• Nayara

    C2 i engelska?

    Hej!


    Jag har gjort flera tester på internet för att se vilken nivå min engelska ligger på. Varje gång får jag reda på att jag har C2. Detta tycker jag är märkligt eftersom mitt engelska ordförråd inte är särskilt bra. Jag förstår i princip allt jag läser och hör, men har svårt att översätta de engelska orden till svenska. Det är för att jag lär mig orden med hjälp av engelska definitioner, och inte kollat upp orden på svenska. Är det en dålig sak?

    Och kan det verkligen stämma att jag har C2 i engelska om alla tester jag har gjort visar det?

  • Svar på tråden C2 i engelska?
  • Aniiee
    Tines skrev 2015-08-01 20:17:02 följande:

    Är C2 ett slags betyg, eller vad menar du?


    Jag antar att TS menar Europarådets Språkskala, där C2 är den högsta och i princip bara akademiker med språket som modersmål klarar av (jag överdriver aningens men inte mycket)

    Europarådet språkskala, C2:

    Du förstår allt slags talat språk utan svåriheter, även i högt tempo. Du kan lätt anpassa dig till lokala dialekter och variationer i språket.



      

    Du kan utan ansträngning läsa praktiskt taget allt, överallt, även abstrakta, komplicerade och ostrukturerade texter i t.ex. manualer eller litterära verk.



      

    Du deltar utan ansträngning i all slags situationer, och använder dig av både vardagliga och idiomatiska uttryck. Om du inte kan något ord, kringgår du problemet obemärkt.



      

    Du kan beskriva och argumentera i en stil anpassad till sammanhanget. Du presenterar en effektiv och logisk struktur som underlättar för lyssnaren



      

    Du skriver klar, flytande text i komplexa sammanhang och presenterar ditt ämne på ett logiskt sätt. Du kan sammanfatta och skriva översikter från avancerade källor.





    TS, om du gjort tester på nätet, särskilt om det är inofficiella sådana, så räkna med att det är "glädjebetyg", precis som med IQ-tester online, där snittet ligger på 116, vilket är en bit över det riktiga snittet.
    Though we think we witness, we're part of the scene.
Svar på tråden C2 i engelska?