telly skrev 2015-08-07 17:27:55 följande:
Nyfiken... En fråga!
Ni vars barn inte äter så mycket godis - fick dom inte så mycket söt mat som små (bebisar)? Fick dom tex fruktpuré och sylt och saft? Undrar när behovet uppstår, om man kan låta bli att trigga sötsuget genom att undvika sött under barnets första år...?
Mina barn älskar snacks och sötsaker, men vi har lärt dem att man inte mår bra av att äta för mycket utan att allt ska vara i lagom mängd. Gäller både godis och mat. De märker ju också själva att de mår dåligt när man äter för mycket. Dottern var väldigt liten i maten när hon var yngre (precis som jag) och jag har velat undvika att koppla samman att äta mycket är att äta bra för det kan ge problem med att man äger för mycket när man väl börjar äta eftersom att man lärt sig att mycket är bra och resulterar i beröm.
Så vi har alltid pratat myclet om att lyssna på kroppen och att man måste äta mer (mat) om man är hungrig och när magen känns bra ska man sluta så man inte får ont eller börja må illa av att äta för mycket. Och det har tagits med till godisätande att de känner efter när de äter och slutar i tid för att de vill må bra i magen och slippa illamående.