav har jag inte känt så mycket... Där ligger en sprattlande liten tjej som mår mycket bra, så oron har lagt sig betydligt! Får helt enkelt vänta några veckor till :)

Svar på tråden Fosterrörelser.