• Anonym (Desperat)

Farmor göder min son

Sommaren lider mot sitt slut och återigen är det samma visa. Min son kommer att återgå till förskolan mullig och rund medan de flesta andra ungar springer av sig några kilon över sommaren. Jag är så förbannad och frustrerad!

Normaltvis bor vi 50 mil från farmor och farfar. Men på loven bor vi en tvärgata bort då vi skaffat sommarhus i samma by. Sonen vill vara hos farmor så mycket det bara går. De senaste två somrarna har han bott mer hos dem än hos oss. Kul för deras relation. För jävligt eftersom farmor tror stenhårt på att vägen till sonens hjärta går genom magen. Samt att svärföräldrarna har konstiga matidéer.

Min femårings matrutin hos farmor är frukost vid niotiden. Mackor, yoghurt, pro viva. Vuxenportion. "Lunch" vid ett-två-tiden. Minst fem-sex smörgåsar med diverse pålägg. Potatis med kaviar, korvar m.m. Söt saft att dricka till. Eftermiddagsglass. Typ Daimstrut, sandwich eller glassbåt. Middag vid sex-tiden. Söt saft. Potatis, kött och sås. Några grönsaker. Som inte behöver ätas upp för efter varje måltid blir det efterrätt. Och den måste det finnas plats för. (Svärmor har flera gånger sagt åt sonen att inte äta upp maten utan lämna plats för efterrätt...) Oftast paj med vaniljvisp eller sås. Sonen får alltid dränka pajen med sås. Mer sås med paj. Eller en till glass. Sen kl 9 är det fika innan läggdags. Saft. Muffins, bulle eller ngt annat sött.

Knappast aldrig frukt. När det är varmt bjuds det på saft. Aldrig vatten för "det tvättar man sig i, inte dricker". Glass är en-två om dagen. Hela sommaren. I princip alltid efterrätt. Och alltid 9-fika.

Redan förra året reagerade jag och sa ifrån. Men svärmor kan inte ta konflikter. Sonen får allt han pekar på. Vilket han utnyttjar till max. Fick reda på av honom att det är en hemlighet att han ätit glass hos farmor. Inget mamma skulle få reda på.

Jag tog hjälp av BVC. Pratade med sköterskan. Fick med grafer hem där det tydligt syns dippen uppåt efter sommaren hos farmor. Pratade med henne. Påtalade risken för diabetes och övervikt. Hennes egen son, min man, är nämligen rund om magen. Vilket hon gärna påtalar. Att han ska vara försiktig med vad han stoppar i sig...(!).

Responsen i julas när vi var här var att istället för muffins till kvällsfika fick han digestive-kex. Hon tyckte det var bättre. Själv anser jag, vilket jag sagt åt henne, att sonen inte ens ska vara uppe kl 9. Han ska sova då. Och absolut inte äta något då.

Sonen vill vara hos farmor. Men jag misstänker starkt att en bidragande faktor är allt gott han får. Är han hos oss på kvällen så kan han plötsligt komma på att han ska till farmor. För de har inte fikat än. Hos oss serveras det nämligen inget 9-fika.

Det blir ju ingen bättring. Jag får alltså hålla honom hemma och förbjuda honom att vara hos farmor. Hon lyssnar inte.

Inte kan jag själv få vara roliga mamma som frångår lördagsgotteregeln och lyxar till det med glass mitt i veckan på semestern. Har hört "men jag har redan fått två hos farmor" så många gånger. Istället blir jag dumma mamma som inte har köpt lördagsgodis en enda gång under hela sommarn då han redan är spckerpumpad av farmor.

Jag är helt med på att det ska vara lite extra när man är hos farmor och mormor. Fick själv alltid läsk och kanelbulle till frukost hos gammelmormor. Men jag sov där en gång i halvåret. Max.

Inte får han springa av sig allt han blir istoppad. Så fort han springer eller stojar så han blir svettig säger hon till att han ska lugna ner sig. Det är inte bra att springa omkring och bli svettig.

Är så trött på den här konflikten. Är inte i normala fall petig med maten när det gäller barnen. Men då jag själv är tjock så är jag noga med att ge barnen en bra grund. Resten av året, hemma i stan, funkar det finfint.

Gah!

• Svar på tråden Farmor göder min son
  • inte lätt att vara kund

Jag förstår absolut din oro och att det blir knepigt att säga ifrån då de inte lyssnar.

Men varför låter ni sonen vara där så mycket då det är uppenbart att det inte är bra för honom?

Jag föreslår att ni hittar på saker med honom och förklarar att idag är det familjedag.

Lycka till! ?

• Ego Lovers

Jag hade helt ärligt sagt utan att tveka: Din egen son är du mån om men ditt barnbarn göder du till fördärv.
    Sedan hade inte en femåring fått bestämma när och om han ska gå till farmor.

• Anonym (Mamma till 5-åring)

Har också en 5-åring, fast han väger som en 2-åring, kanske vi skulle byta barn på somrarna då jag nästan har tvärt om med farmor/mormor, dom vågar knappt ge något sött utan vår tillåtelse, här äre morötter från jorden och gröna smoothies som det bjuds på. Men påpekar ibland att det är bra om han äter smör och extra grädde mm.

Men skämt å sido, ärligt talat hade jag inte åkt till sommarhuset om inte farmorn ger sig, och ni kommer överens om ett matschema. Gör egna glassar och nyttigt fika, kanske far och kolla på höns hos någon bonde och köp lite ägg, det lör sonen säkert uppskatta med sin farmor. Nä sätt ner foten ordentligt!

• Ego Lovers
    Anonym (Mamma till 5-åring) skrev 2015-08-08 01:26:03 följande:

Har också en 5-åring, fast han väger som en 2-åring, kanske vi skulle byta barn på somrarna då jag nästan har tvärt om med farmor/mormor, dom vågar knappt ge något sött utan vår tillåtelse, här äre morötter från jorden och gröna smoothies som det bjuds på. Men påpekar ibland att det är bra om han äter smör och extra grädde mm.

Men skämt å sido, ärligt talat hade jag inte åkt till sommarhuset om inte farmorn ger sig, och ni kommer överens om ett matschema. Gör egna glassar och nyttigt fika, kanske far och kolla på höns hos någon bonde och köp lite ägg, det lör sonen säkert uppskatta med sin farmor. Nä sätt ner foten ordentligt!

Vad är väga som en tvååring?
    Vet ett par som har en tvååring som väger lika mycket som min femåring 19,7 kg. Bvc har inte sagt något om vikten. Min son är nästan 2 huvud längre.
  • En PantherTant

Men problemet ligger nog inte bara hos farmor..

För det första: gör ni inget under semestern? Inga utflykter, aktiviteter mm? Mina barn bor 500 meter från farmor, men inte hinner de träffas ens varje månad för det, de har sina aktiviter och hon har sina aktiviteter.. Dessutom reser vi och gör många små utflykter ofta.

Sen tyckte jag faktiskt inte maten hon bjuder på låter så hemsk alls. Mängden däremot, var har han lärt sig äta sådana mängder? Har svårt att tro att det är enbart hos sin farmor!

Sen för det tredje: både du och din man har vad jag förstod viktproblem. Alltså har ert barn ärvt dessa gener. Varför har ni då inte valt att ha ett lov fullt med sport och motion? Hur ska ert barn lära sig att med hans gener är det extra viktigt att röra på sig om inte ni föräldrar gör det? Cykla iväg på utflykter, skogspromenader, simma, besök sportplan o och motionsleder, delta i fotbollsträningar, friidrottsträningar och annat som ordnas. När mina barn var 5 år deltog de i både fotboll, friidrott och terränglöpningstävlingar (och nej, deras pappa är inte det minsta sportig, och jag har inte varit aktiv på snart 20 år, men vi inser det är viktigt barnen får bra vanor från små)

Och varför måste ni vara hela semestern där?

Sluta skyll på andra och ta ditt eget föräldraansvar. Och nej, en femåring ska inte själv bestämma när han är hos farmor.

• Anonym (Desperat)
    En PantherTant skrev 2015-08-08 09:10:44 följande:

Men problemet ligger nog inte bara hos farmor..

För det första: gör ni inget under semestern? Inga utflykter, aktiviteter mm? Mina barn bor 500 meter från farmor, men inte hinner de träffas ens varje månad för det, de har sina aktiviter och hon har sina aktiviteter.. Dessutom reser vi och gör många små utflykter ofta.

Sen tyckte jag faktiskt inte maten hon bjuder på låter så hemsk alls. Mängden däremot, var har han lärt sig äta sådana mängder? Har svårt att tro att det är enbart hos sin farmor!

Sen för det tredje: både du och din man har vad jag förstod viktproblem. Alltså har ert barn ärvt dessa gener. Varför har ni då inte valt att ha ett lov fullt med sport och motion? Hur ska ert barn lära sig att med hans gener är det extra viktigt att röra på sig om inte ni föräldrar gör det? Cykla iväg på utflykter, skogspromenader, simma, besök sportplan o och motionsleder, delta i fotbollsträningar, friidrottsträningar och annat som ordnas. När mina barn var 5 år deltog de i både fotboll, friidrott och terränglöpningstävlingar (och nej, deras pappa är inte det minsta sportig, och jag har inte varit aktiv på snart 20 år, men vi inser det är viktigt barnen får bra vanor från små)

Och varför måste ni vara hela semestern där?

Sluta skyll på andra och ta ditt eget föräldraansvar. Och nej, en femåring ska inte själv bestämma när han är hos farmor.

Jag hör vad du säger. För att besvara några frågor. Vi har haft semester/fl i 10 veckor. 2 veckor spenderades utomlands. Resterande veckor är vi i huset. När vädret tillåter är vi på stranden. Havet har dock i år varit lite kallt så det har inte blivit så mycket bad som vanligt. När sonen är här är det fotboll, cykling (han har precis lärt sig) och vanligt springbus som gäller. Hemma i stan går han på Simning och knatteskutt.

Vi har hittat på en hel del. Inte varje dag dock. Barn måste få ha tråkigt och lära sig att leka själva också. Men du har rätt i att han får bestäms alldeles för mycket själv när det gäller huruvida han ska vara hos farmor.

Vad gäller portionsstorleken så är det inte acceptabelt hos oss att äta fem-sex smörgåsar till lunch. Inte heller sju pannkakor till middag. Farmor verkar dock mest förtjust över att han kan proppa i sig. Där är man också duktig om man äter upp. Vi tillämpar att är man mätt så är man och man behöver inte äta upp på tallriken. (Naturligtvis i kombination med att man inte ska slösa.)

Hemma är det här inget problem. Han äter lagom portioner och av det mesta han får. Som en "normal" femåring.

Hos farmor vet han att trilskas han lite med middagen på kvällen så slipper han äta den, farmor pallar inte ta minsta lilla konflikt utan ger honom istället paj och sås. Och sen
  • Ego Lovers
    Anonym (Desperat) skrev 2015-08-08 10:40:59 följande:
    Jag hör vad du säger. För att besvara några frågor. Vi har haft semester/fl i 10 veckor. 2 veckor spenderades utomlands. Resterande veckor är vi i huset. När vädret tillåter är vi på stranden. Havet har dock i år varit lite kallt så det har inte blivit så mycket bad som vanligt. När sonen är här är det fotboll, cykling (han har precis lärt sig) och vanligt springbus som gäller. Hemma i stan går han på Simning och knatteskutt.

Vi har hittat på en hel del. Inte varje dag dock. Barn måste få ha tråkigt och lära sig att leka själva också. Men du har rätt i att han får bestäms alldeles för mycket själv när det gäller huruvida han ska vara hos farmor.

Vad gäller portionsstorleken så är det inte acceptabelt hos oss att äta fem-sex smörgåsar till lunch. Inte heller sju pannkakor till middag. Farmor verkar dock mest förtjust över att han kan proppa i sig. Där är man också duktig om man äter upp. Vi tillämpar att är man mätt så är man och man behöver inte äta upp på tallriken. (Naturligtvis i kombination med att man inte ska slösa.)

Hemma är det här inget problem. Han äter lagom portioner och av det mesta han får. Som en "normal" femåring.

Hos farmor vet han att trilskas han lite med middagen på kvällen så slipper han äta den, farmor pallar inte ta minsta lilla konflikt utan ger honom istället paj och sås. Och sen
    Då får ni prata med farmor att trilskas han får han gå hem, inte belönas med att han har trilskas. Och som sagt, varför är hon mån om sin egen son men göder sin sonson i fördärv?
  • Anonym (Desperat)
    Ego Lovers skrev 2015-08-08 10:44:21 följande:

Då får ni prata med farmor att trilskas han får han gå hem, inte belönas med att han har trilskas. Och som sagt, varför är hon mån om sin egen son men göder sin sonson i fördärv?

Hon uppfostrade sin son på samma sätt. "Och honom har det ju blivit folk av" Hon ser inte sambandet.

Vi har pratat med farmor. När vi är där på middag så har jag slutat med "hennes hus hennes regler". Jag tar fighten hon inte tar. Men så fort jag gått hem så åker ändå pajen och glassen fram. "För det är ju så synd om honom."

Att han får vara där så mycket är inte bra. Jag vet det. Och där behöver jag säga ifrån på skarpen. Jag tror det är det dåliga samvetet över att ha släpat hennes enda barn och son tvärs över landet och bort från henne som spelar in.

Det går ut över sonen och även lillasyster blir drabbad. Farmor favoriserar sonen. Lillasyster är knappt där.
  • Mandy01

Jag förstår inte...hur ofta är barnet hos henne egentligen om barnet har hunnit bli mullig och rund på 6 veckor? Vart är ni? Varför lämnar du ens ditt barn med farmor ensam om dagarna ser ut som de gör med henne?

• Lena

Det är väl bara att säga att han inte kommer få gå till farmor själv om inte hon sköter maten bättre. Så får hon välja om hon vill träffa barnbarnet eller ej.

• En PantherTant
    Anonym (Desperat) skrev 2015-08-08 11:40:59 följande:

Vad bra, då låter det som ni har situationen under kontroll hemma. Då borde problemet gå att lösa enkelt.

Minska på tiden sonen är hos farmor, se speciellt till så han inte är där i mattider / när han är hungrig. En gång max om dagen.
    Tillåt honom inte bo där, och låt honom bara gå dit till exempel genast efter att han ätit lunch där.

Försök "lura" honom att be farmor hitta på saker med honom (plocka bär, gå till någon lekpark, cykeltur och så vidare) genom att ge små hintar åt honom nu som då om vad kul andras farmödrar hittar på med dem. Tror farmor har svårt säga nej om han ber henne följa med någonstans. Alternativt tar ni med farmor till någon djurpark eller dylikt när ni åker hela familjen så de ändå får umgås.

Har ni redan en studsmatta / trampolin hos er? Om inte, be farmor köpa en till deras hus, så kan han hoppa där. Är egentligen lite emot studsmattor, men i ert fall tror jag nyttan är större än negativa sidor. Var noga med att hon köper nät och att nätet alltid är stängt när han hoppar. Tror ätandet inte känns lika viktigt för honom om han har annat kul som bara kan göras hos farmor, nu just associerar han säkert mest farmor med mat och godsaker. De behöver hitta andra gemensamma saker. Och där hamnar ni att i bakgrunden ordna det, utan att de riktigt inser det, för själv anser ju farmor inte att något bör ändras
  • MsM84

Eftersom farmor inte lyssnar eller respekterar dig/er så begränsa tiden han får vara där! Två dagar i veckan nästa sommar, i övrigt får farmor komma till er om hon vill träffas.

• Anonym (inte åka)

Jag skulle undvika att åka dit en sommar och säga att så länge farmodern göder och favoriserar ena barnet så finns det inte på kartan att ni ska åka dit. Mannen kan åka själv upp med dottern i så fall så de kanske kan bygga en relation. 

Det gör oerhört ont för ett barn att bli bortvalt. Även om man inte visar något så kommer det alltid finnas en tagg i hjärtat att man inte dög hos något som borde älska en. 

Svar på tråden Farmor göder min son