• AlexandraR

När började era barn sova i eget rum?

Som rubriken lyder, när började er bebis / ert barn sova i sitt eget rum?

• Svar på tråden När började era barn sova i eget rum?
  • lövet2

Våra barn har bott tillsammans med syskon de första åren, så ingen av dem har haft eget rum före 5 års ålder. Däremot har de flyttat ut ur sovrummet vid ca 1 år (utom den äldsta, som väntade in ett småsyskon att dela med).

• Anonym (mra)

4,5 år när h börja sova i sitt rum. Vi sam sov till h var 6 månader sen sov h i spjälsäng  till 2 bredvid oss sen fick h en växa säng som sov hela nätterna och h bestämde själv när vi skulle flytta sängen till h rum och då blev de 4,5 år. Har funka bra för oss vi har sluppit en massa uppvak och spring på nätterna. 

• Anonym (lugnsömn)

Barn 1: När hon var tio dagar och började acceptera napp. Då sov hon gott i egen säng i rummet bredvid vårt.

Barn 2: Vid ca tre månade.

• Grävling 75

6-7 månader. De sov själva i spjälsäng i vårt rum innan. Att flytta dem till eget rum var bara positivt för både dem och oss eftersom alla sov bättre.

• isolande

Båda var ca 8 mån, lillebror flyttade in till storasyster så han fick inget eget rum dock. Båda har sovit i spjälsäng från dag 3 typ.

• Anonym (Tveksam)

Jag har själv en bebis som fortfarande sover inne hos oss föräldrar så den här frågan är intressant.

1. Ni vars bebisar var under 12 mån, är ni inte oroliga för psd?? Jag måste kontrollera att hon andas innan jag kan sova lugnt.

2. Jag vaknar också vid ljud av henne och kan ta upp och natta om innan hon hinner bli ledsen och skriker. Jag gissar att ni som har bebisen i ett eget rum vaknar först när den skriker? Är det inte lite för sent i onödan, då är bebisen ju redan rädd, ledsen och ensam?

• Grävling 75

1. Jag har alltid kollat barnen innan jag själv somnat och gör det fortfarande. Varför skulle risken för PSD vara större om de sover i eget rum? Man kan ju inte kolla dem hela natten.

2. Jag vaknar alltid och har alltid vaknat vid minsta pip från barnen. Det tar mig max 15 sekunder att ta mig till deras rum, så den tiden gör väl ingen större skillnad.

• Emmask
    Anonym (Tveksam) skrev 2015-07-31 22:27:08 följande:

Jag har själv en bebis som fortfarande sover inne hos oss föräldrar så den här frågan är intressant.

1. Ni vars bebisar var under 12 mån, är ni inte oroliga för psd?? Jag måste kontrollera att hon andas innan jag kan sova lugnt.

2. Jag vaknar också vid ljud av henne och kan ta upp och natta om innan hon hinner bli ledsen och skriker. Jag gissar att ni som har bebisen i ett eget rum vaknar först när den skriker? Är det inte lite för sent i onödan, då är bebisen ju redan rädd, ledsen och ensam?

Vi vaknar inte av vanligt sömngnäll, som vi gjorde tidigare, utan bara av skrik. 95/100 gånger är det nappen hon vill åt och då stoppar vi in den så somnar hon om. Hon hinner inte vakna. Vi har dörrarna på glänt, hall emellan.
Svar på tråden När började era barn sova i eget rum?