• Ego Lovers

Farmor göder min son

Jag hade helt ärligt sagt utan att tveka: Din egen son är du mån om men ditt barnbarn göder du till fördärv.
    Sedan hade inte en femåring fått bestämma när och om han ska gå till farmor.

• Ego Lovers
    Anonym (Mamma till 5-åring) skrev 2015-08-08 01:26:03 följande:

Har också en 5-åring, fast han väger som en 2-åring, kanske vi skulle byta barn på somrarna då jag nästan har tvärt om med farmor/mormor, dom vågar knappt ge något sött utan vår tillåtelse, här äre morötter från jorden och gröna smoothies som det bjuds på. Men påpekar ibland att det är bra om han äter smör och extra grädde mm.

Men skämt å sido, ärligt talat hade jag inte åkt till sommarhuset om inte farmorn ger sig, och ni kommer överens om ett matschema. Gör egna glassar och nyttigt fika, kanske far och kolla på höns hos någon bonde och köp lite ägg, det lör sonen säkert uppskatta med sin farmor. Nä sätt ner foten ordentligt!

Vad är väga som en tvååring?
    Vet ett par som har en tvååring som väger lika mycket som min femåring 19,7 kg. Bvc har inte sagt något om vikten. Min son är nästan 2 huvud längre.
  • Ego Lovers
    Anonym (Desperat) skrev 2015-08-08 10:40:59 följande:
    Jag hör vad du säger. För att besvara några frågor. Vi har haft semester/fl i 10 veckor. 2 veckor spenderades utomlands. Resterande veckor är vi i huset. När vädret tillåter är vi på stranden. Havet har dock i år varit lite kallt så det har inte blivit så mycket bad som vanligt. När sonen är här är det fotboll, cykling (han har precis lärt sig) och vanligt springbus som gäller. Hemma i stan går han på Simning och knatteskutt.

Vi har hittat på en hel del. Inte varje dag dock. Barn måste få ha tråkigt och lära sig att leka själva också. Men du har rätt i att han får bestäms alldeles för mycket själv när det gäller huruvida han ska vara hos farmor.

Vad gäller portionsstorleken så är det inte acceptabelt hos oss att äta fem-sex smörgåsar till lunch. Inte heller sju pannkakor till middag. Farmor verkar dock mest förtjust över att han kan proppa i sig. Där är man också duktig om man äter upp. Vi tillämpar att är man mätt så är man och man behöver inte äta upp på tallriken. (Naturligtvis i kombination med att man inte ska slösa.)

Hemma är det här inget problem. Han äter lagom portioner och av det mesta han får. Som en "normal" femåring.

Hos farmor vet han att trilskas han lite med middagen på kvällen så slipper han äta den, farmor pallar inte ta minsta lilla konflikt utan ger honom istället paj och sås. Och sen
    Då får ni prata med farmor att trilskas han får han gå hem, inte belönas med att han har trilskas. Och som sagt, varför är hon mån om sin egen son men göder sin sonson i fördärv?
Svar på tråden Farmor göder min son