Rataxes skrev 2015-07-31 20:03:29 följande:
Kriminella, psykiskt sjuka, extremister och fundamentalister har inga problem att få tag på vapen som det är idag... Har du bott under en sten det senaste året?
Jag förutsätter att försvaret har som krav att man skall ha de språkliga förutsättningarna för att ta till sig en adekvat vapenutbildning samt att de har som krav att man ska förstå varandra och hoppas innerligen att du också tycker likadant.
Det är sant att kriminella, psykiskt sjuka, extremister och fundamentalister idag kan komma över illegala vapen men om Sverige slopade sina relativt sett restriktiva vapenlagar skulle det bli både enklare och billigare för dessa grupper att komma över vapen och det är INTE en utveckling som jag vill se.
Försvaret har inträdesprov till utbildningarna och självklart ska bara de som har förutsättningar för att klara uppgiften släppas igenom men försvarets test är utvecklat för svenskfödda män för 25 år sedan och det finns nu misstanke om att provet innehåller delar som gör det svårare för dem som inte är födda i Sverige att klara av provet. Jag tycker att det är positivt att försvaret undersöker om det finns delar i provet som kan behöva utvecklas.