• Gulia84

Blivit gravid, jobbar 75%, gå upp till 100% för att få högre föräldrapenning?

Jag har en 100%-tjänst i botten men jobbar nu 75 för att ha mer tid med min 3-åring.

Satt och surfade runt lite och läste om föräldrapenning och fick till min fasa läsa att det inte hjälper att gå upp till heltid för att de första 180 dagarna baseras på vad jag jobbat de senaste 240 dagarna. Stämmer detta?

Hur ska man kunna planera att börja jobba i "tid" för att maxa sin föräldrapenning? Verkar inte så kul det här känner jag nu. Ska jag behöva ta ut fler dagar för att få det att gå runt och sätta lillen på dagis vid 1 år? Hua......

• Svar på tråden Blivit gravid, jobbar 75%, gå upp till 100% för att få högre föräldrapenning?
  • Eleonor01

Plockar du ut fp för dina 25 % så har du samma sgi som när du var hemma m den äldsta annars får du lägre sgi om du inte jobbar heltid i 6 månader som du skrev

• nnnnnnnn

Det är  ju därför som man sparar dagar som en tok under barnets första år! Så har man dagar att fylla upp med, så man inte blir utförsäkrad (= sänkt SGI).

Så fyll på med FP - så du har inkomst/FP 5 dagar per vecka.

Eller jobba heltid.

• Gulia84

Har tänkt att gå upp till heltid om min chef tillåter det. Ska få besked i veckan.
    Men hjälper det då? Kommer FP baseras på de senaste 6 månaderna när jag gått hem eller måste jag ha jobbat heltid i 8 månader för att få den högre FP:n?

Skit me.... Känns som att det kommer bli skit och pannkaka nu då.

• Seven Costanza

Du har alltid rätt att gå upp till heltid om du har en heltidstjänst i botten. Däremot bör du höra med ditt fack ifall det är så att chefen har en viss tid på sig innan hen måste erbjuda heltid eller om du har rätt att gå upp i tid direkt. Såvitt jag förstått angående din första fråga räcker det att gå upp till heltid sex månader innan BF för att höja en redan fastställd SGI. 240-dagarsregeln gäller bara när man ska få rätt till sin SGI första gången dvs inte när man redan har en SGI som man vill höja.

• Gulia84

Å jag hoppas verkligen att det är så! Vore ju väldigt retligt annars ????

Jag ska ringa facket på måndag och kolla läget hade jag tänkt. Hoppas verkligen inte han kan neka.

• Seven Costanza
    Gulia84 skrev 2015-08-01 17:39:20 följande:

Å jag hoppas verkligen att det är så! Vore ju väldigt retligt annars ????

Jag ska ringa facket på måndag och kolla läget hade jag tänkt. Hoppas verkligen inte han kan neka.

Jag tror att det är så som jag skrev, men om jag vore du hade jag ringt både facket och försäkringskassan och frågat.
  • Gulia84

Ja, jag får nog göra det faktiskt.

Svar på tråden Blivit gravid, jobbar 75%, gå upp till 100% för att få högre föräldrapenning?