Höggravid och rädd för att bli mamma
Jag är 31 år och går i princip och väntar på att förlossningen ska börja med mitt första barn. Jag har alltid velat ha barn, älskat att vara omkring barn men också tyckt att det har varit skönt att lämna tillbaka dem såsmåningom, samtidigt som jag har längtat efter det känslomässiga bandet som man har till sitt eget barn. Barnet är planerat, och jag längtade efter att bli gravid trots att jag aldrig haft någon starkare barnlängtan.
Ju längre graviditeten har gått, desto nervösare har jag blivit över framtiden. Ska jag verkligen ansvara för ett annat liv tillsammans med min sambo? Tänk om jag inte får någon vidare modersinstinkt och inte älskar barnet ordentligt? Tänk om jag inte blir en bra mamma, som ångrar att hon fått barn och bara saknar att få tänka på sig själv och få sova hur länge hon vill, och kunna ligga i soffan och slappa istället för att underhålla ett barn? Tänk om det inte är meningen att jag ska bli mamma egentligen, utan att jag mest tänkt att man ska ha barn och därför kört på?
Dessa känslorna blandar sig med glädjen och kärleken till barnet, och jag vet inte vad jag känner mer än att jag är RÄDD. Jag försöker intala mig själv att det är normalt för ett kontrollfreak som mig att vara rädd och nervös för en otroligt stor förändring i mitt liv, men jag lyckas inte övertala mig själv. Känns som om alla andra höggravida är 100% lyckliga och bara längtar efter bebisen.
Är mina känslor på något sätt normala eller är jag lika ensam som jag känner mig?