• Beya

Rädd för att inte hinna få EDA

Jag är gravid i v 21 och börjar få riktig ångest inför förlossningen. Man hör ju hur fort det brukar gå med barn nummer 2. Så fort att man antagligen inte hinner få EDA vilket jag tycker låter mycket skrämmande.

Eller har jag fel? vad är er erfarenhet, har ni fått EDA vid andra födelsen?

• Svar på tråden Rädd för att inte hinna få EDA
  • Beya
    EmeliaKarolina skrev 2015-07-27 20:42:12 följande:

När jag födde mitt andra barn i maj i år (1a född juni 2014) så var jag precis som du rädd att inte hinna med EDA. Men tänkte inte så mycket på det då vi kom in på förlossningen kl 5:00 efter inte så onda värkar sen 2:00.
    Bm kollade hur öppen jag var och kunde konstatera 9cm!!!
    Fick panik först då BM konstaterade att jag med all säkerhet inte hinner EDA men hon lugnade mig och det gick hur bra som helst utan EDA och vi hade istället lustgas. kl 6:00 såg han dagens ljus:)
    Stort lycka till och hoppas allt går bra då det är dags :)

Åh tack så mycket :) det var ett lugnade svar:) vad skönt att det gick så bra för dig ändå
  • Beya

Tack för att ni delar med er av era upplevelser!:)

• Beya
    oldy skrev 2015-07-28 21:21:06 följande:

1:a förlossningen tog cirka 9 timmar från etablerade värkar. Fick EDA och det var sååå skönt! :)

Väntar nu 2:an, är i vecka 27 och funderar precis som du lite över hur nästa förlossning ska gå. Jag är inställd på att det säkert tar lite tid igen, och att jag hinner få EDA, men det vet man ju aldrig..

Vet ju att du fått nu oldy:) hur kändes det?
  • Beya
    oldy skrev 2015-10-20 15:56:46 följande:
    Hann inte få min kära EDA, haha!

Sattes igång kl 10, etablerade värkar kl 12. Bad om EDA men BM tyckte det var för tidigt. Kl 14 hörde hon hur jag lät och ville kolla läget; öppen 10 cm!! 14.10 börjar jag krysta och 14.28 föds lillebror. <3

Det var intensivt och inte lång vila mellan värkarna, men jag fick aldrig panik och jag är jättenöjd med denna förlossningen. Hade stor nytta av profylax. Hann knappt få lustgas heller, haha! ;)
    Oj då det var snabbt! Bra jobbat av dig:) min bm har sagt att de också kan lägga en spinalbedövning som går snabbt att lägga så den hoppas jag få. Men man vet ju aldrig hur en förlossning går så det går ju inte att planera för mycket ändå.
    Men det var iaf överkomligt ändå? Kändes smärtan som vid din första förlossningen eller det går inte att jämföra?
  • Beya
    oldy skrev 2015-10-21 22:14:27 följande:
    När har du BF?

Ja jag fixade ändå det, använde mig mycket av det jag lärde mig på profylaxkursen. Värkarna var så himla kraftiga och hade ett enormt tryck mot baken, men redan nu har jag glömt hur det kändes! ;) Utdrivningen gjorde lika ont med som utan EDA.
    Mådde mycket bättre nu efter andra fl, fixar toabesök som ingenting men blev ju heller inte sydd denna gången..
    Skönt du fått en positiv upplevelse ändå:)

Jag har Bf 10 dec så tankarna kretsar rätt mycket kring förlossningen nu och jag känner mig nervös.
  • Beya
    ninalinnea81 skrev 2015-10-21 22:33:09 följande:

Hej

Jag hann inte få Epidural (för det är det ni menar va?) vid första förlossningen men vid andra blev jag igångsatt så jag va på plats genom alla skeden och fick Epidural...

Jag märkte ingen skillnad!! Smärtmässigt alltså.

Men jag fick hemsk klåda av Epiduralen.

Vad intressant att du inte märkte någon skillnad!

Många som skriver att de inte hann få Eda, men hur kan man inte hinna det på en förlossningen som kanske ändå tar minst 4-5 timmar?
  • Beya

Ja jag köper inte riktigt det där att det inte hinner lägga ngn sorts bedövning. Det finns ju spinalbedövning också och den sprutar de bara in och den ska verka på en gång och man kan ha den under utdrivningsskedet också. Förstår det förstås om de upptäcker att det är något med barnet att det inte mår bra eller så.

• Beya
    oldy skrev 2015-10-22 20:35:31 följande:
    Känslorna pendlade endel innan förlossningen, men jag kände mig ändå rätt så lugn fast jag visste vad jag hade framför mig. Jag är så glad att det gick bra och att lillebror är frisk, resten spelar ingen roll just nu. <3
    Hur var din förra förlossning?
    Ja det förstår jag och det har du helt rätt i.

Min förra förlossning var väldigt långdragen och smärtsam. Kommer speciellt ihåg vissa stunder som var ett rent helvete. Det är väl därför jag är nervös nu att man ska uppleva det igen.
  • Beya
    oldy skrev 2015-10-23 12:02:18 följande:
    Min förra tog också lång tid och det var jobbigt att möta smärtan när man var så matt.
    Denna gången var allt mycket enklare eftersom det gick så snabbt. Det kommer gå bra för dig med, 2:an ska ju vara lättare säger de. :)
    Tack
  • Beya

Tack för ni frågar :)
    Ja nu är hon äntligen här och allt gick bra:) hann inte få Epidural men spinalbedövning och det var en sådan lättnad att få den! Gjorde ju ändå sjukt ont och det var väldigt intensivt men jag är ändå nöjd:)

• Beya
    Valkyria75 skrev 2015-12-23 23:09:46 följande:
    Så skönt :) grattis!

Jag läste din tråd för några månader sedan och tänkte att det nog var bäst att jag lät bli att kommentera... Jag hann nämligen aldrig få Eda under min andra förlossning. Och jag tyckte det var fruktansvärt. Var helt övertygad om att jag inte skulle klara av det och hade allmän ångest. Jättehemskt tyckte jag det var. Och nu känner jag mig bara glad över att vi bestämt oss för att inte ha fler barn... :)

Men återigen, grattis till dig och din familj!!
    Åh tack för du inte skrev det då!
    Fy känner för dig kan tänka mig smärtan för den var för djävlig innan spinalbedövning o den var ju stark även med.

Känner precis som dig, så glad o lättad att man slipper vara med om det igen:)
  • Beya
    oldy skrev 2015-12-25 04:05:46 följande:
    Stort grattis! <3
    Tack :))
  • Beya
    gbgumman skrev 2015-12-25 11:22:42 följande:
    Men du är man inne på förlossningen i 9 min så hinner man inte ens dricka ett glas vatten.
    Nej såklart.
    Men eftersom jag var extra rädd för att inte hinna få så åkte vi in i "god tid" och personalen visste hur viktigt det var för mig.

Klart det kan bli så att man inte hinner ändå, en förlossning är ju inte den andre lik:)
Svar på tråden Rädd för att inte hinna få EDA