Farmor göder min son
Sommaren lider mot sitt slut och återigen är det samma visa. Min son kommer att återgå till förskolan mullig och rund medan de flesta andra ungar springer av sig några kilon över sommaren. Jag är så förbannad och frustrerad!
Normaltvis bor vi 50 mil från farmor och farfar. Men på loven bor vi en tvärgata bort då vi skaffat sommarhus i samma by. Sonen vill vara hos farmor så mycket det bara går. De senaste två somrarna har han bott mer hos dem än hos oss. Kul för deras relation. För jävligt eftersom farmor tror stenhårt på att vägen till sonens hjärta går genom magen. Samt att svärföräldrarna har konstiga matidéer.
Min femårings matrutin hos farmor är frukost vid niotiden. Mackor, yoghurt, pro viva. Vuxenportion. "Lunch" vid ett-två-tiden. Minst fem-sex smörgåsar med diverse pålägg. Potatis med kaviar, korvar m.m. Söt saft att dricka till. Eftermiddagsglass. Typ Daimstrut, sandwich eller glassbåt. Middag vid sex-tiden. Söt saft. Potatis, kött och sås. Några grönsaker. Som inte behöver ätas upp för efter varje måltid blir det efterrätt. Och den måste det finnas plats för. (Svärmor har flera gånger sagt åt sonen att inte äta upp maten utan lämna plats för efterrätt...) Oftast paj med vaniljvisp eller sås. Sonen får alltid dränka pajen med sås. Mer sås med paj. Eller en till glass. Sen kl 9 är det fika innan läggdags. Saft. Muffins, bulle eller ngt annat sött.
Knappast aldrig frukt. När det är varmt bjuds det på saft. Aldrig vatten för "det tvättar man sig i, inte dricker". Glass är en-två om dagen. Hela sommaren. I princip alltid efterrätt. Och alltid 9-fika.
Redan förra året reagerade jag och sa ifrån. Men svärmor kan inte ta konflikter. Sonen får allt han pekar på. Vilket han utnyttjar till max. Fick reda på av honom att det är en hemlighet att han ätit glass hos farmor. Inget mamma skulle få reda på.
Jag tog hjälp av BVC. Pratade med sköterskan. Fick med grafer hem där det tydligt syns dippen uppåt efter sommaren hos farmor. Pratade med henne. Påtalade risken för diabetes och övervikt. Hennes egen son, min man, är nämligen rund om magen. Vilket hon gärna påtalar. Att han ska vara försiktig med vad han stoppar i sig...(!).
Responsen i julas när vi var här var att istället för muffins till kvällsfika fick han digestive-kex. Hon tyckte det var bättre. Själv anser jag, vilket jag sagt åt henne, att sonen inte ens ska vara uppe kl 9. Han ska sova då. Och absolut inte äta något då.
Sonen vill vara hos farmor. Men jag misstänker starkt att en bidragande faktor är allt gott han får. Är han hos oss på kvällen så kan han plötsligt komma på att han ska till farmor. För de har inte fikat än. Hos oss serveras det nämligen inget 9-fika.
Det blir ju ingen bättring. Jag får alltså hålla honom hemma och förbjuda honom att vara hos farmor. Hon lyssnar inte.
Inte kan jag själv få vara roliga mamma som frångår lördagsgotteregeln och lyxar till det med glass mitt i veckan på semestern. Har hört "men jag har redan fått två hos farmor" så många gånger. Istället blir jag dumma mamma som inte har köpt lördagsgodis en enda gång under hela sommarn då han redan är spckerpumpad av farmor.
Jag är helt med på att det ska vara lite extra när man är hos farmor och mormor. Fick själv alltid läsk och kanelbulle till frukost hos gammelmormor. Men jag sov där en gång i halvåret. Max.
Inte får han springa av sig allt han blir istoppad. Så fort han springer eller stojar så han blir svettig säger hon till att han ska lugna ner sig. Det är inte bra att springa omkring och bli svettig.
Är så trött på den här konflikten. Är inte i normala fall petig med maten när det gäller barnen. Men då jag själv är tjock så är jag noga med att ge barnen en bra grund. Resten av året, hemma i stan, funkar det finfint.
Gah!