willy skrev 2015-08-08 00:07:04 följande:
nej ja skulle aldrig slänga det i hennes ansikte...jag försöker egentligen skapa en illusion att jag älskar henne lika mycket...jag skulle definitivt säga så om hon frågade mig vi det här läget, för hennes skull...det hjälper definitivt att hon är ubergullig mot gemensamma dottern, äkta syskon kärlek, vilket gör mig djupt lycklig...rättvis försöker jag alltid vara, både för hennes och min dotters skull
jag tror inte att jag har gjort fel men jag är lite kluven vad min roll egenligen är...för det där tex, att jag skulle prata med hennes pappa också - nja, det tror jag inte jag skulle göra...lite avstånd vill jag ha...vi är ju ganska uppdelade...mamma komunicerar inte med pappa mer än nödvändigt, men vi behandlar varandra hyfsat bra, trevligt faktiskt...men kort och reserverat
min attityd är att jag vill gärna göra allt jag kan för att skapa en familj där hon är en fullständig medlem...med tiden har jag insett att det är bäst för henne om jag alltid pratar positivt om pappa om han kommer på tal men jag måste säga att jag känner mig inte det minsta ansvarig för att själva deras relation ska vara bra...det där är hans ansvar endast...eller tycker du annorlunda?
du och mamman kan hjälpa den relationen på traven genom att du som du gör: talar bra om pappan. jag tycker dock ni gör en sak lite galet. när din sambo/fru och du blev en familj så hade hon redan sin dotter med en annan man. så ni är idag två pappor, mamma och två barn. som alltid kommer va sammankopplad. så jag förstår inte avståndet om det inte finns bråk därmellan då.
jag är inte psykolog så ska inte stå med pekpinnar till er. men jag tror det skulle lätta upp stämningen på din styvdotter om ni bjöd med hennes pappa på saker. kanske en middag? badhusbesök (ni fäder med döttrar kanske?) för om tjejen kommit i dom tankarna att hon inte vet vilken som är hennes familj så är det bra att visa att alla är hennes familj och alla tycker om varandra.
det är bara ett tips :)