• Bias

Deltidsjobb och förskola

Hej erfarna föräldrar (och förhoppningsvis en och annan förskolepedagog också)!

Vi har en snart fyraåring och en tremånaders bebis. När höstterminen börjar kommer jag och min man att börja dela föräldraledighet, och jag ska jobba 50 % på mitt vanliga arbete och några timmar i veckan med min bisyssla. Min man kommer att jobba 50 % efter schema.

Nu funderar vi som bäst på hur vi ska göra med förskola för fyraåringen. Vi ska försöka se till att våra arbeten inte överlappar så mycket som möjligt för att hålla nere hennes tider på förskolan, men 15 timmar i veckan kommer nog ändå inte att räcka. Jag har pratat med barnomsorgshandläggare på kommunen och de kan inte hjälpa mig mer än att "ni har rätt till förskola efter arbetsschema". Problemet är att jag inte har något schema, utan ofta tar möten när det behövs. Och, ska jag tillägga, tar med bebisen till mötena.

Om vi nu säger så att jag, en dag när maken jobbar efter sitt schema och det är jag som är "föräldraledig" med bebisen, behöver åka in till jobbet för två möten. Ett klockan 10.30 och ett klockan 14. Mellan mötena äter jag lunch och tar kanske en promenad med bebisen runt jobbområdet. Är det rimligt att tänka att jag kan låta stora vara på förskolan mellan 10 och 15, eller bör jag hämta upp henne mellan mötena (låter ju mer korrekt men också ganska vansinnigt, på något sätt).

Ett annat klurigt läge är det när jag ska jobba med min egna firma. Om jag planerar att lägga, säg två timmar på det under en dag när bebisen sover. Kan jag, enligt regelverket, lämna stora på förskolan i fyra timmar den dagen för att vara säker på att få ut två arbetstimmar? Bebisen är ju inte så regelbunden att han sover på klockan liksom.

Kan tillägga att det skulle handla totalt om max 20 h/vecka på förskola för stora, och anledningen till den här lösningen är att vi ska kunna ha en inte-heltid-för-alla-tillvaro så länge som möjligt.

Kloka tankar om hur vi ska lösa det?

• Svar på tråden Deltidsjobb och förskola
  • Anonym (Hallu!?)

Hon är fyra år!

Trivs hon på förskolan så ska hon vara där regelbundet för att få kontinuitet, knyta vänskapsband, lära sig hur det är att vara i grupp - ja, helt enkelt förbereda sig för skolan.

Det är taskigare mot henne att göra det så hattigt.

Även om du inte har ett exakt schema, så skriv ett till förskolan.

• Bias

Javisst! Hon trivs, och helst skulle jag förstås ha ett stadigt och regelbundet schema. Men alternativen är just nu antingen 15 h/v på regelbundna tider (eftersom vi är föräldralediga) eller mer oregelbundna tider men eventuellt fler timmar. Som jag förstått det gäller liksom antingen 15 h/v ELLER tider efter arbetsschema. Går inte att kombinera de två dvs 15 h PLUS de tider utöver det som jag behöver jobba.

Men absolut, jag kan ju skriva ett preliminärt arbetsschema som får justeras efter mina jobbmöten vecka för vecka.

Fler tankar är väldigt välkomna!

• phillipha

Kan ni inte prata med kommunen igen och berätta som det är att ni kommerbjobba oregelbundet och kan inte säkert säga i förväg hur/när utan att bäst skulle för din stora barn vara att få gå säg 9-15 varje dag och ledig fredagar. Prata även med förskolechefen för de brukar juvhelsy vilja ha kontinuitet för barnet.

• Alexi

Ts, kan du styra dina möten en del? Typ att ni har fyraåringen på förskolan mån-tors 9-15. Och ger det schemat till förskolan. Så blir det enklare för alla.

• Bias
    phillipha skrev 2015-08-02 13:51:29 följande:

Kan ni inte prata med kommunen igen och berätta som det är att ni kommerbjobba oregelbundet och kan inte säkert säga i förväg hur/när utan att bäst skulle för din stora barn vara att få gå säg 9-15 varje dag och ledig fredagar. Prata även med förskolechefen för de brukar juvhelsy vilja ha kontinuitet för barnet.

Det är en jättebra idé! Ja, fredagar kommer jag kunna vara helt ledig. Sällan viktiga saker som händer då. Ska testa idén med förskolan, se hur de ställer sig. Tror det skulle funka bra för alla.
  • Bias
    Alexi skrev 2015-08-02 13:57:59 följande:

Ts, kan du styra dina möten en del? Typ att ni har fyraåringen på förskolan mån-tors 9-15. Och ger det schemat till förskolan. Så blir det enklare för alla.

Absolut, håller med. Bra idé! Om förskolan kan acceptera det, får bolla med dem.
  • Alexi

Fast fråga inte för mycket. Säg att du kommer jobba ungefär så mycket och att du behöver fasta tider och dagar stt styra mötena till.

• Bias
    Alexi skrev 2015-08-02 15:00:09 följande:

Fast fråga inte för mycket. Säg att du kommer jobba ungefär så mycket och att du behöver fasta tider och dagar stt styra mötena till.

Ok, det kanske är smart. Mvh, mönstermedborgaren som helst är überärlig ????
  • Alexi

Fast förskolor ska man inte vara för ärlig med. Då blir de bara tvungna att säga det som måste gälla för alla och så blir det noll flexibilitet.

• sextiotalist

Det är rätt fascinerande detta med förskolor. De som arbetar där säger sig vara pedagoger och se till barnens bästa. Men de kan (vissa i varje fall) inte rubba sig två mm från principer i den stora rädslan att, vilket är den största synd en förälder kan göra, låta barnet vara på dagiset med sina kompisar någon minut mer än vad föräldern behöver för sitt arbete.

TS jag tycker du ska påvisa att du arbetar halvtid. Du har ju ditt företag där du bedriver verksamhet. Sedan kräva tider efter det

Svar på tråden Deltidsjobb och förskola