• Anonym (Otroligt)

Socialen föreslog abort i 8 månaden

En gammal väninna till mig hade mycket problem med en viss man när hon var yngre. Det var allvarliga hot m.m och mannen var väldigt otäck vilket socialen visste och förstod. Nu till saken så visste kvinnan inte vad hon skulle göra med barnet. Hon var rädd för barnets fader m.m. Då erbjuder socialen henne ttillstånd till en sen abort i 8e månaden som hon var i. Hon tackade nu nej men hur kan socialen göra på det här viset? Det var nu kanske 20 år sedan.

• Svar på tråden Socialen föreslog abort i 8 månaden
  • Anonym (Skitsnack)

Är du dum på riktigt? Menar du att man ska gå och ha ihjäl alla barn med olämpliga föräldrar?! Det handlar om ett livsdugligt, i stort sett fullgånget barn.

(Nu är det ju uppenbart för var och en med normalbegåvning att det inte gått till på sättet som ts tror, men ändå.)

t

gaptoothbitch skrev 2015-07-29 06:11:53 följande:

Nej. Det är en av de få kloka sakerna som socialen föreslagit.

Varför vill hon ha barn med en förbrytare? Och varför tänker hon inte på barnet? Hur kommer hen må av att få växa upp och behöva berätta att hen inte känner till sin farsa eller att farsan är våldsam...etc?

Nej stackars barn. Socialen gjorde rätt.

Vet man heller inte vad man skall göra med barnet så är man inte en mogen mamma. 

• Anonym (Ljuger!!!)

Din väninna ljuger. Det är inte ens lagligt att göra abort så sent i Sverige. I Kina kanske det är ok men det är sjukt vidrigt oavsett då ett barn i 8mån är färdig för livet utanför. Mao är det mord isåfall. Min dotter är född i v 36+0 mao månad 8 och hon var en färdig bebis.

• Anonym (Oj)
    Anonym (LV) skrev 2015-07-28 18:37:16 följande:

Den första lagen om abort i Sverige kom redan 1938. Denna abortlag innebar att lagliga aborter kunde utföras efter att ett särskilt tillstånd utfärdats av dåvarande Medicinalstyrelsen eller utifrån ett tvåläkarintyg. Den abortlag vi har idag infördes 1975 och innebär i huvudsak att det är fri rätt till abort.

Abortlagen säger i stora drag följande:

Kvinnan har i Sverige rätt till abort till och med graviditetsvecka 18. Efter detta tillåts abort enligt abortlagen bara om det finns speciella skäl eller om barnet är gravt skadat.
    Fy fan så hemskt. Veckorna är helt off, vecka 18 och upp till 5 hemskt

Sverige borde göra som Finland!
  • Johan70

Om graviditeten har gått så långt är det väl bättre att föda barnet och sedan adoptera bort det.

• Haskel

Det är som sagt Socialstyrelsen som beslutar om sen abort, INTE Socialen.

Socialstyrelsen får inte heller ensamt besluta om sen abort, utan först tillsammans med läkarintyg.

Efter v 24 är det närapå inte möjligt att få beviljad abort pga ekonomiska eller "egoistiska" skäl. Då krävs som regel medicinska skäl. Endera att barnet är sjukt eller att graviditeten hotar mammans liv/hälsa.

Efter v.28 är det mer eller mindre totalstopp. Om mammans liv eller hälsa hotas då, kan man tvingas avbryta graviditeten. Men då med försök att rädda barnet.

Abort efter v.29 tillåts ENBART om barnet är så kraftigt missbildat att liv utan livsuppehållande apparater krävs, inte är möjligt.

Idioter finns dock inom alla yrkeskategorier. Det kan alltså teoretiskt sett ha varit en "idiot" på Soc, som trott att hon/han/de beslutat om sådana saker. Även trott att abort var möjligt ända fram BF.
    Lögnare finns också, vilket TS vän teoretiskt sett kan vara.
    Missuppfattningar är också vanliga. TS vän kan ha missuppfattat något personen på Soc. sa. TS kan ha missuppfattat vad vännen sa.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Otroligt) skrev 2015-07-28 10:34:36 följande:
    Jag minns inte riktigt men det var chef som har rätt att ge tillstånd för sena aborter, ej så sena dock. Sa att dom skriver på så att hon kan göra abort. Och han visste mycket väl i vilken månad hon var i. Jag vet att det låter helt sjukt men jag kan inte göra annat än att tro henne då hon är en mycket trovärdig person. Jag ska höra efter mer exakt hävad som sas. Är det inte socialstyrelsen som ger tillstånd om abort?
    Sen är det klart att man blir mörkrädd när uppsatta personer föreslår "mord" , för det är det. Vad är det då mer som försiggår som allmänheten aldrig får veta
    Beviljande av sena aborter görs av socialstyrelsen och det är läkare som ansöker om detta sena abort har aldrig beviljats i 8:e månaden däremot händer det att en förlossning startas tidigare om det finns medicinska orsaker hos foster eller mamman vid exempelvis dålig tillväx,t havandeskapsförgiftning, cancer som måste behandlas för att inte sprida sig.
  • Anonym (Förbryllad)

Mata inte trollet...

• Anonym (Lisa)

Menar ni att man får göra abort efter v 21 av särskilda skäl,foster skadad?

• Anonym (anonym)
    Anonym (Lisa) skrev 2015-07-29 15:02:47 följande:
    Det vet väl alla att det man ansöker till socialstyrelsen om abort senare än den gräns som är satt för fri abort för varför skulle någon genom behöva slutföra en graviditet där det finns svåra fosterskador som inte är förenligt med liv eller ett mycket kort liv under intensivvård.
  • vampyria2

Inte en chans i helvetet att det har skett din vännina ljuger om hon påstår det.

Jag har själv barn som är 23 år och vet vilka regler som gällde då.
    De regler som gäller vid abort gällde då också och efter som fostret har blivit ett barn vid åtta månader och troligtvis överlever utan för kroppen så finns det inte att hon skulle ha kunnat få en abort i den månaden, oavsett vilka tillstånd socialsekreteraren påstås kunna ha fixat.

• Anonym (Otroligt)

Himmel! Det vet väl jag också att det inte är lagligt. Kanske var styrelsen. En sjuk jäkla chef iallafall. Ska som sagt återkomma så fort jag vet mer. En del borde inte få jobba med människor

• Anonym (Förbryllad)
    Anonym (Otroligt) skrev 2015-07-29 16:58:06 följande:

Himmel! Det vet väl jag också att det inte är lagligt. Kanske var styrelsen. En sjuk jäkla chef iallafall. Ska som sagt återkomma så fort jag vet mer. En del borde inte få jobba med människor

Men du tror alltså på detta själv? Helt sanslöst. Ingen som gör en sanity check här???
  • Drottningen70
    Anonym (Otroligt) skrev 2015-07-29 16:58:06 följande:

Men snälla människa har du inte sett ljuset ännu? Din väninna ljuger eller har vanföreställningar. De bästa mytomanerna är de som framstår som trovärdiga.
  • skudde

med risk för att mata trollen. 

Det kan ju hända att socialarbetaren din väninna träffade var sociopat och bara diktade ihop allt för att plåga din väninna.  dvs. din väninna ljuger inte, men har blivit lurad.

• EnAnonumius
    Anonym (Otroligt) skrev 2015-07-27 22:20:02 följande:
    En gammal väninna till mig hade mycket problem med en viss man när hon var yngre. Det var allvarliga hot m.m och mannen var väldigt otäck vilket socialen visste och förstod. Nu till saken så visste kvinnan inte vad hon skulle göra med barnet. Hon var rädd för barnets fader m.m. Då erbjuder socialen henne ttillstånd till en sen abort i 8e månaden som hon var i. Hon tackade nu nej men hur kan socialen göra på det här viset? Det var nu kanske 20 år sedan.
    För det första min son är 28år.
    1987, som är min sons födelseår,så var det inte tillåtet att göra aborter i 8månaden.
    Och NEJ socialtanter kan inte "erbjuda" aborter alls.
    De kunde de inte 1987 och det kunde de inte ens 1948 då min mor var född, eller 1935 (då vi fick första abortlagen) eller 1995 heller och inte i dag anno 2015 heller.

Abortlagarna har sett i stort sett likadana ut sedan 1974. Och övre gränsen har legat på v22 och det KRÄVS socialstyrelsens godkännande mellan v18 och v22.

Så det finns TRE möjliga sannolikheter.

* Din väninna råkade ut för en sostant (kvinna som jobbar på socialtjänsten) som var rent elak och sa det för att såra din väninna genom att sitta och direkt ljuga för henne.
    * Din väninna är kanske en ren mytoman..
    * Du blandar ihop socialstyrelsen med socialtjänsten..

Dessutom så får man inte träffa en handläggare från socialstyrelsen. Utan man skickar in ansökan skriftligt och får svar skriftligt.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Malin Svensson)
    Anonym (Lisa) skrev 2015-07-29 15:02:47 följande:

Skadan ska vara av en sådan art att barnet inte överlever utanför livmodern. Kan man operera skadan så får man inte avbryta.
    Och det är inget trevligt att behövs gå igenom. Hela mitt liv är förstört. Vet inte om jag vågar bli gravid igen någonsin. Jag vill ha barn men jag litar inte på att läkaren gör rätt på rutinultraljudet. När vi gjorde det så missade läkaren att kolla noga på hjärnan. En barnmorska kom in och störde och då blev han distraherad och kom väl av sig och trodde han hade kollat klart. Tyvärr växte inte hon som hon skulle och vi fick ett tillväxt ultraljud och då upptäckte de felet i slutet på v 27. Hade jag vetat det i v 18 hade jag sluppit gå ytterligare nio veckor och jag hade sluppit föda fram ett så pass stort barn. Detta har varit tortyr för mig och även om läkaren som gjorde ultraljudet i v 18 är anmäld så fick han ingen varning. Mitt psyke är förstört. Alla säger ryck upp dig, du kan skaffa en ny. Men allt spelas upp i mitt huvud och min fina perfekta dotter som vi fick ha hos oss i två dygn fast hon var död såg helt frisk ut på utsidan. Förlåt jag borde inte skriva. Känner mig så trasig och folk måste förstå hur hemskt det är att tvingas avbryta en graviditet.
  • gaptoothbitch
    Anonym (Skitsnack) skrev 2015-07-29 08:34:06 följande:

Är du dum på riktigt? Menar du att man ska gå och ha ihjäl alla barn med olämpliga föräldrar?! Det handlar om ett livsdugligt, i stort sett fullgånget barn.

(Nu är det ju uppenbart för var och en med normalbegåvning att det inte gått till på sättet som ts tror, men ändå.)

t

Haha, nej, är du själv dum på riktigt? Vart har jag påstått att man skall ha ihjäl alla barn med olämpliga föräldrar? Ingenstans! :)

Visst kan barnet vara hur livsdugligt som helst, men man måste väga samman olika faktorer. Och när jag väl gör det, så tycker jag att Soc gjorde rätt, då barnets uppväxt nog inte kommer båda gott i mina ögon. :)
  • Anonym (Skitsnack)

Mina barn föddes i ungefär samma ålder, jag tycker det är otroligt stötande att någon ens kan föreslå mord (vilket det per definition skulle vara) på barn oavsett föräldrar. Då får man väl ordna med uppväxten på annat sätt i så fall. Det är tur att du verkar vara rätt ensam om dina åsikter i alla fall.

gaptoothbitch skrev 2015-07-30 00:36:17 följande:

Haha, nej, är du själv dum på riktigt? Vart har jag påstått att man skall ha ihjäl alla barn med olämpliga föräldrar? Ingenstans! :)

Visst kan barnet vara hur livsdugligt som helst, men man måste väga samman olika faktorer. Och när jag väl gör det, så tycker jag att Soc gjorde rätt, då barnets uppväxt nog inte kommer båda gott i mina ögon. :)

• Zuzanne

Rätt tänkt av socialen! Barnets bästa är att beakta och med en så våldsam fader är det bättre att barnet helt slipper födas.

• Anonym (Skitsnack)

Men Zuzanne, hur kan du tro att barnet inte skulle behöva födas?! Vart skulle det ta vägen menar du? Och på vilket sätt skulle man sedan ha ihjäl det? För det skulle ju överleva även om det föddes i 8:e månaden! Dessutom skulle ju de som försökte sig på detta hamna i fängelse för mord men det är ju ett sidospår.

Svar på tråden Socialen föreslog abort i 8 månaden