• Anonym (P)

    Vilken politik växte ni upp med?

    Ja, vilka politiska åsikter är ni uppvuxna med? Och hur har det påverkat er idag/vilka sympatiserar ni med idag?


    Mina föräldrar är väldigt konservativa. Konservativa och borgliga. Fast å andra sidan är de ju nästan 40 år äldre än mig, så det är väl inte så konstigt....
    I skolan blev jag mycket hårt vänsterindoktrinerad, tyvärr...

    Nu har jag pga. ålder aldrig röstat, men jag skulle säga att jag i mångt och mycket har ganska liknande åsikter som mina föräldrar. Dock inte riktigt lika konservativ. Sympatiserar främst med Centern, men till viss del även med Moderaterna. Den hårda vänsterindoktrineringen från skolan har gjort att jag aldrig skulle kunna tänka mig att rösta röd-grön-rosa... 

  • Svar på tråden Vilken politik växte ni upp med?
  • Anonym (Betty boop)

    fast begreppet "schitzofren" inom politiken är väl inte så konstigt egentligen?

    Man röstar väl på det som är bra för ens familj här och nu oavsett färg på partiet? Det är ju så många gör. 

    Jag kan ju inte rösta för principens skull på en och samma färg för att jag är blå/gul/röd/lila och så har det alltid varit.   Det kan ju vara en politik jag verkligen inte kan stå för just vid valtillfället och något som verkligen inte gynnar mig någonstans. Varför ska jag då rösta på det? 

    tycker jag det är bra med jobbskatteavdrag, höjda bidrag,lägre invandring, bättre barnomsorg what ever så måste jag ju rösta på det som troligen kommer att genomföras till det bättre, även om det innebär att jag röstar på något jag kanske inte i vanliga fall brukar rösta på. 

  • Anonym (Borgerlig uppfostran)
    Anonym (Betty boop) skrev 2015-08-03 16:04:54 följande:

    fast begreppet "schitzofren" inom politiken är väl inte så konstigt egentligen?

    Man röstar väl på det som är bra för ens familj här och nu oavsett färg på partiet? Det är ju så många gör. 

    Jag kan ju inte rösta för principens skull på en och samma färg för att jag är blå/gul/röd/lila och så har det alltid varit.   Det kan ju vara en politik jag verkligen inte kan stå för just vid valtillfället och något som verkligen inte gynnar mig någonstans. Varför ska jag då rösta på det? 

    tycker jag det är bra med jobbskatteavdrag, höjda bidrag,lägre invandring, bättre barnomsorg what ever så måste jag ju rösta på det som troligen kommer att genomföras till det bättre, även om det innebär att jag röstar på något jag kanske inte i vanliga fall brukar rösta på. 


    Vad tycker du om sådana här åsiktstest man kan göra på olika sidor inför valen? Då kan man matchas ihop med en riksdagskandidat som kanske ligger lite längre från partilinjen. Så brukar jag göra och sedan läser jag på lite om de kandidater som verkar matcha bäst. Man ser ju till och med i vilka frågor man håller med och inte. Superbra tycker jag.
  • Anonym (Långsiktigt)
    Anonym (Betty boop) skrev 2015-08-03 16:04:54 följande:

    ... något som verkligen inte gynnar mig någonstans. Varför ska jag då rösta på det? 


    Jag röstar främst på de som jag tror har en övergripande politik som är bäst för landet, inte bara mig som enskild person. Det kan absolut finnas sakfrågor där jag inte håller med, men långsiktigheten brukar vinna över mina egna intressen som jag har för stunden.
  • Anonym (Danne)

    Farsan moderat & morsan var sosse!

    Det diskuterades mycket mycket sällan politik hemma hos oss under uppväxten. Mina föräldrar försökte heller aldrig påverka mig i någon särskild riktning som jag minns, men naturligtvis påverkas man av föräldrarnas värderingar. Det gör ju alla.

    Nu såhär i vuxen har farsan övergett moderaterna men är fortfarande borgerlig, medans mamma har lämnat socialdemokratin bakom sig och röstar nu borgerligt.

    Tror att båda röstade på FP i valet sist. Inte för att de tycker att FP är superbra, utan mer som en missnöjesyttring och kompromissbaserad röst för båda två.

  • Anonym (Danne)

    Jag tog också tidigt ställning mot socialdemokratin som gjort så mycket dåligt, eller snarare gjort en massa saker med goda intentioner men på helt fel sätt. Det har också varit ett naivt parti med en oerhörd övertro på socialdemokrati och på vad "social ingenjörskonst" kan åstadkomma.

    Jag blev tidigt borgerlig.

  • lintu

    Bägge föräldrarna var sossar under min uppväxt. Numera röstar hela familjen SD.

  • Anonym (Danne)

    Kommer aldrig att rösta på S.

    Erkänner utan omsvep att socialdemokraterna på många sätt byggt det här landet, och att de gjort mycket bra. Skulle också lätt ha röstat på S om jag levt på 30 eller 40 talet, men aldrig idag.

    Saker jag absolut inte gillar med S är bland annat miljonprogrammen, vurmandet för DDR och fegheten när det kom till att kritisera Sovjetunionen. Att de rev och förstörde var enda svensk stadskärna för att bygga fula domusvaruhus och parkeringsgarage i betong.

    Men också en massa annat.

    Att de förstörde skolan.

    Avskaffade studentexamen.

    Geijeraffären.

    IB härvan.

    Underfinansieringen av försvaret.

    Slösandet med bidrag.

    Neutralitetslarvet, och ljugandet för folket alliansfriheten och neutralitetens förträfflighet.

    Personkulten runt Palme.

    Äckligt parti!

  • Anonym (hmm)
    Anonym (Danne) skrev 2015-08-05 00:09:35 följande:

    Kommer aldrig att rösta på S.

    Erkänner utan omsvep att socialdemokraterna på många sätt byggt det här landet, och att de gjort mycket bra. Skulle också lätt ha röstat på S om jag levt på 30 eller 40 talet, men aldrig idag.

    Saker jag absolut inte gillar med S är bland annat miljonprogrammen, vurmandet för DDR och fegheten när det kom till att kritisera Sovjetunionen. Att de rev och förstörde var enda svensk stadskärna för att bygga fula domusvaruhus och parkeringsgarage i betong.

    Men också en massa annat.

    Att de förstörde skolan.

    Avskaffade studentexamen.

    Geijeraffären.

    IB härvan.

    Underfinansieringen av försvaret.

    Slösandet med bidrag.

    Neutralitetslarvet, och ljugandet för folket alliansfriheten och neutralitetens förträfflighet.

    Personkulten runt Palme.

    Äckligt parti!


    Glöm inte: 

    - tvångssteriliseringarna
    - rasbiologiska institutet
    - Vipeholmsexperimenten
    -  "Tattarinventeringarna"
    - åsiktsregisteringen av svenska kommunister

    und so weiter und so fort...

    USCH!
  • Anonym (Danne)
    Anonym (hmm) skrev 2015-08-05 00:33:53 följande:

    Glöm inte: 

    - tvångssteriliseringarna

    - rasbiologiska institutet

    - Vipeholmsexperimenten

    -  "Tattarinventeringarna"

    - åsiktsregisteringen av svenska kommunister

    und so weiter und so fort...

    USCH!


    Som sagt! Listan skulle kunna bli mycket lång, men jag tog bara upp några grejer.

    Skulle också kunna fylla på med mer och göra en hel lista. Men tack ändå..
  • thoase1

    Det diskuterades aldrig politik hemma! Men jag tror mig ändå vet vad de röstar. När jag blev vuxen fick jag rösta på vad jag ville, så jag har röstat på div partier. Men det går käpprätt åt h-vete för Sverige ändå. Gråter

  • Anonym (Sverigedemokrat)

    Växte upp med två sosseföräldrar och indoktrineringen fortsatte självklart in på sosseskolan.

    Så länge jag kan minnas har jag trots det varit väldigt skeptiskt mot vänstern och tidigt förstått de enorma logiska bristerna i deras tankesätt/politik.

    Röstar själv på moderaterna, centern och sverigedemokraterna.

  • Anonym (Caroline)

    Pappa var/är centerpartist och mamma var folkpartist. Ingen var aktiv politiker. Jag blev statsvetare och kommunpolitiker (c) så jag blev väldigt politiskt intresserad.

  • lövet2

    Jag växte upp på 70-talet. Mina föräldrar talade inte om vad de röstade på, men jag påverkades förstås från alla möjliga håll. Solidaritet, ärlighet, jämlikhet, att stå för sina åsikter, miljötänkande, att inte ge sig på den som var svagare - tja, det var väl ungefär vad som gällde.
    Jag vet fortfarande inte vad mina föräldrar röstar på, och själv har jag genom åren röstat på det parti som just då stått närmast mina egna värderingar.

  • Anonym (Giraff)

    Uppvuxen i ett sossehem under 60-70-tal.
    Röstar SD.

Svar på tråden Vilken politik växte ni upp med?