• Anonym (Otroligt)

Socialen föreslog abort i 8 månaden

En gammal väninna till mig hade mycket problem med en viss man när hon var yngre. Det var allvarliga hot m.m och mannen var väldigt otäck vilket socialen visste och förstod. Nu till saken så visste kvinnan inte vad hon skulle göra med barnet. Hon var rädd för barnets fader m.m. Då erbjuder socialen henne ttillstånd till en sen abort i 8e månaden som hon var i. Hon tackade nu nej men hur kan socialen göra på det här viset? Det var nu kanske 20 år sedan.

• Svar på tråden Socialen föreslog abort i 8 månaden
  • Anonym (LV)

Den första lagen om abort i Sverige kom redan 1938. Denna abortlag innebar att lagliga aborter kunde utföras efter att ett särskilt tillstånd utfärdats av dåvarande Medicinalstyrelsen eller utifrån ett tvåläkarintyg. Den abortlag vi har idag infördes 1975 och innebär i huvudsak att det är fri rätt till abort.

Abortlagen säger i stora drag följande:

Kvinnan har i Sverige rätt till abort till och med graviditetsvecka 18. Efter detta tillåts abort enligt abortlagen bara om det finns speciella skäl eller om barnet är gravt skadat.
  • Anonym (Malin Svensson)
    Anonym (Soc.) skrev 2015-07-28 18:25:10 följande:

20 år sedan är alldeles nyss. Jag jobbade då, och fortfarande så hade vi på socialtjänsten inget att göra med beviljande av abort. Möjligtvis förväxlar hon socialtjänsten med socialstyrelsen. Men att bevilja abort i 8 månaden har aldrig gjorts i sverige. Någonsin. Inte en enda gång. Punkt.

Din väninna tänjer rejält på sanningen.

Jo man kan få avbryta graviditeten senare än v22. I vissa unika fall upptäcker man missbildningar man inte sett på ultraljudet och då kan man få avbryta graviditeten när man upptäcker defekten och om barnet absolut aldrig kommer klara ett liv utanför livmodern. Jag har fått göra det då min dotters hjärna var så pass defekt så den skulle inte kunna styra de viktigaste funktionerna i kroppen så som andningen. Jag fick avbryta graviditeten i början på v 29. Detta upptäcktes när jag började läcka fostervatten i slutet på v 27. Hade inte varit humant att tvingas gå de sista 13 veckorna med vetskapen att hon ändå skulle dö
  • Anonym (LV)

Ts skriver inte att barnet var sjuk utan påstår att modern skulle få göra det för att modern hade problem med barnets fader. Låter inte seriöst

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Malin Svensson) skrev 2015-07-28 18:58:52 följande:

Jo man kan få avbryta graviditeten senare än v22. I vissa unika fall upptäcker man missbildningar man inte sett på ultraljudet och då kan man få avbryta graviditeten när man upptäcker defekten och om barnet absolut aldrig kommer klara ett liv utanför livmodern. Jag har fått göra det då min dotters hjärna var så pass defekt så den skulle inte kunna styra de viktigaste funktionerna i kroppen så som andningen. Jag fick avbryta graviditeten i början på v 29. Detta upptäcktes när jag började läcka fostervatten i slutet på v 27. Hade inte varit humant att tvingas gå de sista 13 veckorna med vetskapen att hon ändå skulle dö

Avbryta kan man göra hur sent som helst, det är dock inte samma sak som abort. Om man skulle välja att avbryta graviditeten i 8 månaden för att moderns liv var i fara skulle man också rädda barnet (om möjligt) Om ditt barn saknade förutsättning för att leva pga saknad eller kraftigt defekt hjärna så fanns heller inget liv att rädda, då överlevnad utanför livmodern var omöjligt.

JAg upprepar. Abort i 8 månaden har aldrig någonsin beviljats i sverige.
  • solstråle1223

I åttonde månaden. Det skulle vara tjänstefel så det skriker om det. Vi är neutrala inom soc. Och får inte uttala oss även om vi skulle tycka pappan är olämplig. Man kan ansöka till Socialstyrelsen till att göra sen abort. Men vi skulle aldrig föreslå det...

• Anonym (Tror)

Tror ts blandar ihop socialtjänsten och Socialstyrelsen. Kan man göra det är man säkert även kapabel till att missförstå annat man får höra.

• Anonym (harald)
    Anonym (Soc.) skrev 2015-07-28 18:25:10 följande:

20 år sedan är alldeles nyss. Jag jobbade då, och fortfarande så hade vi på socialtjänsten inget att göra med beviljande av abort. Möjligtvis förväxlar hon socialtjänsten med socialstyrelsen. Men att bevilja abort i 8 månaden har aldrig gjorts i sverige. Någonsin. Inte en enda gång. Punkt.

Din väninna tänjer rejält på sanningen.

Det finns iofs socialtjänst personer som har sitt sätt att vara. Själv råkade jag ut för en av dina kollegor i landet. Tyvärr för henne så var diktafonen igång och det var långt ut över ramen för hennes yrkesutövning. Förövrigt arbetar inte den där socialtanten mer i den regin. Det blev helt enkelt ett jäkla liv i bygget.

Jag får nog ändå säga att trots den upplevelsen så har jag haft med socialtjänsten att göra ett flertal gånger efter åt. Så min samlade erfarenhet får mer än väl godkänt. Ett tag hade jag nästan VIP kort på socialtjänsten.

Med det vill jag ha sagt att det är inte omöjligt att en socialtant har sagt något knäppt. Men det är ändå 20 år sedan. 20 år sedan hade man knappt fjun på bringan och två barn. haha man ska ju för fanken bli moffar och känner ibland att käppen med ringklocka närmar sig. 
    20 års gamla synder får man fan släppa och inte trampa i historia.

Men det är klart att sitter det en gravid kvinna i 8 månaden och får höra nåt om att hon borde gjort abort istället. Vilket är lätt att vara efterklok. Så med 20 års tid kan det lätt bli förändringar i historien. Lite som att leka sladdret går i byn.

Men det är som sitta här på forumet och säga till en kvinna, va fan skaffade du barn med honom för. Fattar du väl att det skulle bli skit. Lätt att säga, men inte direkt stödjande

PS
    När jag skriver socialtant så menar jag också de män som arbetar inom socialtjänsten. Det finns alltid nåt ruttet ägg i alla yrken och socialtjänsten är inget undantag. 
    Socialtjänsten är inte perfekt på långa vägar, men 99,999% gör så gott de kan och utifrån den situation de befinner sig i.
    Jäkla tur att nån vill arbeta med det. 

Så lite ris och mest ros, är min uppfattning
    DS
  • Anonym (Malin Svensson)
    Anonym (Soc.) skrev 2015-07-28 19:12:41 följande:
    Avbryta kan man göra hur sent som helst, det är dock inte samma sak som abort. Om man skulle välja att avbryta graviditeten i 8 månaden för att moderns liv var i fara skulle man också rädda barnet (om möjligt) Om ditt barn saknade förutsättning för att leva pga saknad eller kraftigt defekt hjärna så fanns heller inget liv att rädda, då överlevnad utanför livmodern var omöjligt.

JAg upprepar. Abort i 8 månaden har aldrig någonsin beviljats i sverige.
    Självklart har du rätt!
    Man aborterar ju inte friska barn utan svårt sjuka livsodugliga barn för att lindra lidandet för modern även om det är ett livslångt lidande att tvingas föda sitt barn i sjunde månaden och inte få se barnet växa upp.
    Förlåt, jag tänker inte alltid helt klart.
  • Virriga Vera
    Anonym (Otroligt) skrev 2015-07-28 10:34:36 följande:
    Jag minns inte riktigt men det var chef som har rätt att ge tillstånd för sena aborter, ej så sena dock. Sa att dom skriver på så att hon kan göra abort. Och han visste mycket väl i vilken månad hon var i. Jag vet att det låter helt sjukt men jag kan inte göra annat än att tro henne då hon är en mycket trovärdig person. Jag ska höra efter mer exakt hävad som sas. Är det inte socialstyrelsen som ger tillstånd om abort?

Sen är det klart att man blir mörkrädd när uppsatta personer föreslår "mord" , för det är det. Vad är det då mer som försiggår som allmänheten aldrig får veta
    Jo, det är socialstyrelsen som ger tillåtelse, men du påstår ju att det är socialen som gav sin tillåtelse och det är ju inte samma sak.
  • gaptoothbitch

Nej. Det är en av de få kloka sakerna som socialen föreslagit.

Varför vill hon ha barn med en förbrytare? Och varför tänker hon inte på barnet? Hur kommer hen må av att få växa upp och behöva berätta att hen inte känner till sin farsa eller att farsan är våldsam...etc?

Nej stackars barn. Socialen gjorde rätt.

Vet man heller inte vad man skall göra med barnet så är man inte en mogen mamma. 

Svar på tråden Socialen föreslog abort i 8 månaden