Anonym (Otroligt) skrev 2015-07-27 22:20:02 följande:
En gammal väninna till mig hade mycket problem med en viss man när hon var yngre. Det var allvarliga hot m.m och mannen var väldigt otäck vilket socialen visste och förstod. Nu till saken så visste kvinnan inte vad hon skulle göra med barnet. Hon var rädd för barnets fader m.m. Då erbjuder socialen henne ttillstånd till en sen abort i 8e månaden som hon var i. Hon tackade nu nej men hur kan socialen göra på det här viset? Det var nu kanske 20 år sedan.
För det första min son är 28år.
1987, som är min sons födelseår,så var det inte tillåtet att göra aborter i 8månaden.
Och NEJ socialtanter kan inte "erbjuda" aborter alls.
De kunde de inte 1987 och det kunde de inte ens 1948 då min mor var född, eller 1935 (då vi fick första abortlagen) eller 1995 heller och inte i dag anno 2015 heller.
Abortlagarna har sett i stort sett likadana ut sedan 1974. Och övre gränsen har legat på v22 och det KRÄVS socialstyrelsens godkännande mellan v18 och v22.
Så det finns TRE möjliga sannolikheter.
* Din väninna råkade ut för en sostant (kvinna som jobbar på socialtjänsten) som var rent elak och sa det för att såra din väninna genom att sitta och direkt ljuga för henne.
* Din väninna är kanske en ren mytoman..
* Du blandar ihop socialstyrelsen med socialtjänsten..
Dessutom så får man inte träffa en handläggare från socialstyrelsen. Utan man skickar in ansökan skriftligt och får svar skriftligt.