Vilken är syvförälderns roll?
Jag är styvpappa till en 7-årig tjej och har varit det sedan hon var 3. Har alltid behandlat henne som mitt eget (eller försökte iaf). Hon bor hos sin pappa varannan helg, annars hos oss.
Hon känns ganska förvirrad på sistone...Hon är ganska instängd och det är svårt att få henne och prata (annat än babbel), men ibland uttryckte hon skuldkänslor för att hon "glömmer pappa" när hon är hos oss och tvärtom. Sedan sa hon ett tag att hon saknar sin pappa. Idag ville hon inte åka till sin pappa, och det var på riktigt, jag såg det och hon sa också att hon får ont i magen av ångest. Jag tror inte att någonting dåligt händer hos pappa, inte alls faktiskt, men hon är kanske lite försummad. Han är dataspelberoende har jag förstått.
Jag fick henne att åka (mamma var bortrest) för att jag sa att pappa blir jätteledsen om hon inte kommer, men jag är lite kluven...
Det är så att jag har insett att jag inte hyser samma starka känslor för henne som för min egen dotter, men jag bryr mig om henne väldigt mycket och försöker göra vad jag kan för att hon ska ha en lycklig uppväxt. Och en del av det är att uppmuntra henne att ha positiva känslor till sin pappa, utan skuldkänslor för att hon "glömmer" honom eller tycker om mig som inte är pappa också...Men hur gör jag det som bonuspappa i sådana fall när hon inte vill åka? Vad tycker ni?