• XEmmabus

Akut Hjälp! Mina barn och jag är på väg att bli hemlösa.

Hej TS

Har du skrivit under uppsägningen ännu? Har du fått ett papper där det står att du har möjlighet till återvinningsrätt inom 3 veckor om du betalar månadsavgiften? Om du inte har skrivit under ännu är det Kronofogdens delgivning som gäller. Då är det 3 veckor från det att du skriver under delgivningen.

På bostadsrätten betalar du dels ränta och amorteringar förutom månadsavgift till föreningen. Har du skött betalningarna till banken? En bank vill inte att en bostadsrätt ska säljas på exekutiv auktion då de då riskerar att inte få ut beloppet som du har lån på. De är därför ofta villiga att vara tillmötesgående om de ser att du har en plan för hur du ska komma ikapp. Har du tex dina lån amorteringsfria just nu?

Hur hög belåningsprocent har du på bostadsrätten? Alltså har du lika mycket i lån som den är värd? Har du någon familjemedlem som kan köpa in sig i lägenheten?

• XEmmabus

Har tidigare frågat om du skrivit under uppsägningen? Annars har inte din förklaringstiden börjat löpa ännu. Det är ovanligt att bostadsrättsföreningar själva gör uppsägningen utan det brukar Kronofogden göra. Har du satt din namnteckning på en delgivning ännu?

• XEmmabus

Om inkassobolaget ska ha hand om ärendet ska de göra en korrekt uppsägning. Det innebär att de ska lämna över en skriftlig uppsägning där det står att du har 3 veckors förklaringstid. Denna måste du ha skrivit under för att den ska gälla. Har du inte skrivit under har din förklaringstid ej börjat löpa. Det känns inte riktigt som bostadsrättsföreningen faktiskt vet hur allt går till juridiskt.

Inkasso kan inte helt sköta ärendet. Sägs du upp pga obetalda hyror ska alltid ärendet gå via Kronofogden. Skillnaden är att om inkassobolaget inte gjort en korrekt uppsägning har du 3 veckors återvinningsfrist hos Kronofogden. Hade de gjort en korrekt där du skrivit under gäller endast 10 dagars förklaringstid utan återvinningsfrist.

Men vad jag förstått är du inte helt ägare till bostadsrätten utan även dina söner är dödsbodelägare. Det innebär att faktiskt även de skall delges.

Är bouppteckningen klar och registrerad hos Skattemyndigheten?

• XEmmabus

Det är fel. Säger de upp dig pga obetalda hyror kan de aldrig sköta ärendet utan Kronofogden.

www.kronofogden.se/Avhysning.html

Jag är också orolig för att du tar hela lånet och lägger hos Bleustep som har betydligt högre ränta än vad du förmodligen har idag. Det kommer inte att hålla i längden.

Boka tid hos din vanliga bank i början av nästa vecka. Var påläst och gå dit med dina siffror. Det är alltid lättare att få hjälp öga mot öga. Se till att ha en plan på återbetalning.

• XEmmabus

Inkasso bestämmer så tillvida om de ska lämna in ärendet till Kronofogden eller ej. De kan dock inte avhysa dig pga obetalda hyror utan att ta hjälp av Kronofogden. Och korrekt uppsägning måste alltid ske med underskrift oavsett om inkassobolaget ombesörjer delgivningen eller Kronofogden.

Ring Kronofogden och be att få tala med en handläggare på Betalningsföreläggande i Visby. (De har hand om Stockholmsområdet). Du har tidigare talat med kundtjänst på Kronofogden. De är jätteduktiga och kan väldigt mycket, men när det gäller specifika lite mer avancerade frågor ska du prata med en erfaren handläggare på rätt avdelning.

• XEmmabus

Har du inte fått besked från Kronofogden att det är 3 veckor från delgivningen? Du är inte delgiven och därav har du ingen tid som löper just nu.

Har du ringt till din nuvarande bank ännu och beställt tid?

• XEmmabus

Ursäkta om jag låter snurrig. Men du har väl inte fått något föreläggande ifrån Kronofogden?

Det hela styrs inte av att bostadsrättsföreningen/inkasso ANSER att du är delgiven utan om du är det eller inte. Man KAN vara delgiven utan att ha skrivit under, men då ska du varit aviserad vid 3 tillfällen (alltså besök vid lägenheten utan att du öppnat dörren och de lämnat papper om att de sökt dig). Detta ska i så fall vara gjort utav en auktoriserad delgivare och det ska ha framgått av papper som de lämnat.

• XEmmabus

Kronofogden kan endast bedöma om uppsägningen är korrekt gjord när de får in alla handlingar. Så som du har beskrivit det kommer du att få 3 veckors förklaringstid. I alla fall har du alltid 10 dagar på dig att bestrida om du anser att någonting är felaktigt.

Går dina barn fortfarande i gymnasiet?

Svar på tråden Akut Hjälp! Mina barn och jag är på väg att bli hemlösa.